2024-04-22, 07:27
Medlem
När avtalet om försvarssamarbete med USA träder i kraft kan civila svenskar som utsätts för brott av amerikanska soldater få sina fall prövade i amerikansk militärdomstol. Avtalet reglerar vilket land som ska ha primär rätt att åtala och döma för ett brott som en medlem i den amerikanska styrkan begår i Sverige. USA kommer att ha företräde till domsrätt för brott som begås av medlemmar i styrkan såväl inom som utom tjänsten. Sverige kommer kunna ta tillbaka domsrätten i fall som vi anser är av särskild betydelse för oss när det rör händelser utom tjänsten som inte enbart riktats mot amerikanska intressen.
Citera
2024-04-22, 07:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Ut och demonstrera nästa helg! Kanske det ännu finns hopp om att rädda allinsanefriheten! Vi möts vid Ryssgården på söndag (ja, det är alldeles sant!)

https://samnytt.se/tvarpolitisk-manifestation-for-sveriges-suveranitet
https://www.friatider.se/demonstration-mot-usa-avtalet-vantas-samla-deltagare-fran-hoger-och-vanster
Den 14 april arrangeras en manifestation för "fred och frihet" av Fredsalliansen, som är ett tvärpolitiskt initiativ som har bildats för att stå upp för Sveriges suveränitet. Sammankomsten är i praktiken en demonstration mot det militäravtal med USA som riksdagen planerar att godkänna den 8 maj.
Dela artikeln

Den 14 april 2024 klockan 14 planerar demonstranterna att tåga från Slussen till Gustav Adolfs Torg.
/---/
På talarlistan finns namn från spridda läger såsom Karin Utas Carlsson, Roger Richthoff, Lars Drake, Andreas Sidkvist, Ulf Beijerstrand, Vide Geiger med flera.

Värsta hopen landsförrädare, kommunister och proryska apologeter man sett i mannaminne. Hur gick det med manifestationen? Senast jag kollade så gäller planerna på avtalet med vår allierade USA?
Citera
2024-04-22, 23:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DenVildeSvensken
Värsta hopen landsförrädare, kommunister och proryska apologeter man sett i mannaminne. Hur gick det med manifestationen? Senast jag kollade så gäller planerna på avtalet med vår allierade USA?

Fick man ens till någon manifestation mot avtalet? Jag har inte sett någonting, och inte heller när jag googlar eller söker på YouTube hittar jag någonting?
Citera
2024-05-03, 16:53
Medlem
Massajens avatar
USA har en rad motsvarandr avtal med andra länder.
Föga förvånande med Irak, vars städer man en gång öste fosforbomber över. Avtalets utformning varierar. Att vi till skillnad från grannlandet i väster inte garanteras frihet från kärnvapen har redan nämnts i tråden. En annan remarkabel punkt är att det saknas garanti för att svenskt territorium inte används för angrepp på andra länder. Detta till skillnad från avtalet med Irak.

Ordet bilateralt förlederförmodligen många att tro att det handlar om ömsesidighet. Men faktum är att avtalet är helt ensidigt. Supermakten får tillgång till svenska faciliteter. Men vi får absolut nada tillbaka. Inte en rad om några utfästelser från amerikansk sida.

En plattläggning utan motstycke.
Citera
2024-05-03, 19:35
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
USA har en rad motsvarandr avtal med andra länder.
Föga förvånande med Irak, vars städer man en gång öste fosforbomber över. Avtalets utformning varierar. Att vi till skillnad från grannlandet i väster inte garanteras frihet från kärnvapen har redan nämnts i tråden. En annan remarkabel punkt är att det saknas garanti för att svenskt territorium inte används för angrepp på andra länder. Detta till skillnad från avtalet med Irak.

Ordet bilateralt förlederförmodligen många att tro att det handlar om ömsesidighet. Men faktum är att avtalet är helt ensidigt. Supermakten får tillgång till svenska faciliteter. Men vi får absolut nada tillbaka. Inte en rad om några utfästelser från amerikansk sida.

En plattläggning utan motstycke.

