2023-12-06, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Givet hotet från Ryssland så är det nog tyvärr nödvändigt. Jag hade varit intresserad av hur länge avtalet gäller och hur man säger upp det.

Ryssland har ställt om hela sin ekonomi till krig. De planerar inte för mindre krig, utan mer. Det finns inga argument för att personer som Hitler var engångsföreteelser, tvärt om kan Putin och Ryssland välja att starta krig mot Sverige här näst. Det är inte osannolikt, utan tvärtom sannolikt att det händer.

Har tidigare postat länk till avtalet, men här kommer det igen:
https://www.regeringen.se/contentassets/9667514048894b09a02cd21fadabfec9/avtal-om-forsvarssamarbete-mellan-sverige-och-usa.pdf

De sista paragraferna tar upp omförhandling/ uppsägning.
Citera
2023-12-06, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Ja, ni rysshoror tycker tydligen att det är en dålig idé.
Finns bara Svenskar här och betalda pk horor som du som slickar röven på wallenbergklanen och deras företag som tjänar på detta.
Citera
2023-12-06, 19:07
Medlem
Liberationfronts avatar
Bara förnamnet. Såg en destroyer idag med Amerikansk 🇺🇸 flagg i Sverige och antagligen en Brittisk Trident.
Citera
2023-12-06, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JajoNej666
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RGgEqd/nytt-forsvarssamarbete-mellan-usa-och-sverige-klart

Sverige och USA har undertecknat ett nytt försvarssamarbete.

Avtalet ger amerikansk militär tillgång till svenska baser.

– Det är en historisk dag, säger försvarsminister Pål Jonsson (M) till TT i natt.

Det jag länge talat om men folk på FB skrattade åt mig. Haha Putin skrämmer skiten ur USA vänta bara tills vi har kärnvapen på vår mark.

Sverige behöver inte gå med i NATO enligt mig, står i artikeln som ni kan läsa att USA snabbt kan vara på plats vid en allvarlig kris i och med det här nya avtalet....

Haha svenskarna öppnar analen och är jätte glada just nu!

Vad tycker ni är det här goda nyheter haha?
Kan man se detta som en oblodig form av invasion?
Det är otroligt hur fantastiskt väl propagandaapparaten fungerat. Det skulle inte förvåna mig om en majoritet av svenska medborgare välkomnar detta.
Det som kan tala emot detta är att vi har ett par miljoner muslimer som kanske inte tycker att det är någon lysande idé att gå armkrok med usa. Men om man bortser från dom så har nog majoriteten fallit för propagandan. Goebbels hade inte kunnat göra detta bättre.
Citera
2023-12-06, 19:11
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilgames
Det är riktigt, men inget land har uttalat så starka hot mot Sverige som Ryssland. Dessutom ligger de nära geografiskt, och vi har en ö de möjligen skulle vara intresserade av att förlägga flott- och flygbaser på. Med amerikanskt skydd slipper vi oroa oss över det.
Snarare tvärtom, vi är den primära måltavlan vid eventuell konflikt.
Citera
2023-12-06, 19:12
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Nej det är inte sannolikt. I en större konflikt i närområdet kan dock vi dras med.
Men att Sverige specifikt skulle pekas ut som ett nästa steg. Nja, inte riktigt.
Däremot är det nu mycket bra att ha fler försvarssamarbeten med stormakter.
Fanns ingen reell hotbild att Ryssland skulle anfalla Sverige innan vi ansökte NATO-medlemskap och skickade vapen till Ukraina. Inte den minsta - riktiga megadårar till politiker har vi som dragit in oss i krig.
Citera
2023-12-06, 19:14
Medlem
Tradens avatar
Låt mig gissa, samma dumskallar som hejade på Metoodrevet, vaccinationsfiaskot, klimathysterin och senast Ukrainanederlaget står nu och hejar på att USA ska få tillgång till svenska baser och alla som inte håller med är Ryzztroll

Om vi gör som den här pöbeln säger, och sen tvärtom - ska vi nog se att vi får Sverige på rätt kurs igen!

Överallt där USA sätter sina fötter lämnar de ett spår av förödelse av någon märklig anledning, senast deras sprängning av NS. Det kanske ligger något i det Kissinger sa: "It may be dangerous to be America's enemy, but to be America's friend is fatal.”

Som tur var går det inte så bra för USA så deras vistelse på svensk mark blir förhoppningsvis kortlivad. USA är ett kollapsande imperium som beter sig alltmer likt en schizofren psykpatient, kolla bara deras president . Efter deras konfiskering av ryska tillgångar har de flesta stormakter börjat kolla snett på USA. Land efter land håller på att dumpa sina USD och dollarn håller på att förlora statusen som reservvaluta. När den väl gör det är det slut för USA, för gott.

Dessutom pågår redan ett tyst krig mot amerikanska baser som USA gärna pratar tyst om.

Ha en bra kväll!
Citera
2023-12-06, 19:16
Medlem
Bilgamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Snarare tvärtom, vi är den primära måltavlan vid eventuell konflikt.
Jag vill påstå att vi hade varit en ännu mer trolig måltavla vid eventuellt storkrig. Då hade Ryssland velat säkra dominansen i Östersjön och önskat kontrollera hela den västra halvan, d.v.s. Sverige. Nu får de storstryk av amerikanerna om så sker.
Citera
2023-12-06, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baralitesmartare
Inte betallänk https://www.dn.se/varlden/avtal-om-fordjupat-forsvarssamarbete-med-usa-undertecknat/

Nu är det alltså spikat, Tidölaget har sålt ut vårt land?
Är Pålle Jonasson en riktig quisling?
Vill vi verkligen ha kärnvapen på Moder Sveas jord?
Kärnvapen har varit en av jordens främsta fredsmäklare genom historien så jag har ingenting emot det. Hade Ukraina haft kärnvapen så hade Putler aldrig inlett en invasion av landet.

Bra hurusomhelst att försvarsamarbetet med USA är i rullning. Det är dessutom en rejäl näsbränna för alla russofilsvin som tycks husera i landet. Ännu ett tecken på att det är dags för dem att dra till österland.
Citera
2023-12-06, 19:19
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberationfront
Bara förnamnet. Såg en destroyer idag med Amerikansk 🇺🇸 flagg i Sverige och antagligen en Brittisk Trident.
Fungerar inte ditt översättningsprogram ?

Det heter jagare på svenska men du är väl mer bekant med миноносец.

Trident ubåtar opererar på djupet i Atlanten och inte i grunda svenska vatten.
Citera
2023-12-06, 19:23
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilgames
Jag vill påstå att vi hade varit en ännu mer trolig måltavla vid eventuellt storkrig. Då hade Ryssland velat säkra dominansen i Östersjön och önskat kontrollera hela den västra halvan, d.v.s. Sverige. Nu får de storstryk av amerikanerna om så sker.
Nej, självklart inte. Sverige har klarat sig de senaste 200 åren utan att Ryssland varit i närheten av att invadera oss. Men jag förstår att du tror det när medierna ständigt pratar om rysstroll och Puttler hela tiden, svårt att stå emot det sociala trycket då.
Citera
2023-12-06, 19:23
Medlem
Undrar hur många snäpp mer intressant Sverige blivit för USA efter offentliggörandet av de sällsynta jordartsfyndigheterna i Kiruna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in