2024-02-27, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flesh-flute
Berätta mer. Hur lyder historiens dom?

Att ni var med och slog i en av de sista spikarna i det svenska folkets kista?

I framtiden så kommer det, till stor del pga vansinne som detta, inte finnas några svenskar eller ens vita nordiska människor kvar som håller på med eller bryr sig om historia, så risken finns att det aldrig blir något framtida nedskrivet omdöme om er.
Citera
2024-02-27, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
USA ska få ”obehindrad tillgång till och användning av överenskomna anläggningar och områden”. Enligt det avtal vi ingått med Usa (ej Nato).

Jaha. Och vilka är dessa överenskomna anläggningar och områden? De listas på sidan 37 i avtalet.
Det är Sveriges samtliga flygflottiljer och alla större arméförläggningar, inalles 17 listade. Det är alltså i praktiken hela Sveriges försvar där USA ska få ”obehindrad”, alltså obegränsad makt.

Amerikanskt flyg eller sjöfart får inte inspekteras av svenska myndigheter och så vidare i en mycket lång rad bestämmelser.

Vidare ”avstår Sverige härmed från att utöva straffrättslig jurisdiktion” (artikel 12) över amerikansk militär personal, deras familjemedlemmar och civilanställd personal.

Eftersom svensk polis inte kan hämta in brottsmisstänkta amerikaner från deras baser innebär det i praktiken att de amerikanska soldaterna åtnjuter straffimmunitet.

Låter som en ockupationsmakt i min öron.
Långt från visionen om en räddare i nöden.

Har vi tagit oss vatten över huvudet?

Tycker det låter utmärkt. Vi klarar inte det själva, och om någon soldat eller närstående till denne gör ett brott så kommer den få ordentligt konsekvenser. Långt fängelsestraff, reprimander som gör effekt. Så riktigt lugnt med det.

Jag hoppas att USA även tar över och löser gängkriminalitet också när dem ändå är i farten.
Citera
2024-02-27, 08:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Perkulatorkaffe
Absurda utsagor i den här tråden. Tror du norrmän, tyskar, danskar, spanjorer osv som varit med i NATO sedan årtionden uppfattar sig som ockuperade? Tror du kvinnofriden i de här länderna påverkats av NATO-medlemskapet?

Jag tänker främst på Fillippinerna när det gäller kvinnorna. Amerikanerna har varit hatade. Tyskland är ockuperat sedan andra världskriget, i praktiken. USA kan t o m spränga deras infrastruktur i Östersjön i luften och sabotera deras ekonomi utan att Tysklands statsledning tar avstånd.

Men det där är NATO. Det här avtalet är utöver NATO. Fattar du inte det?
Citera
2024-02-27, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilaGubben
Sverige är öht inte hotat av Ryssland.

Jo, nu är Sverige det.
Citera
2024-02-27, 08:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Magnificoo
Tycker det låter utmärkt. Vi klarar inte det själva, och om någon soldat eller närstående till denne gör ett brott så kommer den få ordentligt konsekvenser. Långt fängelsestraff, reprimander som gör effekt. Så riktigt lugnt med det.

Jag hoppas att USA även tar över och löser gängkriminalitet också när dem ändå är i farten.

Det är flera svenskar idag som börjat att hoppas på utländsk inblandning. Ja först har man sönder landet helt och hållet och sedan ber man främmande makt klampa in för att "lösa situationen". När det är amerikaner man bjuder in står svenskarna där och välkomnar dem med röven upp i luften?

"Vi klarar det inte själva". Ingen fick till sig att försöka heller. Nu däremot har Ryssland en stor anledning att slå till här. Det förutsätter det tredje världskriget och då är Sverige en självklar måltavla. Här finns en fientligt sinnad befolkning, en stursk militär och en massa amerikaner spridda över hela landet. Däremot läcker både USAs och Sveriges gräns som ett såll och vare sig amerikansk eller svensk statsledning bryr sig nu när länderna är invaderade, på riktigt, oavsett hur många soldater man än har tillgodo.

USA kan inte lösa sin egen gängkriminalitet för att inte tala om deras BLM-kaosande de inte klarade av.
Citera
2024-02-27, 08:50
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braxellerlax
https://www.expressen.se/nyheter/amerikanska-militarer-fran-uss-forrest-sherman-kopte-sex-i-stockholm/

Nån som vet hur det gick senare?

Det var bara bötesstraff på det då, ur minnet, och eftersom fartyget förmodligen avgick relativt omgående så torde saken ha tagits av en amerikansk krigsrätt, alternativt vid så kallad "captain's mast".
Citera
2024-02-27, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av invandrar-leffe
Jämfört med alternativet att styras från Kreml är det lätt att leva med detta.
En ockupationsmakt brukar väl i regel verka utanför militärbaserna och ta över kontrollen över hela samhället.

Hoppas jänkarna verkligen stationerar styrkor här nu också så Sverige blir än mindre attrativt militärt mål för ryssarna.

Varför skulle vi "styras från Kreml"? Sverige har aldrig någonsin styrts från Moskva.

Däremot så har ju Sverige och hela Västeuropa sedan 1945 de facto styrts av de krafter som styr USA, när det gäller alla verkligt viktiga och avgörande frågor. Detta styre och denna judisk-amerikanska ockupation av Europa har inte minskat sedan andra världskrigets slut utan tvärtom gradvis ökats och cementerats till den grad att nästan alla europeiska regeringar idag bara är fåniga sprattelgubbar som gör som de blir tillsagda av de som bestämmer.

Sverige är alltså sedan länge redan ockuperat och styrt av främmande makt. Sverige är ju även rent fysiskt invaderat och ockuperat av flera miljoner fientligt sinnade och starkt främmande människor (eller tja, de går på två ben i alla fall). Denna invasion som Sverige och alla andra vita västländer har drabbats av har iscensatts just av de krafter som styr USA, krafter som nu ges ännu mer makt att styra och forma vårt land.

Ryssland är ett främmande rike och imperium som har sina intressen och sina problem, men det finns absolut ingenting som tyder på att Ryssland faktiskt har haft eller har några som helst ambitioner att "ta" Sverige. Det enda som skulle kunna få detta att hända är det vi nu precis har gjort.

De som styr USA har sedan många år tillbaka planerat ett krig mot Ryssland och de behöver av rent geografiska skäl kunna verka från länder som Sverige och Finland. På SR sa de detta helt öppet igår. Det enda egentliga syftet för USA med Sverige i NATO är att det ligger där det ligger och man behöver den skandinaviska halvön som genomfarts- och uppmarschområde vid anfall mot Ryssland. Detta utgör ju givetvis ett enormt hot mot Ryssland och om hotbilden ökas så kan de av rent strategiska skäl känna sig tvungna att flytta ut sina positioner. Det var samma sak med Tyskland i början av andra världskriget. Tyskland hotades av britterna och var därför tvungna att ta Norge i förebyggande syfte för att hindra britterna. De tog som bekant dock inte Sverige.

Att utan att vara tvungen och i sista timmen hoppa på ett projekt med tredje världskriget som slutmål är ofattbart korkat. Sverige är ett tramsigt och sedan länge slutkört litet skitland. Ryssland är världens största råvaruproducent och Kina är världens största industriland. Ryssland är också världens största kärnvapenmakt med vapensystem (hypersoniska missiler t.ex.) som det inte finns några effektiva försvar emot. Om de blir tvungna kommer de att använda dem, kanske mot mål som om ett par år kommer finnas i Sverige. Sverige kommer alltså helt i onödan göras till ett prioriterat mål för ryska kärnvapen, pga ett kommande krig som vi inte behöver vara delaktiga i. Exakt på vilket sätt gynnar detta det svenska folket?
Citera
2024-02-27, 09:13
Medlem
Beta-Bums avatar
Ja... jo... jag känner mig redan så oerhört styrd av USA nu. De styr och ställer med allt i mitt liv nu. Attans också. Att ja inte tänkte på det. Min frihet är berövad! Min trygghet är borta. Nu måste jag gömma mig.

Hade varit bättre o låta Ryssen styra där de gett oss äkta frihet och yttrandefrihet. Det är ju det som Kreml är känt för.

