2023-12-07, 12:03
Medlem
TotalWars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucky12
Dålig alliance med USA, en "declining" stormakt.
Sverige skulle orientera sig mot de uppkommande ss. BRICS länderna.
Men dessa liberala (ny kommunist) politikerna ser bara så långt näsan räcker

Argentinas nya president hoppade precis av BRICS-tåget, Italien hoppade precis av Road And Belt och Armenien dyker inte upp på nästa säkerhetsmöte. Få vill idag ha med kommunist-bältet att göra. Det är sunt. Det kommer bli mycket jobbigare för gretorna, nazisterna, islamisterna och vänsterextremisterna att vara relevanta nu när väst 2.0 återetableras. Vilka som är det vinnande laget går att se genom att följa de olika aktörernas val.

Citat:
Ursprungligen postat av Ultragainus
Jävlar vad NMR och AfS folket här nu är sura.

Losers.

Citat:
Ny stoppar senaten pengarna till clowen i Ukraina. Kriget de har förlorat för länge sedan, men låter sina dö på fronten för ingenting.
EUs pengar är slut, ekonomin går på knäna - bara USA vann på det här spektakeln.

Biden kommer kompromissa med gränsen, så Ukraina kan räkna med republikanernas stöd och lär erhålla ett par hundra miljarder kronor lagom till mellandagarna, eller tidigare. Romney och Biden är påltiliga, trist att Romney aldrig blev president för övrigt.
Senast redigerad av TotalWar 2023-12-07 kl. 12:17.
Citera
2023-12-07, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arne99
Ja antalet expert, experter råder det ingen brist på.

Hur har det gått med den NATO utrustade, till stor del NATO tränade armen stöttat med NATO intel i Ukraina?
Snabbt effektivt och där ryssarna förväntades fly när offensiven började, stampat rätt länge nu på i stort samma plats.

Ändå ska vi tro att ryssarna knäpper med fingrarna så finns tillräckligt med trupp på Kungsholmen för att Sverige ska falla, sunt förnuft är sannerligen en medveten bristvara idag.

Ryssarna har ett gigantiskt land, gigantiskt med naturresurser och även om numera stark ekonomi och stor arme inte resurser att ockupera väst, vi förväntas tro på allt för Putin har enligt media Napoleon komplex?

Var det inte så att något speciellt hände som nu startat hela kriget, konflikten och stadig eskalering.

Jag är beredd att hålla med dej i allt men jag kommer ihåg i Februari förra året när väst/uk/us hävdade att en storskalig invasion av Ukrain var nära förestående.
Jag bara skämtade bort det som tomt prat, fantasier och galenskap.
Inte fan skulle Ryssarna vara så inihelvete jävla dumma att dom drar i gång något sådant.
Hade någon velat slå vad hade jag garanterat förlorat 100.000 kr, så säker var jag.

Så jag konstaterar bara att vi ser det som helt uteslutet att Ryssland skulle försöka sej på
ett anfall på sverige. Men det var uteslutet ( för min del ) att dom skulle försöka sej på en
invasion av ukraina med.
Citera
2023-12-07, 12:08
Medlem
guderis avatar
Citat:
Man säger att det är demokrati i Sverige. Dvs makten bör utgå från folket
Ingen frågade folket om NATO ansökan
Ingen frågade folket om amerikanska soldater på svenska baser
Var finns demokratin??

Vi har inte direktdemokrati i Sverige. Natoansökan beslutades i riksdagen med stor majoritet, även detta avtal kräver majoritet i riksdagen, så fungerar vår demokrati och det är så grundlagen är skriven, jag vet inte vad ni fått för er någonting annat.
Citera
2023-12-07, 12:10
Medlem
Citat:
Var finns demokratin??

Detta avtal är inte helt väsensskild från NATOansökan som dåvarande statsminister Andersson skickade in flera månader före riksdagsvalet i fjol.
Av de tre stora partierna var det nog främst för sympatisörer i S och SD som ändringen från att stillsamt vilja fortsätta samöva med NATO, till att vilja gå med tillsammans med den förlorade östra delen av Stor-Sverige som en del kallar Soumi, bör ha upplevts som för tvär ?

Folkomröstning är bara rådgivande på riksplanet och brukar användas när partier riskerar omfattande inre stridigheter i frågan.
T ex Centern 1980 angående kärnkraft och sossarna 1994 angående EU.

Högertrafik 1955 (83% deltagande) och 1922 ev rusdrycksförbud minns jag inte säkert.
Citera
2023-12-07, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
2. Vem åsyftas?

Tänker på att det mesta pekar på att Trump har mycket god chans att bli president igen i nästa USA-val. Om inte Demokraterna fuskar bort honom med lawfare eller liknande.

