Citat:
Ursprungligen postat av
Jof
Glädjen här är iallafall inte enstämmig. Det gläder mig ☺️.
Men politiker tiger och samtycker.
Inkl SD som jag trodde ville bevara Sverige svenskt 🥴.
Men fattar; i ett val mellan Ryssland och USA tar man USA.
Lite kolera och pest över det.
I varenda intervju jag sett, när någon journalist har lite stake i alla fall och frågar någon följdfråga, så är svaret att vi ingår i alliansen för att höja tröskeln för ett anfall mot något land i Europa. Inte specifikt oss.
Det finns inget scenario där vi blir anfallna första och där det då inte innebär att resten av Europa ej dras in eller redan är indragna i ett större krig. Nu har USA förkunnat att vi ändå måste försvara Gotland själva, så den enda anledningen till att gå med är bortblåst.
Gällande ett större Europeiskt krig så hade vi alltid kunnat gått med och stöttat Finland, Estland, Polen. Men innan vi gick med i NATO så var det vi som skulle ha valt tid och plats där vi anfaller Ryssland. Nu ger vi bort detta strategiska mandat till Ryssen.
Ingången av Sverige in i NATO var aldrig för att göra oss starkare utan för att våra politiker är en del av den USA-ledda världsledningen och tillgången på svenskt territorium, teknik. flygvapen och manskap stärker deras sida, inget annat.
Vi hade alltid kunnat stå ensamma då vi, hur mycket man än vill få oss att tro annat, inte är ett mål för Ryssen. - Inte jämfört med andra.
Man skulle kunna se det här ur ett annat perspektiv: Att vi agerar i solidaritet med våra grannar. Fast har vi inte agerat i solidaritet lite för ofta, för mycket genom tiderna redan?