• 1
  • 2
2023-12-07, 13:49
Medlem
glemmys avatar
Vi har haft ett fondsparande i min dotters namn på Avanza, men nu har vi flyttat utomlands så vi vill ta ut pengarna och avsluta kontot.
Pengarna kan bara tas ut till ett konto i hennes namn, och det måste vara ett svenskt konto.

SEB vägrar öppna ett konto. Har snurrat i 2 månader med kundtjänst och fått olika besked varje gång. Så nu är jag beredd att bryta mitt kundförhållande efter 20+ år och se mig om efter en annan bank.

Har någon varit i liknande situation och fått ett konto öppnat i ett barns namn, trots att ni bott utomlands?
Citera
2023-12-07, 13:52
Medlem
991ESSs avatar
Ja, avanza tillåter endast uttag till svensk storbank vad jag känner till, andra banker har jag inte kunnat koppla iaf.
Citera
2023-12-07, 13:54
Medlem
Men avanza driver ju egen bank. Går det inte att öppna konto där?
Citera
2023-12-07, 13:59
Medlem
991ESSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Men avanza driver ju egen bank. Går det inte att öppna konto där?

öppna konto och sätta in pengar går bra, men sedan om du vill ta ut måste du göra det via en svensk storbank med ett konto i samma namn/person som kontot på avanza.
Citera
2023-12-07, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glemmy
Vi har haft ett fondsparande i min dotters namn på Avanza, men nu har vi flyttat utomlands så vi vill ta ut pengarna och avsluta kontot.
Pengarna kan bara tas ut till ett konto i hennes namn, och det måste vara ett svenskt konto.

SEB vägrar öppna ett konto. Har snurrat i 2 månader med kundtjänst och fått olika besked varje gång. Så nu är jag beredd att bryta mitt kundförhållande efter 20+ år och se mig om efter en annan bank.

Har någon varit i liknande situation och fått ett konto öppnat i ett barns namn, trots att ni bott utomlands?

Har du inte varit i sverige på 2 år och löst detta på plats ?
Är du efterlyst eller på rymmen ?
Citera
2023-12-07, 14:20
Medlem
sebastian66s avatar
Det finns ingen bank som öppnar ett konto till folk som befinner sig utomlands.
Har ni inget Bankid så får ni öppna på ditt mannens sambons namn isåfall.
Ska man öppna nytt konto i sverige så bör man infinna sig på en bank. Annars är det i regel kört.
Citera
2023-12-07, 14:24
Medlem
glemmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Har du inte varit i sverige på 2 år och löst detta på plats ?
Är du efterlyst eller på rymmen ?

Hur menar du med "löst detta på plats"?
Vi folkbokförde oss utomlands för 1 år sedan. Tänkte inte på att det skulle bli så svårt att ta ut pengar från Avanza då.
Citera
2023-12-07, 14:28
Medlem
Citat:
Hur menar du med "löst detta på plats"?
Vi folkbokförde oss utomlands för 1 år sedan. Tänkte inte på att det skulle bli så svårt att ta ut pengar från Avanza då.

På plats i sverige kan du vandra in på valfritt SEB, Nordea, Swedbank kontor och öppna
konto i din dotters namn
Citera
2023-12-07, 14:32
Medlem
glemmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
På plats i sverige kan du vandra in på valfritt SEB, Nordea, Swedbank kontor och öppna
konto i din dotters namn

Aha ok, trots att man inte är folkbokförd i Sverige längre?
Jeg får testa att svänga förbi ett SEB-kontor i mellandagarna om det inte löst sig innan dess.
Citera
2023-12-07, 15:13
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Aha ok, trots att man inte är folkbokförd i Sverige längre?
Jeg får testa att svänga förbi ett SEB-kontor i mellandagarna om det inte löst sig innan dess.
Det borde gå, men tänk på att inga SEB-kontor har dropin numera, du måste boka tid.
Citera
2023-12-07, 17:31
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Kanske kan funka med Skandia eller annan bank som inte har kontor (Länsförsäkringar, Lunar, ICA) ...Man kan behöva personlig pin som kommer med rekommenderad post men kolla med kundtjänsten.
Citera
2023-12-07, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Kanske kan funka med Skandia eller annan bank som inte har kontor (Länsförsäkringar, Lunar, ICA) ...Man kan behöva personlig pin som kommer med rekommenderad post men kolla med kundtjänsten.
Har inte Länsförsäkringar några kontor?? LF har fler kontor än dom flesta storbankerna! Var har du fått detta ifrån?

Till ts, det är ingen bank som vill öppna ett konto för att ta emot pengar som sen bara ska slussas vidare. Säger du det till banken kommer du aldrig få öppna kontot.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in