• 1
  • 2
2023-12-05, 07:51
Medlem
Den rådande strejken på Tesla har givit mig ännu mer insikter i hur LO-facken arbetar och vad det kostar att vara ansluten.

Jag blir dock väldigt förvånad när jag kan se att en vanlig medellön ger maxavgift om 633kr/mån för att vara med i facket.

Tjänar du 40900kr så betalar du 633kr/mån eller 1.54% av din lön till facket.

Här kan man räkna på avgiften:

https://www.ifmetall.se/medlem/om-me...dlemsavgiften/

Själv betalar jag 370kr/mån till Sveriges Ingenjörer och jag tjänar mer än 40900kr.

Varför är IF Metalls avgift så hög?
Citera
2023-12-05, 07:59
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone
Den rådande strejken på Tesla har givit mig ännu mer insikter i hur LO-facken arbetar och vad det kostar att vara ansluten.

Jag blir dock väldigt förvånad när jag kan se att en vanlig medellön ger maxavgift om 633kr/mån för att vara med i facket.

Själv betalar jag 370kr/mån till Sveriges Ingenjörer och jag tjänar mer än 40900kr.

Metallarbetare är kanske mer lättlurade än ingenjörer. Sedan borde en sådan avgift inte vara mer än 50:-/månad. Med tanke på hur mycket LO med flera sitter på i kapital. Ren stöld om du frågar mig.

Inget fackförbund behöver 10 miljarder på banken, som IF Metall. Borde konfiskeras och ges åter till arbetarna.

Dags göra uppror mot de, som stulit pengar av dig och kräva dem i retur.
Senast redigerad av Mullret 2023-12-05 kl. 08:58.
Citera
2023-12-05, 08:19
Medlem
Utan att veta något om IF Metall så brukar väl fackavgiften innehålla en del försäkringar:
Löneutfyllnad vid arbetslöshet, och sån't.
Och att man räknat med A-kasse-avgiften i månadsavgiften.

Kom också ihåg att IF Metall också behöver en gigantisk stridskassa för att tvinga på företag ett "frivilligt" kollektivavtal. Som nu med Tesla, till exempel.

Och att IF Metall varje valår på medlemmarnas bekostnad tillhandahåller en stor mängd valarbetare till ett visst parti; ett parti som de flesta medlemmar inte röstar på. Finurligt nog har man (s) infört ett avdrag för medlemskap i a-kassan från och med 2022 vilket antagligen gör att fler har råd med den skyhöga avgiften. Det innebär att man redan nu kan ladda upp med valarbetare inför EU-valet 2024. Det är närmligen personalen på A-kassorna som traditionellt hjälper partiet med administration, aggitation och kampanjarbete.
Citera
2023-12-05, 08:23
Medlem
Finns det ett max? Jag minns siffror på 8-900 spänn, när jag var med. 10-12 år sen...
Det var en av anledningarna att jag drog mig ur. Har jag blivit lurad att jag blivit lurad, tro?
Citera
2023-12-05, 08:24
Medlem
Citat:
Intressant fråga.
Jag föreslår att du hör av dig till IF Metall och frågar dem direkt och återkommer här med svaret.
Jag ser att det finns diagram över hur avgiften fördelas på båda nämnda fackförbunds sidor, men det svarar ju inte i detalj på varför det skiljer så mycket, men det kan ju vara en bra start att kolla upp innan du skickar frågan till dem.
Citera
2023-12-05, 08:32
Medlem
Ekofetts avatar
Facken hade en mycket viktig roll att spela historiskt, när exploatering och laglöshet rådde. Så är inte längre fallet. En atavistisk svulst som idag borde förbjudas, skäras bort ur samhällskroppen såsom den legaliserad maffia som ägnar sig åt utpressning och tvång, är. TikTok och Facebook funkar precis lika bra mot arbetsgivare/företag som inte sköter sig. Facken däremot seglar under radarn och är oantastbara. Man får inte kritisera facket. Vilka fler grupper och intressen får man inte kritisera i dagens Sverige?

