Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-12-06, 23:36
  #1
Medlem
Jag har blivit sjukskriven av min läkare, och har en dålig relation till min chef. Jag vill inte att chefen ska veta allt om min sjukdom, omfattningen av den så att säga.
Undrar därför om man kan be läkaren om två läkarintyg, ett ”mildare” till chefen och ett mer uttömmande läkarintyg till försäkringskassan? Förutsatt att läkaren i sig går med på det.
Mitt tillstånd har förvärrats från första intyget skrevs och jag vill helt enkelt inte att min chef ska veta om det. Vet också att chefen anser att jag inte är kapabel till att utföra någon arbetsuppgift utifrån informationen på första intyget.

Jag vet redan att man har rätt till att dölja diagnosen för arbetsgivaren så det har jag gjort hela tiden. Den saken har jag koll på och behöver ingen hjälp med att förstå.

Vore otroligt tacksam om någon vet det på rak arm då jag har en läkartid imorgon em. Vet på förhand att jag kommer fortsätta vara sjukskriven en tid, den saken råder det inga tvivel om.
Citera
2023-12-06, 23:44
  #2
Medlem
Jag är inte säker, men det kan bita dig i arslet, särskilt som längre sjukskrivning ofta leder till gemensamt avstämningsmöte med FK, arbetsgivare, din läkare.
__________________
Senast redigerad av anders197503 2023-12-06 kl. 23:55.
Citera
2023-12-07, 00:13
  #3
Medlem
Rechargeds avatar
Svar JA, det kan man!

Du kan få ett censurerat sjukintyg från vården att ge till din arbetsgivare.
Citera
2023-12-07, 02:46
  #4
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champinjoner
Vore otroligt tacksam om någon vet det på rak arm då jag har en läkartid imorgon em. Vet på förhand att jag kommer fortsätta vara sjukskriven en tid, den saken råder det inga tvivel om.
https://ka.se/2020/06/11/maste-jag-t...nar-sjukintyg/
Min sammanfattning:
Enligt sjuklönelagen behöver intyget inte innehålla närmare uppgift om vilken sjukdom arbetstagaren lider av. När läkarintyget utfärdas bör läkaren fråga om man vill uppge sin diagnos eller inte, vilket du kan påpeka om så inte görs.
Intyget måste dock innehålla tillräckliga uppgifter för att bedöma om arbetsförmågan är nedsatt på grund av sjukdom.
-------------
Skriv ut det och ta med ifall läkaren tvekar
Citera
2023-12-07, 03:54
  #5
Medlem
Rechargeds avatar
Jag vill minnas att det fanns ett speciellt uttryck för intyget, typ "sekretessbelagt sjukintyg" eller "censurerat sjukintyg" men jag minns tyvärr inte och hittar inget på Google heller.

I mitt intyg stod det detaljer om mitt självskadebeteende som knappt någon känner till, det intyget skulle lämnas till både AF och arbetsgivaren. Det var då jag ifrågasatte om det gick få 2 olika varianter, precis som du undrar, och det var inga konstigheter alls, det lät som att psykiatrin här gjorde det ofta.

Så om du bara säger till så gissar jag att läkaren har full koll på vad han ska göra!
Citera
2023-12-07, 06:19
  #6
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champinjoner
Jag har blivit sjukskriven av min läkare, och har en dålig relation till min chef. Jag vill inte att chefen ska veta allt om min sjukdom, omfattningen av den så att säga.
Undrar därför om man kan be läkaren om två läkarintyg, ett ”mildare” till chefen och ett mer uttömmande läkarintyg till försäkringskassan? Förutsatt att läkaren i sig går med på det.
Mitt tillstånd har förvärrats från första intyget skrevs och jag vill helt enkelt inte att min chef ska veta om det. Vet också att chefen anser att jag inte är kapabel till att utföra någon arbetsuppgift utifrån informationen på första intyget.

Jag vet redan att man har rätt till att dölja diagnosen för arbetsgivaren så det har jag gjort hela tiden. Den saken har jag koll på och behöver ingen hjälp med att förstå.

Vore otroligt tacksam om någon vet det på rak arm då jag har en läkartid imorgon em. Vet på förhand att jag kommer fortsätta vara sjukskriven en tid, den saken råder det inga tvivel om.
Kan du inte bara censurera själv genom att svärta ut?
Räcker det inte att chefen ser sjukskrivningskoderna?
Citera
2023-12-07, 10:49
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champinjoner
Jag har blivit sjukskriven av min läkare, och har en dålig relation till min chef. Jag vill inte att chefen ska veta allt om min sjukdom, omfattningen av den så att säga.
Undrar därför om man kan be läkaren om två läkarintyg, ett ”mildare” till chefen och ett mer uttömmande läkarintyg till försäkringskassan? Förutsatt att läkaren i sig går med på det.
Mitt tillstånd har förvärrats från första intyget skrevs och jag vill helt enkelt inte att min chef ska veta om det. Vet också att chefen anser att jag inte är kapabel till att utföra någon arbetsuppgift utifrån informationen på första intyget.

Jag vet redan att man har rätt till att dölja diagnosen för arbetsgivaren så det har jag gjort hela tiden. Den saken har jag koll på och behöver ingen hjälp med att förstå.

Vore otroligt tacksam om någon vet det på rak arm då jag har en läkartid imorgon em. Vet på förhand att jag kommer fortsätta vara sjukskriven en tid, den saken råder det inga tvivel om.