Poängen är att ha amerikanska system på plats så att det snabbt kan användas om det värsta skulle hända. Att Svensk mark skulle användas för att attackera andra länder i fredstid behöver man ju inte ens diskutera, för den sannolikheten är så nära noll det bara går.

Att vi inte får något för detta stämmer ju inte heller. Får vi exempelvis upp ett gäng Patriot system, HIMARS osv så är det ju klart att det skyddar oss.
Citera
2024-05-03, 19:59
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Poängen är att ha amerikanska system på plats så att det snabbt kan användas om det värsta skulle hända. Att Svensk mark skulle användas för att attackera andra länder i fredstid behöver man ju inte ens diskutera, för den sannolikheten är så nära noll det bara går.

Att vi inte får något för detta stämmer ju inte heller. Får vi exempelvis upp ett gäng Patriot system, HIMARS osv så är det ju klart att det skyddar oss.
Var i avtalet står det att vi ska få skydd?
Det är lite av tomten kommer över det hela. Snälla USA som naturligtvis hjälper dom hyvens svenskarna.... Sedan är det ju så att USA i stort sett varje år efter vk 2 attackerat andra länder. Oftast från andra länders territorium.
Citera
2024-05-03, 20:14
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Var i avtalet står det att vi ska få skydd?
Det är lite av tomten kommer över det hela. Snälla USA som naturligtvis hjälper dom hyvens svenskarna.... Sedan är det ju så att USA i stort sett varje år efter vk 2 attackerat andra länder. Oftast från andra länders territorium.

Vad är annars anledningen till att lagra & stationera olika vapensystem här, samt ge amerikanska styrkor tillgång till flera Svenska baser runtom Sverige? Självklart för att det snabbt skall kunna användas om situationen kräver det.

Tror du att USA ska attackera Ryssland från Svensk mark? Eller vad är det som du oroar dig för?
Citera
2024-05-03, 21:15
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Vad är annars anledningen till att lagra & stationera olika vapensystem här, samt ge amerikanska styrkor tillgång till flera Svenska baser runtom Sverige? Självklart för att det snabbt skall kunna användas om situationen kräver det.

Anledningen är naturligtvis att stärka USAs geopolitiska position. Den som tror att det är av omsorg om Sverige är osannolikt naiv.
Citera
2024-05-03, 21:36
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Anledningen är naturligtvis att stärka USAs geopolitiska position. Den som tror att det är av omsorg om Sverige är osannolikt naiv.

Vem sa något om omsorg? Inte jag iaf. Men saken är den att dca-avtalet stärker försvaret av Sverige, norden och de baltiska staterna när man har amerikanska vapensystem och amerikanska styrkor på plats.

Du svarade inte på min fråga. Genom det här avtalet. Tror du att USA ska attackera Ryssland?
Citera
2024-05-03, 22:00
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Vem sa något om omsorg? Inte jag iaf. Men saken är den att dca-avtalet stärker försvaret av Sverige, norden och de baltiska staterna när man har amerikanska vapensystem och amerikanska styrkor på plats.

Du svarade inte på min fråga. Genom det här avtalet. Tror du att USA ska attackera Ryssland?
En attack är inte utesluten i framtiden, som vi ju nu inte vet något om. Jag tror inte att det är sannolikt idag, men det väsentliga för USA är att visa sina kontrahenter att de kan utnyttja svenskt territorium. Också.

Vilket sätter oss i ett farligt läge.
Citera
2024-05-03, 22:05
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
En attack är inte utesluten i framtiden, som vi ju nu inte vet något om. Jag tror inte att det är sannolikt idag, men det väsentliga för USA är att visa sina kontrahenter att de kan utnyttja svenskt territorium. Också.

Vilket sätter oss i ett farligt läge.

Om Sverige eller våra allierade attackeras. Ja då kanske. Men aldrig att USA skulle inleda en attack från Sverige om inte Ryssland startade det från början.

Detta avtal utgör inte större fara för Sverige. Tvärtom.
Citera
2024-05-03, 22:13
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Om Sverige eller våra allierade attackeras. Ja då kanske. Men aldrig att USA skulle inleda en attack från Sverige om inte Ryssland startade det från början.

.
Varför tror du det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in