• 1
  • 2
2023-12-06, 20:02
Medlem
bilar101s avatar
Hej!

Min fru/exfru (betänketiden är fortfarande aktiv) vill ansöka om bostadsbidrag.
Hon kommer säkert beviljas detta pga hennes låga inkomst.

Vi har ett äktenskapsförord på plats som (om detta är relevant) understryker att enskild egendom, stannar enskild egendom, vid skilsmässa. Med andra ord är mitt mitt, och hennes hennes.

Detta eftersom det finns stora inkomstklyftor mellan mig och min fru.

Jag har 0 i inkomst av tjänst, men har de senaste åren skattat miljoner i inkomst av kapital.
Hon jobbar som vikarie just nu inom läraryrket, och har alltså inte en låg lön som berättigar henne till bostadsbidrag. Kanske tillägg med.

Nu till frågan:
1. Vi har ett barn som vi delar 50/50 på (vårdnad) - hon vill ange 75/25 (att h*n bor 75% av tidne med henne) för att få mer i bidrag, och det gör vårt barn. H*n bor mer hos henne än hos mig. Påverkar detta relationen mellan mig och mitt barn på något sätt? Att jag får vara MINDRE med honom på grund av det hon anger?
2. Hon måste ju skriva in hur mycket inkomst hon OCH hennes sambo/make har som inkomst (total) - men jag har som sagt ingen inkomst av tjänst, utan inkomst av kapital. Vad bör hon skriva in där?
3. Största frågan: Kommer jag få någon smäll senare pga siffrorna hon skriver in i hennes ansökan?

Jag *vill* betala för mitt barn (skola, kläder, annat) och vi har inget tjafs om det.
Det är vi överens om, och hon får varje månad en summa av mig som hon använder i detta syfte.
Detta i tillägg att jag själv beställer kläder och annat till honom när jag känner för det, vilket är ofta.

Jag vill bara inte att denna ansökan förstör något för 1) min ekonomi och 2) min tid med mitt barn.

Kommer det att göra det, eller är det bara att be henne att köra på?
Vad är det viktigaste att tänka på här?
Tack!
Senast redigerad av bilar101 2023-12-06 kl. 20:20.
Citera
2023-12-06, 20:09
Medlem
Det viktiga är att fylla in vad som behövs på blanketten. Det görs ändå en körning på inkomst/beskattning.

Ett räkneexempel. 32000 i lön brutto, 7000 i hyra, ett barn hemma = noll kronor i bostadsbidrag, räknat på 75% av tiden
Citera
2023-12-06, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bilar101
Hej!

Min fru/exfru (betänketiden är fortfarande aktiv) vill ansöka om bostadsbidrag.
Hon kommer säkert beviljas detta pga hennes låga inkomst.

Vi har ett äktenskapsförord på plats som (om detta är relevant) understryker att enskild egendom, stannar enskild egendom, vid skilsmässa. Med andra ord är mitt mitt, och hennes hennes.

Detta eftersom det finns stora inkomstklyftor mellan mig och min fru.

Jag har 0 i inkomst av tjänst, men har de senaste åren skattat miljoner i inkomst av kapital.
Hon jobbar som vikarie just nu inom läraryrket, och har alltså inte en låg lön som berättigar henne till bostadsbidrag. Kanske tillägg med.

Nu till frågan:
1. Vi har ett barn som vi delar 50/50 på (vårdnad) - hon vill ange 75/25 (att han bor 75% av tidne med henne) för att få mer i bidrag, och det gör vårt barn. H*n bor mer hos henne än hos mig. Påverkar detta relationen mellan mig och mitt barn på något sätt? Att jag får vara MINDRE med honom på grund av det hon anger?
2. Hon måste ju skriva in hur mycket inkomst hon OCH hennes sambo/make har som inkomst (total) - men jag har som sagt ingen inkomst av tjänst, utan inkomst av kapital. Vad bör hon skriva in där?
3. Största frågan: Kommer jag få någon smäll senare pga siffrorna hon skriver in i hennes ansökan?

Jag *vill* betala för mitt barn (skola, kläder, annat) och vi har inget tjafs om det.
Det är vi överens om, och hon får varje månad en summa av mig som hon använder i detta syfte.
Detta i tillägg att jag själv beställer kläder och annat till honom när jag känner för det, vilket är ofta.

Jag vill bara inte att denna ansökan förstör något för 1) min ekonomi och 2) min tid med mitt barn.

Kommer det att göra det, eller är det bara att be henne att köra på?
Vad är det viktigaste att tänka på här?
Tack!

Genom fördelningen av umgänget åker du på underhåll, inkomst är likställd med kapitalinkomst vid beräkning av underhåll. Dvs barnet har rätt till likande levnadsstandard som när ni var ett par, du nämner miljoner i kapitalvinst, det menas att ditt ex kan begära mer i underhåll än vad som är lagstadgat underhåll.
Senast redigerad av hjorten16 2023-12-06 kl. 20:14.
Citera
2023-12-06, 20:17
Medlem
bilar101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Genom fördelningen av umgänget åker du på underhåll, inkomst är likställd med kapitalinkomst vid beräkning av underhåll. Dvs barnet har rätt till likande levnadsstandard som när ni var ett par, du nämner miljoner i kapitalvinst, det menas att ditt ex kan begära mer i underhåll än vad som är lagstadgat underhåll.
Jo, men det är inte bindande, om två föräldrar är OK med rådande situation (dvs hur mycket pappan betalar/mån), andra överenskommelser, och behov, eller hur?

