Citat:
Ursprungligen postat av
Lassekkongo
Hej!
Går i tankarna att köpa bostadsrätt efter 10år i hyresrätt men jag är lite kluven när det gäller bostadsrätt, vad är fördelarna igentligen?
Hittade en 2a på 68kvm för 1.2m som jag tänkte casha utan lån, avgiften ligger på 3900, pga av stambyte och takbyte skall avgiften höjas 40%! Står det, ca 5100.
Idag bor jag bra i min hyresrätt med inglasad balkong samt eget varmgarage för 6200.
Är det värt att ens titta på bostadsrätt? Kanske bättre att köpa något utomlands och ha kvar sin hyresrätt?
Vad hade ni gjort?
Om du istället investerar dina 1,2 miljoner i några breda, billiga indexfonder, så får du ca 100 tkr per år i avkastning. Din hyra idag är 74 400 kr per år, så du förlorar pengar på att köpa en bostadsrätt, även om avgiften hade varit noll kronor per månad. Du kan kanske räkna med en uppgång i värdet på bostadsrätten i linje med inflationen (d.v.s långsiktigt runt 2 % per år, d.v.s ca 25 000 kr per år). Å andra sidan har du driftskostnader på en bostadsrätt, utöver avgiften, som du inte har i en hyresrätt (ommålning/omtapetsering av väggar, byte av kök/badrum, ibland el/vatten osv) som sannolikt överstiger de 25 tkr/år.
Fördelarna med bostadsrätt är inte främst ekonomiska utan snarare:
- du kan få en bostad (i större städer är det väldigt svårt att få en central hyresrätt, särskilt av rätt storlek)
- du kan köpa en bostad som passar dig (läge, kvadrat osv)
- du kan göra vad du vill (ex byta kök till ett sådant du vill ha, göra om lägenheten osv) och får ofta dessutom minst tillbaka de pengarna
- du är med på bostadsmarknaden. Denna är inte helt tydligt alltid en fördel, men poängen är att om du köper en bostad med ex 85 % belåning och marknaden går upp 20 %, så får du en avkastning på eget kapital på över 100 % och kan då köpa en dyrare bostad när det är dags att byta upp sig. Å andra sidan förlorar du hela ditt egna kapital vid en nedgång på bara 15 %.