</sarkasm>

Citera
2024-02-27, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Jan Guillous utspel får forskare att rasa, skriver Expressen.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/forskaren-gar-emot-jan--guillou-det-blir-absurt/
J. H. Säger :
Det finns amerikanska trupper i 178 länder, i 80 av dem finns omkring 750 baser utplacerade. Norge, Finland och Danmark har liknande avtal. Jan Hallenberg säger att det varit lite stökigt i Irak och Japan då amerikanska soldater begått brott, som på grund av avtalen, inte hanteras av det nationella rättsväsendet.

Så helt problemfritt är det så klart inte, men samtidigt ska man komma ihåg att USA med det här avtalet garanterar Sveriges säkerhet och för att de ska göra det så får vi betala ett pris. Och jag tycker inte det är orimligt, säger Jan Hallenberg.

Lite: Att man får ta det onda med goda. Tolkar jag hans uttalande.
Men läs gärna hela texten i Expressen.
Han har fel att avtalet garanterar Sveriges säkerhet, istället har vi blivit ett mål där kärnvapen kommer att riktas mot landet.
Blir det nu ett krig mellan Nato usa och Ryssland så är det Finland och Sverige som kommer att attackeras först.
Citera
2024-02-27, 09:23
Medlem
Lagerthas avatar
Problemet med detta är inte enskilda fakta kring avtalen utan vad det innebär.

Folkvalda politiker med folkets och landets intresse på sin agenda skulle så klart aldrig gått med på detta eller flera av senaste årens förödande beslut för Sverige.

USA:s strategiska intressen styr Sveriges försvarspolitik och militära beslut. Förstår man inte detta idag så behöver man läsa på.

När man förstått hur USA kontrollerar Sverige behöver man fråga sig själv hur man planerar att använda Sverige.
Citera
2024-02-27, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beta-Bum
Ja... jo... jag känner mig redan så oerhört styrd av USA nu. De styr och ställer med allt i mitt liv nu. Attans också. Att ja inte tänkte på det. Min frihet är berövad! Min trygghet är borta. Nu måste jag gömma mig.

Hade varit bättre o låta Ryssen styra där de gett oss äkta frihet och yttrandefrihet. Det är ju det som Kreml är känt för.

</sarkasm>

Vad du ska tänka på är att Sverige har blivit ett mål så snart kommer kremls äkta frihet och yttrandefrihet finnas på en gata nära dig.
Citera
2024-02-27, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViktigSynpunkt
Du får jämföra med situationen ifall ryska soldater springer lösa och mördar, torterar och våldtar.

Hellre amerikaner, än ryska islamistiska turk-mongoler.

Putin har byggt 8 000 moskéer och islamistiska skolor i Ryssland, de senaste 20 åren. Skulle du verkligen vilja att Ryssland ockuperar Sverige, så att Putin kan bygga tusen moskéer här också?

https://www.google.com/amp/s/tass.com/society/821145/amp

Fast det har ju aldrig funnits ryska soldater i Sverige och det finns ingenting som tyder på att de skulle vilja komma hit heller. Detta är inte ett "val mellan pest eller kolera" utan bara ett helt onödigt val av dödlig pest utan att det fanns någon risk för kolera.

I Sverige idag så springer det ju sedan länge dessutom runt minst 4 miljoner svartskallar från diverse skithålsländer. En mycket stor andel av dessa svartskallar är muslimer. Dessa svartskallar våldtar varje år flera tusentals svenska flickor och kvinnor. De misshandlar varje år många tiotusentals svenska barn, ungdomar och vuxna. De mördar varje år ett ganska stort antal människor och bedriver dessutom gangsterkrig mot varandra så att det numera skjuts och sprängs mer i Sverige än i något annat europeiskt land (som inte är i krig). De förstör även hela samhället, skapar kaos, förstör skolor, förstör vården, sprider sunkig stämning, skapar otrygghet och gör tillvaron allmänt miserabel för oräkneliga svenskar. Detta pågår för fullt just nu och har pågått sedan många år tillbaka. Det var inte några ryssar som gjorde detta mot oss.

Att Sverige och alla andra vita västländer under de senaste decennierna har fyllts av miljontals bruna kaosmänniskor från tredje världen beror helt och hållet på en medveten politik och agenda som drivs av de krafter som styr USA. Dessa krafter vill förvandla alla vita länder till rasblandade och "mångkulturella" skithål. Nu har vi alltså officiellt och juridiskt hamnat ännu mycket mer i klorna på dessa makthavare som enbart vill oss illa. Vad bra...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in