2023-12-05, 10:19
Medlem
MustMasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
A-kasseavgiften ingår ALDRIG i fackavgiften

Jag slog ihop det så så det skulle bli jämförbart.
Avgift Unionen = 235kr
Avgift A-kassa = 140 kr
Totalt = 375kr
Citera
2023-12-05, 10:21
Medlem
Vet inte tillräckligt om IF Metall men antar att det är som byggnads.
Jag var tidigare med i byggnads när jag jobbade inom den sektorn för att sedan byta till unionen.
Alla fackföreningar har fördelar men tex försäkringarna var natt och dag. På Unionen får jag en "rabatt" men får bättre villkor om jag tar utan unionen.
Men har räknat enbart på försäkringar och då gick jag plus om jag var med i byggnads istället för att införskaffa samma försäkringar själv.
Antagligen för att de förhandlar kollektivt.
Men känner att "dyrt" är subjektivt. För jag tycker unionen är dyrt. 235 kr.
Medan byggnads är billigt. 690 kr.
Citera
2023-12-05, 14:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sebus
Klart flashbacks samlade elit är ett gäng jävla svartfötter
Om facket enbart gick in för att se till medlemmars intressen ist för lalla runt med annat så skulle medlemsantalet vara högre. Sen kan man även justera avgiften så det inte skiljer flera hundralappar i månaden.
Senast redigerad av Rouen 2023-12-05 kl. 14:19.
Citera
2023-12-05, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone
Det är alltså 3ggr mer än vad jag betalar.

Tycker du det är värt det?

Kan du byta fack om du vill?

Nej det är inte värt dom summorna.
Fast avgift runt 500 kr/mån hade varit rimligt.

Oklart vad det finns för alternativ.
Blir en väldig folkstorm mot en om man skulle lämna, tufft att stå rakryggad vid ett utträde.
Citera
2023-12-05, 14:27
Medlem
IceEyess avatar
Finns det folk som fortfarande är med i facket?
Citera
2023-12-05, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer
Alla som är med i facket 2023 är extremt lättlurade (Vänsterextrema godtrogna som stöder moderpartiet).

Alla andra kastade facken till helvetet där de hör hemma med alla andra radikala Vänsterextrema.

Inget är mer anti-demokratiskt än Vänsterextremas egna fackförbund.

Jasså, kom ihåg det när du står med mössan i handen. Ni är två stycken "maskinoperatörer". Nedskärningar är på tapeten. En lär skickas hem, du är inte fackansluten. Då ryker du. Eller om du gör bort dig, är du fackansluten så kan dom backa upp dig. Är du inte så ryker du.

Jag vart själv utsatt för utpressning att gå med. Fick ett samtal om att det skulle förhandlas vilka som skulle få vara kvar på bygget. Och genom att jag inte var med och förhandlingarna skulle ske "imorgon" så var jag körd. Om jag då inte på momangen anslöt mig. Vet inte om det var fulspel eller ett schysst tips för att någon vela ha mig kvar. Men han erkände själv att "det kanske låter som utpressning" när jag hör av mig på så här kort varsel. Och det tyckte jag väl sannerligen att det gjorde.

Men jag är en i gänget nu, fast jag delar inte deras sosse sympati. Men jag vela ju jobba kvar och få min lön.
Citera
2023-12-05, 14:38
Medlem
Gingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebus
Klart flashbacks samlade elit är ett gäng jävla svartfötter

Du vet om att vissa partier/företag/föreningar betalar folk för att aktivt sprida smörja på nätet?
Såklart är detta inte ett representabelt forum för att få "exakta" åsikter om vad Sverige egentligen tycker.

Facken är här för att stanna. Sålänge vi har den ekonomiska politiken vi har så behöver vi aktiv fack-kamp
Citera
2023-12-05, 14:54
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smugelleffe
Nej det är inte värt dom summorna.
Fast avgift runt 500 kr/mån hade varit rimligt.

Oklart vad det finns för alternativ.
Blir en väldig folkstorm mot en om man skulle lämna, tufft att stå rakryggad vid ett utträde.

Vad är det som är så tufft med det? Vill man inte vara med så är det väl ingen som har rätt att klandras för det?
Citera
2023-12-05, 14:56
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GroggNazisten
Jasså, kom ihåg det när du står med mössan i handen. Ni är två stycken "maskinoperatörer". Nedskärningar är på tapeten. En lär skickas hem, du är inte fackansluten. Då ryker du. Eller om du gör bort dig, är du fackansluten så kan dom backa upp dig. Är du inte så ryker du.

Jag vart själv utsatt för utpressning att gå med. Fick ett samtal om att det skulle förhandlas vilka som skulle få vara kvar på bygget. Och genom att jag inte var med och förhandlingarna skulle ske "imorgon" så var jag körd. Om jag då inte på momangen anslöt mig. Vet inte om det var fulspel eller ett schysst tips för att någon vela ha mig kvar. Men han erkände själv att "det kanske låter som utpressning" när jag hör av mig på så här kort varsel. Och det tyckte jag väl sannerligen att det gjorde.

Men jag är en i gänget nu, fast jag delar inte deras sosse sympati. Men jag vela ju jobba kvar och få min lön.

Varför inte byta jobb istället?
Citera
2023-12-05, 15:18
Medlem
datalogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Tydligen, förstår inte heller varför man frivilligt betalar för att vara med i en kommunistisk klubb som spottar på en när man väl behöver hjälp.
Citera
2023-12-05, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekofett
Facken hade en mycket viktig roll att spela historiskt, när exploatering och laglöshet rådde. Så är inte längre fallet. En atavistisk svulst som idag borde förbjudas, skäras bort ur samhällskroppen såsom den legaliserad maffia som ägnar sig åt utpressning och tvång, är. TikTok och Facebook funkar precis lika bra mot arbetsgivare/företag som inte sköter sig. Facken däremot seglar under radarn och är oantastbara. Man får inte kritisera facket. Vilka fler grupper och intressen får man inte kritisera i dagens Sverige?

Sålunda, facken passar på att skapa konflikt och drama där den inte finns. Teslas anställda har bättre villkor än kollektivavtalen ger. Trots det strejkas och hotas det. Jag säger att facket bryr sig inte om medlemmarna utan bryr sig bara egna makten och tillgången till köttgrytorna. Facket står inte på din sida. Du är lurad att tro det bara.

Redan 1kr/månad är för mycket.

Du menar att tesla hade tjänat pengar på att köra med kollektivavtal? Varför gör de inte så för? Det vore oetiskt mot sina ägare att inte vinstmaximera
Citera
2023-12-05, 15:30
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Ja. Ca 69 % ditt jävla stolpskott.
Just för att det finns folk som du och Musk och min nuvarande chef. Annars hade inte facket behövts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in