Exempelvis om hon skriver att hennes lön är 5,000, och min årslön är 500,000+ efter skatt.

Det är inte så att det kommer dra från mina konton per automatik eller hur?
Utan mer att hon kan kräva mig på pengar om jag skiter i att betala en krona.
(Vilket jag inte kommer göra)

Stämmer det?
Citera
2023-12-06, 20:19
Medlem
bilar101s avatar
Om hon en dag åker dit (säger vi...) för att ha angett fel siffror, så ligger ansvaret inte på mig, korrekt?
Jag har underlag och kommer ha underlag på att jag har betalat MER än vad jag är skyldig att betala/mån.

Jag vill som sagt inte få någon smäll om 1-2-5 år där jag är skyldig massa tusenlappar, eller är skyldig för bidragsbrott, eller liknande. Är 100% ostraffad och har inga planer på att ändra på det.
Citera
2023-12-06, 20:24
Medlem
Citat:
Jo, men det är inte bindande, om två föräldrar är OK med rådande situation (dvs hur mycket pappan betalar/mån), andra överenskommelser, och behov, eller hur?

Exempelvis om hon skriver att hennes lön är 5,000, och min årslön är 500,000+ efter skatt.

Det är inte så att det kommer dra från mina konton per automatik eller hur?
Utan mer att hon kan kräva mig på pengar om jag skiter i att betala en krona.
(Vilket jag inte kommer göra)

Stämmer det?
Försäkringskassan får din samlade deklarerade inkomst samt kapitalvinst för åtet som varit, dvs det du tjänade 2022 kommer du få betala underhåll för år 2024, beslutet tas varje årsskifte varav man inte ännu har 2023 års deklaration klar som görs i maj först, därför eftersläpar systemet med två år.

FK kan bara besluta om lagstadgat underhåll, man beräknar tid för umgänge, tiden för avdrag för umgänge är mycket lågt per dag, knappt löt o ansöka om det.
Hon kan ta dessa siffror till rätten, rätten dömer ut ett högre underhåll, just för barnet har rätt till samma levnadsstandard som innan ni gick skilda vägar.
Citera
2023-12-06, 20:32
Medlem
Det är enklare än du tror.

För bostadsbidrag så handlar det om hushållets totala inkomst. Om ni har separerat och bor på olika platser så bör bidraget beräknas på separat grund. Det här kan ju bevisas med t ex. olika folkboföringsadresser. Dock bör du/ni dubbelkolla detta med FK eftersom ni fortfarande är under prövotid. Men jag är ganska säker på att din inkomst inte kommer att vara relevant för hennes ansökan i och med att ni bor på olika adresser.

1) Vad som är angivet för bostadsbidraget har ju ingenting med vårdnadsfrågan att göra. FK brukar däremot ta hänsyn i sin beräkning för bostadsbidraget om barnet huvudsakligen bor MER hos den ena föräldern än den andre. Det är hur som haver fortfarande delad (50/50 som du anger) vårdnad som gäller, hur ni löser det rent praktiskt har inget med boendefrågan att göra.

2) Se ovan. Har ni separerat och bor på olika adresser har din inkomst ingenting med ansökan att göra. Hade ni bott tillsammans måste du deklarera inkomst av kapital också.

3) Än en gång. Om ni har separerat och inte bor tillsammans har du ingenting med hennes bidragsansökan att göra. Din inkomst ska inte fyllas i någonstans om du nu de facto inte bor där.

Sist men inte minst.

Gör en underhållsansökan hos FK. Där får ni veta exakt vem som skall betala vad enligt deras kalkyler. Även där gäller all form av inkomst. Man kan aldrig betala ut mer än vad FK har som maxbelopp. Beloppet är 1673kr/mån upp till 7 års ålder, 1823kr/mån upp till 15 årsdagen och 2223kr/mån upp till 18. Det är inte som i USA där det är inkomstprövat uppåt hur högt som helst. Om man sedan vill betala mer än det angivna beloppet är ju upp till var och en.
Citera
2023-12-06, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16

Nja...

"Beloppet som du ska betala blir aldrig högre än vad Försäkringskassan betalar ut i underhållsstöd"

https://www.forsakringskassan.se/pri...015%20%C3%A5r.

I USA har de inkomstprövat underhållsstöd, utan övre fast gräns. I Sverige är det FK som bestämmer bidragstaket för underhållet enligt deras schabloner. Det går inte att tvinga någon att betala högre underhållsstöd, men man kan alltid avtala om att göra så OM man vill.
Senast redigerad av darkman74 2023-12-06 kl. 20:40.
Citera
2023-12-06, 20:45
Medlem
bilar101s avatar
TUSEN tack för givande inlägg!
Men vad gäller om jag är och kommer vid inskickad ansökan fortfarande vara folkbokförd på samma adress som henne? Jag hinner inte folkbokföra mig på en annan adress. Jag har bott hos en annan vän som inneboende under denna tid, men ändrat min "officiella" folkbokföringsadress.

