• 2
  • 3
2023-12-06, 23:00
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bilar101
Hej!

Min fru/exfru (betänketiden är fortfarande aktiv) vill ansöka om bostadsbidrag.
Hon kommer säkert beviljas detta pga hennes låga inkomst.

Vi har ett äktenskapsförord på plats som (om detta är relevant) understryker att enskild egendom, stannar enskild egendom, vid skilsmässa. Med andra ord är mitt mitt, och hennes hennes.

Detta eftersom det finns stora inkomstklyftor mellan mig och min fru.

Jag har 0 i inkomst av tjänst, men har de senaste åren skattat miljoner i inkomst av kapital.
Hon jobbar som vikarie just nu inom läraryrket, och har alltså inte en låg lön som berättigar henne till bostadsbidrag. Kanske tillägg med.

Nu till frågan:
1. Vi har ett barn som vi delar 50/50 på (vårdnad) - hon vill ange 75/25 (att h*n bor 75% av tidne med henne) för att få mer i bidrag, och det gör vårt barn. H*n bor mer hos henne än hos mig. Påverkar detta relationen mellan mig och mitt barn på något sätt? Att jag får vara MINDRE med honom på grund av det hon anger?
2. Hon måste ju skriva in hur mycket inkomst hon OCH hennes sambo/make har som inkomst (total) - men jag har som sagt ingen inkomst av tjänst, utan inkomst av kapital. Vad bör hon skriva in där?
3. Största frågan: Kommer jag få någon smäll senare pga siffrorna hon skriver in i hennes ansökan?

Jag *vill* betala för mitt barn (skola, kläder, annat) och vi har inget tjafs om det.
Det är vi överens om, och hon får varje månad en summa av mig som hon använder i detta syfte.
Detta i tillägg att jag själv beställer kläder och annat till honom när jag känner för det, vilket är ofta.

Jag vill bara inte att denna ansökan förstör något för 1) min ekonomi och 2) min tid med mitt barn.

Kommer det att göra det, eller är det bara att be henne att köra på?
Vad är det viktigaste att tänka på här?
Tack!
Det låter ju kasst att du ska gå med på 25%. Då kan ju hon tvinga dig till det senare. Jag hade inte gått med på det. Om du är så tät som du skriver kan du väl bara ge henne några tusen extra i månaden. Det drabbar väl ingen fattig.
Citera
2023-12-06, 23:01
Bannlyst
Citat:
Ja, det görs fort, men jag har ingen adress att fylla i.
Jag har inte hittat en adress alltså, ett hus, och hade tills för 3-4mån sen planer på att köpa bostadsrätt för oss två.

Jag är inte småsint, du känner inte mig och vet inte vad det är för skit jag har fått gå igenom.
Att jag har fortsatt kontakt är för barnets skull, låt oss lägga det så istället.
*Redigerat*
Står ni skrivna på samma adress får hon inget bidrag! FK är stenhårda på den biten.
Citera
2023-12-06, 23:13
Medlem
Sababas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Har du alltså flyttat ut ur bostaden och dumpat hela kostnaden för er tidigare gemensamma bostad på henne ensam? Trots att ni ännu inte är formellt skilda? Och du har gott om pengar? Gott om pengar är uppenbarligen inte samma som gott om moral.

Jag tolkade det som att det finns en ny man med inkomst boende med kvinnan. Då kan man förstå. Dessutom när det var nyligen tal om köp av gemensam bostad.

Tror TS ska vara ärlig om fördelningen. Även om det kan se illa ut i familjerätten när hon får en unge med den nya och vill ha barnet ensamt. TS borde istället göra om sina prioriteringar.

”2. Hon måste ju skriva in hur mycket inkomst hon OCH hennes sambo/make har som inkomst (total) - ”
Citera
2023-12-06, 23:29
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sababa
Jag tolkade det som att det finns en ny man med inkomst boende med kvinnan. Då kan man förstå. Dessutom när det var nyligen tal om köp av gemensam bostad.

Tror TS ska vara ärlig om fördelningen. Även om det kan se illa ut i familjerätten när hon får en unge med den nya och vill ha barnet ensamt. TS borde istället göra om sina prioriteringar.