AG måste ju få reda på om du är arbetsför eller inte. AG måste också veta om det ligger ett ansvar för rehabilitering.
Allt detta ska stå på läkarintyget. AG kommer dock hänvisa till AML och hävda att du har en skyldighet att informera AG om din sjukfrånvaro för att kunna planera en återkomst till arbetet. Det är här som en del mindre nogräknade AGs hävdar att du ska ringa dem varje dag.
Citera
2023-12-07, 10:52
  #8
Medlem
Tack för alla svar!
Verkar som att det går att göra det.

Arbetsgivaren tycker redan sedan föregående intyg att jag är för sjuk för att göra någon uppgift alls på kontoret. Vet med säkerhet att hon inte kommer tycka att jag kan det på ett bra tag. Därför fungerar informationen som redan står i det intyget, om man upprepar den utan tillägg.
Bör tillägga att jag faktiskt vill jobba om det var möjligt, skulle hellre jobba all vaken tid istället för det här.

Sedan föregående intyg (som gäller t.o.m. imorgon) har jag varit inlagd på en intensivvårdsavdelning och därefter en ”vanlig” avdelning under ett par veckor.
Glömde tyvärr helt att fråga om det här under tiden jag var inlagd . Och min ”aktiva” sjukskrivning gällde ju ändå.
Trots att det mest akuta är under kontroll nu så är jag ändå mycket sjukare än när föregående intyg skrevs.
Jag vill helt enkelt inte att min chef ska veta varför och vad som hände under inläggningen, och helst inte ens inläggningen i sig, men förstår att det måste stå att jag varit inlagd ändå.
Jag kommer aldrig bli helt återställd men förhoppningsvis bra nog att kunna jobba i framtiden.
På grund av främst dålig relation och omfattningen av sjukdomen i sig vill jag inte att hon ska veta ”för mycket”.
__________________
Senast redigerad av Champinjoner 2023-12-07 kl. 11:03.
Citera
2023-12-07, 10:55
  #9
Medlem
aaerligs avatar
Svar ja.

Från dag 8 krävs intyg till arbetsgivare. Det kan skrivas så att det inte utelämnar allt för mycket information till arbetsgivaren samt markeras att utelämna själva diagnosen.

Från dag 15 krävs intyg till försäkringskassan. Finns ej sekretess gentemot försäkringskassan. För en kortare sjukskrivning godkänns de i regel och ingen kontakt med arbetsgivaren krävs. För en längre sjukskrivning så kommer FK så småningom ta kontakt med arbetsgivaren för att utreda möjligheter till först anpassning och sedan byte av arbetsuppgift.
Citera
2023-12-07, 11:08
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aaerlig
Svar ja.

Från dag 8 krävs intyg till arbetsgivare. Det kan skrivas så att det inte utelämnar allt för mycket information till arbetsgivaren samt markeras att utelämna själva diagnosen.

Från dag 15 krävs intyg till försäkringskassan. Finns ej sekretess gentemot försäkringskassan. För en kortare sjukskrivning godkänns de i regel och ingen kontakt med arbetsgivaren krävs. För en längre sjukskrivning så kommer FK så småningom ta kontakt med arbetsgivaren för att utreda möjligheter till först anpassning och sedan byte av arbetsuppgift.

Har varit sjukskriven längre än så och har absolut inget emot att FK får reda på allt. Däremot vill jag om möjligt inte att arbetsgivaren inte får reda på allt. Därav att jag vill ha två olika intyg, ett riktigt och transparent intyg
till FK och ett mindre informativt till AG.

Tillägg: diagnoserna jag är sjukskriven är tarmcancer och enligt första intyget svår depressiv episod med psykotiska symtom (har inte sistnämnda längre, i värsta hand är episoden medelsvår), AG vet ingen av diagnoserna.
__________________
Senast redigerad av Champinjoner 2023-12-07 kl. 11:48.
Citera
2023-12-07, 13:40
  #11
Medlem
aaerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champinjoner
Har varit sjukskriven längre än så och har absolut inget emot att FK får reda på allt. Däremot vill jag om möjligt inte att arbetsgivaren inte får reda på allt. Därav att jag vill ha två olika intyg, ett riktigt och transparent intyg
till FK och ett mindre informativt till AG.

Tillägg: diagnoserna jag är sjukskriven är tarmcancer och enligt första intyget svår depressiv episod med psykotiska symtom (har inte sistnämnda längre, i värsta hand är episoden medelsvår), AG vet ingen av diagnoserna.

Jag förstår! Det första intyget är som sagt inga problem. Det som kan hända är att försäkringskassan pratar med arbetsgivaren om anpassning/byte av arbetsuppgift. Det är egentligen bara aktuellt om du ska fortsätta vara sjukskriven en längre tid eller på deltid. Då måste de samtala kring vad du klarar av och inte, vilket kan peka mot en eventuell diagnos även om den inte yttras rakt ut. Om du förväntas återgå i arbete rakt av efter sjukskrivningen så bör inte detta ske.

Beklagar diagnosen, men gott att höra att depressionen är på bättringsvägen. Hoppas att allt ordnar sig framöver.
Citera
2023-12-07, 15:13
  #12
Medlem
Rechargeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champinjoner
Har varit sjukskriven längre än så och har absolut inget emot att FK får reda på allt. Däremot vill jag om möjligt inte att arbetsgivaren inte får reda på allt. Därav att jag vill ha två olika intyg, ett riktigt och transparent intyg
till FK och ett mindre informativt till AG.

Tillägg: diagnoserna jag är sjukskriven är tarmcancer och enligt första intyget svår depressiv episod med psykotiska symtom (har inte sistnämnda längre, i värsta hand är episoden medelsvår), AG vet ingen av diagnoserna.

Krya på dig Champ!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback