• 1
  • 2
2023-12-04, 20:42
Medlem
Någon som vet om Fluanxol ökar eller minskar serotonin? Eller med andra ord, gör den så att effekt av ssri blir mindre eller större?
Citera
2023-12-05, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hillainna
Någon som vet om Fluanxol ökar eller minskar serotonin? Eller med andra ord, gör den så att effekt av ssri blir mindre eller större?
En fråga, tar du Fluanxol? För vad isåfall?
Citera
2023-12-05, 18:00
Medlem
Ja, mot ångest och nedstämdhet. Tar bara 0,5 mg.
Citera
2023-12-05, 18:07
Medlem
Citat:
Ja, mot ångest och nedstämdhet. Tar bara 0,5 mg.
Ok, tycker du att den hjälper?
Hur länge har du tagit den? Några biverkningar?
Citera
2023-12-05, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sidansidan
Ok, tycker du att den hjälper?
Hur länge har du tagit den? Några biverkningar?

Jag har tagit den i 20 år. När jag började med den så tog den bort min ångest samt att jag blev gladare. Misstänker dock att den gör mig trött och mer uttröttbar. Har också ett ökat sömnbehov som eventuell biverkan.
Citera
2023-12-05, 20:28
Medlem
Citat:
Jag har tagit den i 20 år. När jag började med den så tog den bort min ångest samt att jag blev gladare. Misstänker dock att den gör mig trött och mer uttröttbar. Har också ett ökat sömnbehov som eventuell biverkan.
Ok. Ska ev testa den mot ångest men vet jag testade den en gång och blev lite rastlös av den… men sånt kanske försvinner med tiden..?
Den ska ju vara aktiverande så kanske inte den som gör dig trött utan ssri? De kan ju göra en orkeslös, tappad motivation och trötthet…
Citera
2023-12-05, 21:30
Medlem
Citat:
Ok. Ska ev testa den mot ångest men vet jag testade den en gång och blev lite rastlös av den… men sånt kanske försvinner med tiden..?
Den ska ju vara aktiverande så kanske inte den som gör dig trött utan ssri? De kan ju göra en orkeslös, tappad motivation och trötthet…
Ja, jag äter ju också Escitalopram så det kan mycket väl vara den som gör mig trött. Man blir rastlös precis i början när man äter Fluanxol, men det lugnar ner sig. För ca 2-3 år sedan minskade jag dosen från 1 mg till 0,5 mg och det har gett mig mer lugn.
Citera
2023-12-06, 11:52
Medlem
Citat:
Ja, jag äter ju också Escitalopram så det kan mycket väl vara den som gör mig trött. Man blir rastlös precis i början när man äter Fluanxol, men det lugnar ner sig. För ca 2-3 år sedan minskade jag dosen från 1 mg till 0,5 mg och det har gett mig mer lugn.
Ok, hur länge håller rastlösheten i sig? Minns du?
Varför minskade du dosen?
Citera
2023-12-06, 11:58
Medlem
Citat:
Ok, hur länge håller rastlösheten i sig? Minns du?
Varför minskade du dosen?
Kanske 2 veckor. Ville minska för att se om min energi förbättrades. Märkte då att hjärnan blev lugnare, inte så mycket tankar hela tiden. Så mår bättre på halverad dos och har inte fått tillbaka ångest. Har du en läkare som är villig att skriva ut Fluanxol? Trodde den bara skrevs ut till personer som redan gått på den lång tid.
Citera
2023-12-06, 12:18
Medlem
Citat:
Kanske 2 veckor. Ville minska för att se om min energi förbättrades. Märkte då att hjärnan blev lugnare, inte så mycket tankar hela tiden. Så mår bättre på halverad dos och har inte fått tillbaka ångest. Har du en läkare som är villig att skriva ut Fluanxol? Trodde den bara skrevs ut till personer som redan gått på den lång tid.
Jag kan få den på recept men blev tveksam då jag blev rastlös av den sist… testade den typ 2 dagar.
Undrar oxå om 0,5 verkligen hjälper mot ångest?
Citera
2023-12-06, 12:24
Medlem
Citat:
Jag kan få den på recept men blev tveksam då jag blev rastlös av den sist… testade den typ 2 dagar.
Undrar oxå om 0,5 verkligen hjälper mot ångest?
De första dagarna var jag helt ”hyper” , men det lugnar ner sig. Om du vill prova Fluanxol kan du ju börja med 0,5 och sedan ev öka. Har du provat andra mediciner mot ångest som inte hjälpt?
Citera
2023-12-06, 12:28
Medlem
Citat:
De första dagarna var jag helt ”hyper” , men det lugnar ner sig. Om du vill prova Fluanxol kan du ju börja med 0,5 och sedan ev öka. Har du provat andra mediciner mot ångest som inte hjälpt?
Har provat massor.
Ssri får jag för mycket svåra biverkningar av. Så måste hitta nåt alternativ.
Ok, skönt att höra att det lugnar sig…kanske kan vara värt ett försök 🤔
Men du upplevde mer ångest på 1 mg än 0,5?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in