”2. Hon måste ju skriva in hur mycket inkomst hon OCH hennes sambo/make har som inkomst (total) - ”
Hennes make är TS. Ingen ny vad jag kan se
Citera
2023-12-06, 23:32
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmliv
Står ni skrivna på samma adress får hon inget bidrag! FK är stenhårda på den biten.
Vilket givetvis är helt korrekt att de ska vara. Ett gift par på samma adress ska naturligtvis ses som en helhet.
Citera
2023-12-07, 00:02
Medlem
Redisas avatar
Att kvinnan fyller 29 år spelar ingen roll ifahon tänker söka bostadsbidrag för barnfamiljer.
Om du är skriven på samma adress räknas ni fortfarande som sammanboende.
Gemensamma ansökan förutsäger att du skriver under ansökningsblanketten.
Din uinkomst (som ni själva anger för året, uppskattningsvis)slås ihop med frugans, sedan tittar de efter hyresnivån och yta i kvm.
Utifrån dessa förutsättningar bedömer FK om ni uppfyller krav på bostadsbidrag.
Om ni gör det kommer den ena sökanden få ett belopp månadsvis.
Nästa år räknar FK er inkomst för det gångna året ned bostadsbidrag. Ifall ni fått mer i bidrag än ni hade rätt till...
...kommer ni båda bli återbetalnings skyldiga. FK kommer att kräva er på pengar, helt enkelt.
Citera
2023-12-07, 19:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Vilket givetvis är helt korrekt att de ska vara. Ett gift par på samma adress ska naturligtvis ses som en helhet.
Ja, så klart! Det är underförstått i det jag skrivit! Onödigt tillägg!
Citera
2023-12-24, 22:17
Medlem
bilar101s avatar
Till alla som kommenterar helt utan insyn i förhållandet:

1) Jag är inte snål.
2) Jag har en mycket bättre, djupare, mer hälsosam relation till mitt barn i jmf. med mamman.
3) Jag har - utöver det jag under lag är skyldig att betala och göra - betalat och gjort mer därtill. Jag betalar exempelvis än idag hyran, trots att jag inte behöver.
4) Jag står för alla kostnader som mitt barn behöver - trots att jag inte behöver göra det. Jag vill det.
5) Ni känner inte till relationen, så avstå från synpunkter är ni snälla. Det här är en människa som man skall vara väldigt försiktig med. Jag har redan rånats på år och pengar, och tänker inte blåsas mer.

Nu till den väldigt viktiga frågan, fetstilad i citatet under:

Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Det låter ju kasst att du ska gå med på 25%. Då kan ju hon tvinga dig till det senare. Jag hade inte gått med på det. Om du är så tät som du skriver kan du väl bara ge henne några tusen extra i månaden. Det drabbar väl ingen fattig.

FRÅGOR:
1. "Då kan ju hon tvinga dig till det senare" - Tvinga mig till vad, exakt?
2. Vad är skillnaden/konsekvenserna av ett 75/25 (mor/far), och 50/50 (mor/far), i bostadsbidrag ansökan till Försäkringskassan? Hur drabbar det mig a) finansiellt, 2) tidsmässigt med mitt barn, 3) juridiskt i framtiden?

Notera att jag förväntar mig en väldigt snäll person i några månader till, sedan kommer hon flippa ur.
Jag vet hur denna individ fungerar. Så jag vill att allt skall vara "in writing" - ord mot ord, löften och liknande låter OK idag, men jag vill garantera situationen juridiskt tills barnet fyller 18.

Tack på förhand.
/J
Citera
2023-12-25, 05:28
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Till alla som kommenterar helt utan insyn i förhållandet:

1) Jag är inte snål.
2) Jag har en mycket bättre, djupare, mer hälsosam relation till mitt barn i jmf. med mamman.
3) Jag har - utöver det jag under lag är skyldig att betala och göra - betalat och gjort mer därtill. Jag betalar exempelvis än idag hyran, trots att jag inte behöver.
4) Jag står för alla kostnader som mitt barn behöver - trots att jag inte behöver göra det. Jag vill det.
5) Ni känner inte till relationen, så avstå från synpunkter är ni snälla. Det här är en människa som man skall vara väldigt försiktig med. Jag har redan rånats på år och pengar, och tänker inte blåsas mer.

Nu till den väldigt viktiga frågan, fetstilad i citatet under:

FRÅGOR:
1. "Då kan ju hon tvinga dig till det senare" - Tvinga mig till vad, exakt?
2. Vad är skillnaden/konsekvenserna av ett 75/25 (mor/far), och 50/50 (mor/far), i bostadsbidrag ansökan till Försäkringskassan? Hur drabbar det mig a) finansiellt, 2) tidsmässigt med mitt barn, 3) juridiskt i framtiden?

Notera att jag förväntar mig en väldigt snäll person i några månader till, sedan kommer hon flippa ur.
Jag vet hur denna individ fungerar. Så jag vill att allt skall vara "in writing" - ord mot ord, löften och liknande låter OK idag, men jag vill garantera situationen juridiskt tills barnet fyller 18.

