• 1
  • 2
2023-12-07, 07:47
Medlem
Lassekkongos avatar
Hej!

Går i tankarna att köpa bostadsrätt efter 10år i hyresrätt men jag är lite kluven när det gäller bostadsrätt, vad är fördelarna igentligen?

Hittade en 2a på 68kvm för 1.2m som jag tänkte casha utan lån, avgiften ligger på 3900, pga av stambyte och takbyte skall avgiften höjas 40%! Står det, ca 5100.

Idag bor jag bra i min hyresrätt med inglasad balkong samt eget varmgarage för 6200.

Är det värt att ens titta på bostadsrätt? Kanske bättre att köpa något utomlands och ha kvar sin hyresrätt?

Vad hade ni gjort?
Citera
2023-12-07, 08:34
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lassekkongo
Hej!

Går i tankarna att köpa bostadsrätt efter 10år i hyresrätt men jag är lite kluven när det gäller bostadsrätt, vad är fördelarna igentligen?

Hittade en 2a på 68kvm för 1.2m som jag tänkte casha utan lån, avgiften ligger på 3900, pga av stambyte och takbyte skall avgiften höjas 40%! Står det, ca 5100.

Idag bor jag bra i min hyresrätt med inglasad balkong samt eget varmgarage för 6200.

Är det värt att ens titta på bostadsrätt? Kanske bättre att köpa något utomlands och ha kvar sin hyresrätt?

Vad hade ni gjort?

Om du istället investerar dina 1,2 miljoner i några breda, billiga indexfonder, så får du ca 100 tkr per år i avkastning. Din hyra idag är 74 400 kr per år, så du förlorar pengar på att köpa en bostadsrätt, även om avgiften hade varit noll kronor per månad. Du kan kanske räkna med en uppgång i värdet på bostadsrätten i linje med inflationen (d.v.s långsiktigt runt 2 % per år, d.v.s ca 25 000 kr per år). Å andra sidan har du driftskostnader på en bostadsrätt, utöver avgiften, som du inte har i en hyresrätt (ommålning/omtapetsering av väggar, byte av kök/badrum, ibland el/vatten osv) som sannolikt överstiger de 25 tkr/år.

Fördelarna med bostadsrätt är inte främst ekonomiska utan snarare:
- du kan få en bostad (i större städer är det väldigt svårt att få en central hyresrätt, särskilt av rätt storlek)
- du kan köpa en bostad som passar dig (läge, kvadrat osv)
- du kan göra vad du vill (ex byta kök till ett sådant du vill ha, göra om lägenheten osv) och får ofta dessutom minst tillbaka de pengarna
- du är med på bostadsmarknaden. Denna är inte helt tydligt alltid en fördel, men poängen är att om du köper en bostad med ex 85 % belåning och marknaden går upp 20 %, så får du en avkastning på eget kapital på över 100 % och kan då köpa en dyrare bostad när det är dags att byta upp sig. Å andra sidan förlorar du hela ditt egna kapital vid en nedgång på bara 15 %.
Citera
2023-12-07, 08:39
Är du nöjd med nuvarande boende? Har du hittat ditt drömboende?

Hur ser stambytet ut? Är det ett komplett byte av rören i hela fastigheten eller bara i källaren? Relining? Är det läge att renovera badrummet samtidigt?

1m på börsen kommer ju ge mycket mer avkastning på 5 år än eventuell värdeökning på bostaden?
Citera
2023-12-07, 08:41
Medlem
Tänk så här: Fråga folk som investerade i sin bostad för ex 10,20 och 30 år sedan.
Är det ens någon som köpt sin bostad på ett någorlunda attraktivt läge som ångrar sin i investering? Svaret är antagligen,ingen.
Tänkte samma sak i början av 00-talet.
Köpte ändå ett radhus för 1,1 Mkr vilket nu värderas till drygt 4mkr.
Om jag säljer det trots lågkonjunktur har jag bott gratis i 23 år…
Citera
2023-12-07, 08:43
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettbranick
Är du nöjd med nuvarande boende? Har du hittat ditt drömboende?

Hur ser stambytet ut? Är det ett komplett byte av rören i hela fastigheten eller bara i källaren? Relining? Är det läge att renovera badrummet samtidigt?

1m på börsen kommer ju ge mycket mer avkastning på 5 år än eventuell värdeökning på bostaden?
Hur kan det komma sig att du kan veta sådana saker när analytiker inte vet om detta. Kan det vara möjligt att du sitter med unika egenskaper. Om det är så lätt skulle alla satsa en miljon på aktier. Det innebär att du lever i en fantasi och tror att detta är fullt möjligt. Du kan lika väl förlora halva beloppet.
Det finns inga säkra pengar med aktier. Däremot kan man vinna mycket och förlora lika mycket.
Citera
2023-12-07, 08:48
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Hur kan det komma sig att du kan veta sådana saker när analytiker inte vet om detta. Kan det vara möjligt att du sitter med unika egenskaper. Om det är så lätt skulle alla satsa en miljon på aktier. Det innebär att du lever i en fantasi och tror att detta är fullt möjligt. Du kan lika väl förlora halva beloppet.
Det finns inga säkra pengar med aktier. Däremot kan man vinna mycket och förlora lika mycket.
Indexfond och lång sparhorisont. Inte sätta in allt i några få aktier förstår du väl
Citera
2023-12-07, 08:52
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettbranick
Indexfond och lång sparhorisont. Inte sätta in allt i några få aktier förstår du väl
Det är naturligt att man inte ska satsa på en och samma. Det fattar ju till och med en 14-åring. Däremot känns det som att det inte finns några garantier. Det är lite grann som ett lotteri eller hur.
Jag tror att det kommer att vara mycket svårare i dessa tider. Sedan gäller det till att hitta rätt också. Om du är ovan med aktier och index kan du få stora problem också. Hela marknaden är osäker oavsett vad det gäller.
Citera
2023-12-07, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vikinghit
Tänk så här: Fråga folk som investerade i sin bostad för ex 10,20 och 30 år sedan.
Är det ens någon som köpt sin bostad på ett någorlunda attraktivt läge som ångrar sin i investering? Svaret är antagligen,ingen.

Man kan inte riktigt tänka så. Man måste se till den unika situation som är nu.
Det finns massor med aktier jag har köpt de senaste 20 åren som har varit en extremt bra affär men det betyder inte att jag rekommenderar någon att köpa dom nu.
Citera
2023-12-07, 09:27
Medlem
SexgalenZombies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius

Fördelarna med bostadsrätt är inte främst ekonomiska

Drivs bostadsrättsföreningar med vinstsyfte?

Drivs hyresfastigheter med vinstsyfte? Privata respektive kommunala?

Påverkar vinstsyfte det ekonomiska?
Citera
2023-12-07, 09:29
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Drivs bostadsrättsföreningar med vinstsyfte?

Nej.

Citat:
Drivs hyresfastigheter med vinstsyfte? Privata respektive kommunala?

Ja.

Citat:
Påverkar vinstsyfte det ekonomiska?

Nej.

Sluta skriv retoriska frågor och skriv vad du menar istället. Kalkylen påverkas i väldigt liten utsträckning av vinstsyftet av två skäl:
1. Bostadsrätter säljs till marknadspris (d.v.s dyrt i de flesta städer)
2. Hyresrätter (förutom nyproduktion) får inte hyras ut till marknadspris, utan s.k bruksvärde.
Citera
2023-12-07, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lassekkongo
Hej!

Vad hade ni gjort?

Enkelt. Ska du bo kvar över längre tidsperiod, typ åtta-tio år, är det bara att köpa. Bara att titta på prisutvecklingen över de senaste 10, 20, 30 åren. Du kommer att få tillbaka större delen av det du betalt i avgifter i ökat värde.
Hade själv samma fundering för 20 år sedan. Valde att köpa och trots dagens tillfälliga prisnedgång är jag garanterad 85-90 procent av allt jag betalt i avgift under alla år i ren värdeökning.
Visst det har kostat några kronor att hålla i ordning bostaden, men kan du casha över en miljon för insatsen har du säkert råd att byta en trasig kyl eller frys också.
KÖP!!!
Citera
2023-12-07, 14:16
Citat:
Ursprungligen postat av Vikinghit
Ska du flytta till ett tält eller var ska du bo efter försäljningen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in