Personligen ser jag ingen större skillnad på honom och Biden, de är rätt usla båda två. Men de svenskar som litar på SVT och DN och tillhör det åsiktsklustret, de vill ju numera gå med i Nato och samtidigt hatar de Trump över allt annat. Vilket inte riktigt går ihop.
Citera
2023-12-07, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Även allierade länder blev invaderade både under WW1 och WW2.
Alltså är det varken allianser eller neutralitet som avgör riskerna.
Nu är det här inte en historietråd.
Min poäng är att det som avgör om länder blir invaderade av andra är komplexa faktorer men det avgörande är vilka relationer man skapar till andra och handel, diplomati samt överenskommelser betyder mycket för att förhindra att krig uppkommer.
Det är kärnan i internationell samlevnad.
Om alla länder ensidigt satsar på militär upprustning utan dialoger så kommer krigen aldrig att upphöra och alla till slut att drabbas.
Så frågan i TS är om Sverige blir ett tryggare land än tidigare genom att USA i praktiken tar över alla våra militärbaser?
Det är i sig en betydligt större förändring än att gå med i Nato. Många andra Natoländer tillåter inte USA att få denna dispositionsrätt som vi nu kommer att ge dem trots att vi inte ens formellt är medlemmar.
Ska bli intressant att studera detaljerna i avtalet och den juridiska processen den måste ta.
Jag tycker man borde gjort en folkomröstning eller åtminstone opinionsundersökningar innan.

När man har en aggresiv granne som tydligt visar sina intentioner om att utvidga sitt territorium, då måste man rusta för att försvara sig, och är man liten då får man samarbeta med andra, så enkelt är det

Inget NATO-land har någonsin blivet invaderat, medans flera av rysslands neutrala grannländer har blivet det. Så bara för att vissa allianser inte fungerat avskräckande betyder inte andra andra kan göra. Att vara icke krigförande (vi var inte neutrala iom det massiva stödet till Finland) i ett krig betyder inte att är rätt 80 år senare.

Att USA tar över våra regementen är kvalificerat skitsnack, avtalet är till för underlätta samarbete med USA så att man slipper skriva enskilda avtal vid varje tillfälle, samt ger möjlighet att förvara amerikansk utrustning här över tid för att snabbt kunna agera om något händer, och stationerad personal för att ta hand om den. Men tror du på allvar att det kommer hit 20 000 soldater och kastar ut FM ifrån deras lokaler?

Ditt inlägg visar just varför vi inte ska ha en folkomröstning, för folk begriper inte vad de röstar om och vad avtalet innebär.
Citera
2023-12-07, 12:17
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Jo men det skulle inte ge amerikanen rätt att dra fram en pistol och skjuts en svensk i Sverige utan att få en dom. Så kallad "property self Defense" funkar inte i Sverige.

Vi får väl se hur det fungerar i ett skarpt läge. Vill minnas att USMC från Lidingö var med om en incident i Stockholm eller på Lidingö för tiotalet år sedan och att inget åtal ens väcktes mot dem. Bortsett från det så har vi ju incidenten med Anna Lindh, CIA och utlämningen mitt i natten av egyptier för tortyr. Kommer vi ha hundratals eller tusentals militärer i Sverige så är det G A R A N T E R A T att det kommer bli konflikter mellan MENA i Sverige och dessa amerikaner. Jag har en äldre bekant som är Vietnamveteran (green barret) som blev knivhuggen mitt på stan av MENA bara för att han talade "amerikanska". Naturligtvis kommer inget hända dem om de sitter och ugglar på baserna med det är väl oundvikligt att de kommer röra sig i samhället de också. Inte sällan går amerikaner att känna igen i synnerhet om de rör sig i grupp.
Citera
2023-12-07, 12:19
Medlem
Citat:
Var finns demokratin??

Vi röstar vart fjärde år.
Citera
2023-12-07, 12:20
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Tänker på att det mesta pekar på att Trump har mycket god chans att bli president igen i nästa USA-val. Om inte Demokraterna fuskar bort honom med lawfare eller liknande.

Personligen ser jag ingen större skillnad på honom och Biden, de är rätt usla båda två. Men de svenskar som litar på SVT och DN och tillhör det åsiktsklustret, de vill ju numera gå med i Nato och samtidigt hatar de Trump över allt annat. Vilket inte riktigt går ihop.

OK, förstår. JA, det kommer bli lite tilt-error i huvudet på dem om Trump kommer tillbaka och på sitt tidigare vis talar klarspråk om NATO, EU, woke och allt det andra. Med Trump som POTUS kommer världen stabiliseras igen.
Citera
2023-12-07, 12:22
Medlem
Citat:
Var finns demokratin??

Du har hört begreppet "demokrati", men inte förstått vad det är.

Sverige, likt de flesta andra länder, tillämpar representativ demokrati. Få, om ens något land, tilllämpar direkt demokrati fullt ut, utan har isåfall en kombination.

Ogillar du representativ demokrati, får du engagera dig i att förändra grundlagen.

Om du gått ut grundskolan, borde detta inte vara något någon behöver förklara för dig på Flashback.

Det du däremot kan kritisera är vad du får för din röst. Röstade du exempelvis på Socialdemokraterna, fick du en garanti att Peter Hultqvist inte skulle bidra till en NATO-ansökan, men ändå sket han i sitt löfte och lämnade in just en NATO-ansökan.

https://youtu.be/pFkh6TU3oKc
Citera
2023-12-07, 12:25
Medlem
Jofs avatar
Egna lagar ska användas för deras personal. När dom slår ner nån på krogen exempel vis.
Det blir en stat i staten.
Citera
2023-12-07, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Egna lagar ska användas för deras personal. När dom slår ner nån på krogen exempel vis.
Det blir en stat i staten.

Om en amerikansk soldat blir skjuten till döds på krogen av en palestinier som inte har PUT. Hur skulle man lösa det ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in