Faller allt ihop? Måste hon vänta tills jag är bort från adressen innan hon kan ansöka?
Hon fyller 29 i början av januari, så det är lite bråttom där. Det skall tydligen finnas speciella regler för kvinnor som är under 29 och som ansöker. Men jag hinner inte ändra adress innan hon fyller 29.

Vad gäller här?

Tack!

Citat:
Ursprungligen postat av darkman74
Det är enklare än du tror.

För bostadsbidrag så handlar det om hushållets totala inkomst. Om ni har separerat och bor på olika platser så bör bidraget beräknas på separat grund. Det här kan ju bevisas med t ex. olika folkboföringsadresser. Dock bör du/ni dubbelkolla detta med FK eftersom ni fortfarande är under prövotid. Men jag är ganska säker på att din inkomst inte kommer att vara relevant för hennes ansökan i och med att ni bor på olika adresser.

1) Vad som är angivet för bostadsbidraget har ju ingenting med vårdnadsfrågan att göra. FK brukar däremot ta hänsyn i sin beräkning för bostadsbidraget om barnet huvudsakligen bor MER hos den ena föräldern än den andre. Det är hur som haver fortfarande delad (50/50 som du anger) vårdnad som gäller, hur ni löser det rent praktiskt har inget med boendefrågan att göra.

2) Se ovan. Har ni separerat och bor på olika adresser har din inkomst ingenting med ansökan att göra. Hade ni bott tillsammans måste du deklarera inkomst av kapital också.

3) Än en gång. Om ni har separerat och inte bor tillsammans har du ingenting med hennes bidragsansökan att göra. Din inkomst ska inte fyllas i någonstans om du nu de facto inte bor där.

Sist men inte minst.

Gör en underhållsansökan hos FK. Där får ni veta exakt vem som skall betala vad enligt deras kalkyler. Även där gäller all form av inkomst. Man kan aldrig betala ut mer än vad FK har som maxbelopp. Beloppet är 1673kr/mån upp till 7 års ålder, 1823kr/mån upp till 15 årsdagen och 2223kr/mån upp till 18. Det är inte som i USA där det är inkomstprövat uppåt hur högt som helst. Om man sedan vill betala mer än det angivna beloppet är ju upp till var och en.
Citera
2023-12-06, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkman74
Nja...

"Beloppet som du ska betala blir aldrig högre än vad Försäkringskassan betalar ut i underhållsstöd"

https://www.forsakringskassan.se/pri...015%20%C3%A5r.

I USA har de inkomstprövat underhållsstöd, utan övre fast gräns. I Sverige är det FK som bestämmer bidragstaket för underhållet enligt deras schabloner. Det går inte att tvinga någon att betala högre underhållsstöd, men man kan alltid avtala om att göra så OM man vill.
Man har även ett beräkningssystem på FK hemsida för underhåll, dvs man skriver in inkomst på bägge föräldrar samt kostnader, vem som får barnbidraget, boendekostnad osv.

Får man felande där att ex betalar för lite i underhåll kan man ta det vidare till rätt och få högre underhåll via dom än vad FK kan tilldela.
Citera
2023-12-06, 20:48
Medlem
Citat:
TUSEN tack för givande inlägg!
Men vad gäller om jag är och kommer vid inskickad ansökan fortfarande vara folkbokförd på samma adress som henne? Jag hinner inte folkbokföra mig på en annan adress. Jag har bott hos en annan vän som inneboende under denna tid, men ändrat min "officiella" folkbokföringsadress.

Faller allt ihop? Måste hon vänta tills jag är bort från adressen innan hon kan ansöka?
Hon fyller 29 i början av januari, så det är lite bråttom där. Det skall tydligen finnas speciella regler för kvinnor som är under 29 och som ansöker. Men jag hinner inte ändra adress innan hon fyller 29.

Vad gäller här?

Tack!

Adress ändrar man hos Skatteverket på 5 minuter. Fyller hon 29 i januari så lär hon ju ändå inte få något. Med dina miljoner i kapitalinkomster så känns du som en småsint människa
Citera
2023-12-06, 20:50
Medlem
bilar101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Adress ändrar man hos Skatteverket på 5 minuter. Fyller hon 29 i januari så lär hon ju ändå inte få något. Med dina miljoner i kapitalinkomster så känns du som en småsint människa
Ja, det görs fort, men jag har ingen adress att fylla i.
Jag har inte hittat en adress alltså, ett hus, och hade tills för 3-4mån sen planer på att köpa bostadsrätt för oss två.

Jag är inte småsint, du känner inte mig och vet inte vad det är för skit jag har fått gå igenom.
Att jag har fortsatt kontakt är för barnets skull, låt oss lägga det så istället.
*Redigerat*
Senast redigerad av bilar101 2023-12-06 kl. 21:46.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in