Sålunda, facken passar på att skapa konflikt och drama där den inte finns. Teslas anställda har bättre villkor än kollektivavtalen ger. Trots det strejkas och hotas det. Jag säger att facket bryr sig inte om medlemmarna utan bryr sig bara egna makten och tillgången till köttgrytorna. Facket står inte på din sida. Du är lurad att tro det bara.

Redan 1kr/månad är för mycket.
Senast redigerad av Ekofett 2023-12-05 kl. 08:40.
Citera
2023-12-05, 08:38
Medlem
MustMasters avatar
Samma här. Jag betalar 375kr per månad till Unionen inklusive a-kassa och tjänar betydligt mer än 40900kr/mån.
Är i grunden emot konceptet fackförbund, är enbart med för deras inkomstförsäkring.
IF-metall verkar också ha någon form av inkomstförsäkring men inte alls lika omfattande som Unionens.

Läser man på deras hemsida vad avgiften går till förstår jag inte hur man ens kan överväga att vara medlem.
- 26% - Medlemsavgift A-kassa
- 35% - Lokal verksamhet i avdelningarna
- 13% - Medlemsförsäkring
- 5% - LO och andra organisationer
- 4% - Centralt förhandlings och arbetsmiljöarbete
- 2% - Dagens arbete
- 8% - Information, organisering, fackliga studier, utredningar och internationellt
- 2% - Förbundsstyrelse, förbundsråd, kongress, fackligt politiskt arbete
- 5% - Administrationskostnader, ,medlemsregister etc

Har man en fackavgift på 633 kr/mån betalar man alltså ca 32 kr varje månad oavkortat till Socialdemokratin även om man röstar på något annat parti. Helt vansinnigt.
Citera
2023-12-05, 08:42
Medlem
Citat:

Det kostar att stödja "arbetarpartiet" Sossarna.
Citera
Medlem
olinstys avatar
El faket tar 2,5% och inget max tak som jag vet om
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MustMaster
Samma här. Jag betalar 375kr per månad till Unionen inklusive a-kassa och tjänar betydligt mer än 40900kr/mån.
Är i grunden emot konceptet fackförbund, är enbart med för deras inkomstförsäkring.
IF-metall verkar också ha någon form av inkomstförsäkring men inte alls lika omfattande som Unionens.

Läser man på deras hemsida vad avgiften går till förstår jag inte hur man ens kan överväga att vara medlem.
- 26% - Medlemsavgift A-kassa
- 35% - Lokal verksamhet i avdelningarna
- 13% - Medlemsförsäkring
- 5% - LO och andra organisationer
- 4% - Centralt förhandlings och arbetsmiljöarbete
- 2% - Dagens arbete
- 8% - Information, organisering, fackliga studier, utredningar och internationellt
- 2% - Förbundsstyrelse, förbundsråd, kongress, fackligt politiskt arbete
- 5% - Administrationskostnader, ,medlemsregister etc

Har man en fackavgift på 633 kr/mån betalar man alltså ca 32 kr varje månad oavkortat till Socialdemokratin även om man röstar på något annat parti. Helt vansinnigt.

A-kasseavgiften ingår ALDRIG i fackavgiften
Citera
2023-12-05, 08:51
Medlem
Citat:

Det förstår man om man synar namnen och mötenas natur inom metall. En av de mest korrumperade LO enheterna. Varför man frivilligt ansluter sig till LO övergår mitt förstånd.
Citera
2023-12-05, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Utan att veta något om IF Metall så brukar väl fackavgiften innehålla en del försäkringar:
Löneutfyllnad vid arbetslöshet, och sån't.
Och att man räknat med A-kasse-avgiften i månadsavgiften.

.....

Det gör även Sveriges Ingenjörers avgift.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in