2023-12-07, 12:40
Medlem
Hej! Funderar lite på att plugga civilingenjör i bioteknik på Uppsala. Då jag pluggar något annat på heltid med relativt mycket schemalagt undrar jag om någon har erfarenhet av hur mycket som är obligatoriskt?

Undrar också om någon har erfarenhet av samma program fast på KTH? Eller kandidatprogram i samma ämne.
Är ändå lite sugen på studentlivet så därav jag vill läsa i uppsala samt inte på distans.
Citera
2023-12-07, 14:27
Medlem
Ett civilingenjörsprogram är dimensionerat för att man ska vara heltidsstudent. Att plugga något annat vid sidan av som också har mycket schemalagt ska du nog inte räkna med är direkt enkelt.
Citera
2023-12-07, 16:26
Medlem
Arb1trages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSloth
Hej! Funderar lite på att plugga civilingenjör i bioteknik på Uppsala. Då jag pluggar något annat på heltid med relativt mycket schemalagt undrar jag om någon har erfarenhet av hur mycket som är obligatoriskt?

Undrar också om någon har erfarenhet av samma program fast på KTH? Eller kandidatprogram i samma ämne.
Är ändå lite sugen på studentlivet så därav jag vill läsa i uppsala samt inte på distans.

Det är väl som andra säger att det är mycket på plats som gäller. Ska du dessutom plugga bioteknik är det väl många och långa laborationer som ska genomföras? De kan du knappast kvitta mot en skriftlig inlämning.

Vad är det du pluggar nu som gör att du vill dubblera med en civ ing?
Citera
2023-12-07, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arb1trage
Det är väl som andra säger att det är mycket på plats som gäller. Ska du dessutom plugga bioteknik är det väl många och långa laborationer som ska genomföras? De kan du knappast kvitta mot en skriftlig inlämning.

Vad är det du pluggar nu som gör att du vill dubblera med en civ ing?

Pluggar till läkare men har på sistone börjat känna att jag är mer intresserad av forskning, så lite därför jag spanar på något sådant. Skulle antagligen kunna tillgodoräkna en del, så det kanske blir mer som att plugga 50% vid sidan av. Det har jag gjort tidigare och har fungerat men då på distans så utan obligatoriska träffar.

Kanske är smartare att köra något inom programmering/bioinformatik, där kan det ju knappast vara mycket obligatoriskt medans det är enormt behov av det i forskarvärlden.
Citera
2023-12-07, 18:05
Medlem
Citat:
Pluggar till läkare men har på sistone börjat känna att jag är mer intresserad av forskning, så lite därför jag spanar på något sådant. Skulle antagligen kunna tillgodoräkna en del, så det kanske blir mer som att plugga 50% vid sidan av. Det har jag gjort tidigare och har fungerat men då på distans så utan obligatoriska träffar.

Kanske är smartare att köra något inom programmering/bioinformatik, där kan det ju knappast vara mycket obligatoriskt medans det är enormt behov av det i forskarvärlden.
Tror tyvärr inte att du kommer kunna tillgodoräkna dig särskilt mycket från läkarutbildningen. Studerar själv till apotekare i Uppsala och dom bioteknologiskt inriktade kurser jag läst har relativt låg koppling till den mänskliga biologin. Fokus har snarare legat på metoder. Dock har man mycket för att ha de kunskapen i grunden.

Med en läkarexamen kan du väl dock gå vidare inom forskning?
Citera
2023-12-07, 18:17
Medlem
Ja, absolut inga problem att forska som läkare, men har kanske funnit lite större intresse för celler genetik o allt sånt där, man går inte in på det allt för mycket på läkarprogrammet så hade viljat bredda mina kunskaper om det lite. Eller typ plugga programmering, det kan säkert hjälpa en del för att driva ett projekt framåt.
Citera
2023-12-07, 19:02
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:

Hur långt har du kommit på läkarprogrammet?
Citera
2023-12-07, 23:46
Medlem
Arb1trages avatar
Citat:

Ok då köper jag att du vill göra något som kompletterar din utbildning. Vill du tjäna pengar på forskning eller bioteknik måste du ha lite extrautbildning som läkare. Vad tror du om att plugga 90 hp vid sidan av dina studier och plocka ut en fil kand inom något närbesläktat fält till biokemi? Lär väl finnas fristående kurser upp till kandidatnivå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in