Tack på förhand.
/J
Jag kommer med lite input och förslag och blir utskälld av dig efter noter. Jag tycker att du verkar väldigt otrevlig och omogen. Du ska nog inte ansvara för några barn alls. Föräldraskap handlar om att du formar ett barns hela liv, men för dig är det mest en ekonomisk kalkyl?
Citera
2023-12-25, 09:23
Medlem
Citat:
Om hon en dag åker dit (säger vi...) för att ha angett fel siffror, så ligger ansvaret inte på mig, korrekt?
Jag har underlag och kommer ha underlag på att jag har betalat MER än vad jag är skyldig att betala/mån.

Jag vill som sagt inte få någon smäll om 1-2-5 år där jag är skyldig massa tusenlappar, eller är skyldig för bidragsbrott, eller liknande. Är 100% ostraffad och har inga planer på att ändra på det.

Du kan inte bli ansvarig för bidragsbrott en annan individ begår. Du har ju inte ens skrivit under blanketten.

Citat:
Jag kommer med lite input och förslag och blir utskälld av dig efter noter. Jag tycker att du verkar väldigt otrevlig och omogen. Du ska nog inte ansvara för några barn alls. Föräldraskap handlar om att du formar ett barns hela liv, men för dig är det mest en ekonomisk kalkyl?

Och ja, +1 på denna.
Citera
2023-12-25, 12:12
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Hej!

Min fru/exfru (betänketiden är fortfarande aktiv) vill ansöka om bostadsbidrag.
Hon kommer säkert beviljas detta pga hennes låga inkomst.

Vi har ett äktenskapsförord på plats som (om detta är relevant) understryker att enskild egendom, stannar enskild egendom, vid skilsmässa. Med andra ord är mitt mitt, och hennes hennes.

Detta eftersom det finns stora inkomstklyftor mellan mig och min fru.

Jag har 0 i inkomst av tjänst, men har de senaste åren skattat miljoner i inkomst av kapital.
Hon jobbar som vikarie just nu inom läraryrket, och har alltså inte en låg lön som berättigar henne till bostadsbidrag. Kanske tillägg med.

Nu till frågan:
1. Vi har ett barn som vi delar 50/50 på (vårdnad) - hon vill ange 75/25 (att h*n bor 75% av tidne med henne) för att få mer i bidrag, och det gör vårt barn. H*n bor mer hos henne än hos mig. Påverkar detta relationen mellan mig och mitt barn på något sätt? Att jag får vara MINDRE med honom på grund av det hon anger?
2. Hon måste ju skriva in hur mycket inkomst hon OCH hennes sambo/make har som inkomst (total) - men jag har som sagt ingen inkomst av tjänst, utan inkomst av kapital. Vad bör hon skriva in där?
3. Största frågan: Kommer jag få någon smäll senare pga siffrorna hon skriver in i hennes ansökan?

Jag *vill* betala för mitt barn (skola, kläder, annat) och vi har inget tjafs om det.
Det är vi överens om, och hon får varje månad en summa av mig som hon använder i detta syfte.
Detta i tillägg att jag själv beställer kläder och annat till honom när jag känner för det, vilket är ofta.

Jag vill bara inte att denna ansökan förstör något för 1) min ekonomi och 2) min tid med mitt barn.

Kommer det att göra det, eller är det bara att be henne att köra på?
Vad är det viktigaste att tänka på här?
Tack!

Miljoner i kapitalvinster och körde just V40 från 2016, du är som jag, det gäller att hålla låg profil!

Nu har du ju inget emot att ge exet extra pengar men annars du är ju skyldig att betala underhåll om ni inte har barnet 50/50, och eftersom du är väsentligt rikare än hon så kan beloppet bli högre än om ni tjänade lika myvket, inga USA-belopp dock där hade du lätt kunnat bli ålagd att ge exet 50.000 kr i månaden! Kolla på Gunilla Person, det är så hon försörjt sig hela sitt vuxna liv.
Citera
2023-12-25, 12:39
Medlem
Uncorruptables avatar
Har säkert påpekats i tråden men jag orkar inte läsa vad flashbackare skrivit :

Du kommer få betala underhållsstöd a 1573 kr om du går med på att skriva barnet hos henne 75 % av tiden. Du kommer även mista din del av barnbidraget ca 500kr om ni har delat barnbidrag, och får förloppet fortgå kan hon även säga åt barnet att stanna med henne till 75 % utan att du kan göra något. Rent juridiskt får du problem om du sedan vill ha tillbaka barnet 50 % om du inte haft det på pappret i några år.

Helt enkelt saker att betänka innan man accepterar sådant upplägg.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in