2006-08-06, 14:39
Bannlyst
Hej!
Jag har tänkt göra ett historiskt projektarbete det här året i skolan, och min första tanke var att skildra historiska slag. Först tänkte jag att jag skulle måla med hjälp av ritbord, men sen började jag fundera på om det inte vore roligt att göra en 3D-modell av någon historisk byggnad, person eller något historiskt slag. Problemet är ju uppenbart, har bara ett år på mig.

Är det omöjligt att lära sig ett 3D-program på ett år? Vilken 3D-program rekomenderas?
Citera
2006-08-06, 23:59
Medlem
s3vens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McDuck
Hej!
Jag har tänkt göra ett historiskt projektarbete det här året i skolan, och min första tanke var att skildra historiska slag. Först tänkte jag att jag skulle måla med hjälp av ritbord, men sen började jag fundera på om det inte vore roligt att göra en 3D-modell av någon historisk byggnad, person eller något historiskt slag. Problemet är ju uppenbart, har bara ett år på mig.

Är det omöjligt att lära sig ett 3D-program på ett år? Vilken 3D-program rekomenderas?

beror helt på hur avancerad modellen ska vara.

vet inte vilket program som är lättast men det är samma sak.
ska du göra en avancerad modell så är det ett avancerare program vilket tar längre tid att lära sig.

att lära sig 3d modellera, ljussätta och göra texturer är inget man blir bra på på ett år. framförallt inte om man ska lära sig allt själv eller genom tutorials på nätet.

sen tar det inte bara tid att lära sig utan även att modellera utan också att göra själva grejen. så om man inte tycker det är skitkul och verkligen vill jobba med det så har jag svårt att tro att du kommer att hinna/orka

vet inte vilket program som är bäst för nybörjare men jag började med ett program som heter

cinema 4D
Citera
2006-08-07, 00:00
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av s3ven
beror helt på hur avancerad modellen ska vara.

vet inte vilket program som är lättast men det är samma sak.
ska du göra en avancerad modell så är det ett avancerare program vilket tar längre tid att lära sig.

att lära sig 3d modellera, ljussätta och göra texturer är inget man blir bra på på ett år. framförallt inte om man ska lära sig allt själv eller genom tutorials på nätet.

sen tar det inte bara tid att lära sig utan även att modellera och om man inte tycker det är skitkul coh verkligen vill jobba med det så har jag svårt att tro att du komemr att hinna.

vet inte vilket program som är bäst för nybörjare men jag började med ett program som heter

cinema 4D
Håller helt och hållet med och förutom dessa kriterier är skaparlust och en sinne för "konst" ett stort plus i kanten.
Citera
2006-08-07, 00:03
Bannlyst
Jag har lekt lite med Cinema 4D och förstår hur programet fungerar, kanske borde köpa en bok om det?

Alternativet är som sagt att illustrera ett slag istället.
Citera
2006-08-07, 00:09
Medlem
Hin Håle.s avatar
Jag modellerade lite möbler jag tänkt bygga i Maya efter ett ha följt ett par video-tutorials från simplymaya.com. Modellerade även min lägenhet med allt vad det innebär av texturer och ljussättning för att se hur de skulle komma att se ut på plats sedan. Visst, helt enkelt är det då rakt inte, och det tar säkert mycket längre tid innan man till fullo bemästrar maya, vilket jag gissar är ett av de mer komplicerade programmen. Men ärligt talat, har man viss talang så kan man slänga ihop tjusiga saker ganska så snabbt. Problemet är att det är så jävla tidskrävande, så jag skulle nog inte ta mig för att modellera någonting mer om jag inte får betalt för det. Snackar vi stora fältslag och dylikt så landar du nog på 100+ timmar om du använder dig av Maya och är riktigt nogrann.

Jag hade visserligen viss grafikvana sedan tidigare, så textureringsbiten var ingenting nytt, men att ljussättning var en sådan stor grej hade jag inte räknat med. Stora studios har tydligen anställda som endast arbetar med ljussättning.
Citera
2006-08-07, 00:55
Medlem
plast_i_gräsets avatar
Håller inte riktigt med övriga faktiskt.
Skillnaden mellan programmen är inte som som mellan Ms paint och Photoshop. -Den ena oduglig och den andra kan allt.

3D programmen fungerar likadant allihopa och imo så är det bara en myt att du behöver värsta tekniken för att göra värsta scenen.
Visst, vissa av programmen har en jävla massa funktioner och knappar, men om jag bara gissar vad du kommer behöva så skulle jag säga... kanske 1-2% av knapparna i tex 3Ds. Samtliga av dessa funktioner finns i alla andra program jag provat.
Det går tex att göra otroligt avancerade saker i tex. blender även fast det är open-source och av många ansett som klassen under maya och 3Ds.

Ett avancerat program tar längre tid att lära sig. OM man ska lära sig allt junk som levereras med 30.000 kronors kartongen.
Polytools, UV mapping, ljus och i viss mån även rendermotor är ungefär lika i alla. Det är dessa du kommer behöva.

Eftersom du har tidspress skulle jag rekommendera 4D bara för att du har lite koll på det.
Annars brukar jag rekommendera 3Ds eller Maya bara för att det finns så mycket utbildningsmaterial på nätet.
Jag tror att 1 år kan vara ganska tight om du även planerar att animera detta.
Låter dock som ett jävligt roligt projekt.

Hur detaljerad hade du tänkt göra det?
Kameraavstånd?
Närbilder eller storslagna landskap?

Fört. Jag tror det kan bli tight även om du inte ska animera detta. Allt är naturligtvis upp till vilken kvalitetsnivå du vill ha.
Att göra 5000 kuber som står formerade på ett fält kan du ju fixa på en dag.
Citera
2006-08-07, 01:13
Medlem
s3vens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plast_i_gräset
Håller inte riktigt med övriga faktiskt.
Skillnaden mellan programm...

...å ett fält kan du ju fixa på en dag.

visst behöver man inte alla funktioner och så. men det tar ändå en jävla tid om det ska bli så bra att man inte lika kan rita med penna och papper.
om du inte vill använda dig av ditt 3d kunnande längre fram i livet, tror jag att du ska ta fram pennan istället.

fan nu piper det i örat. gonatta

edit: lite skit
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in