Håller inte riktigt med övriga faktiskt.
Skillnaden mellan programmen är inte som som mellan Ms paint och Photoshop. -Den ena oduglig och den andra kan allt.
3D programmen fungerar likadant allihopa och imo så är det bara en myt att du behöver värsta tekniken för att göra värsta scenen.
Visst, vissa av programmen har en jävla massa funktioner och knappar, men om jag bara gissar vad du kommer behöva så skulle jag säga... kanske 1-2% av knapparna i tex 3Ds. Samtliga av dessa funktioner finns i alla andra program jag provat.
Det går tex att göra otroligt avancerade saker i tex. blender även fast det är open-source och av många ansett som klassen under maya och 3Ds.
Ett avancerat program tar längre tid att lära sig. OM man ska lära sig allt junk som levereras med 30.000 kronors kartongen.
Polytools, UV mapping, ljus och i viss mån även rendermotor är ungefär lika i alla. Det är dessa du kommer behöva.
Eftersom du har tidspress skulle jag rekommendera 4D bara för att du har lite koll på det.
Annars brukar jag rekommendera 3Ds eller Maya bara för att det finns så mycket utbildningsmaterial på nätet.
Jag tror att 1 år kan vara ganska tight om du även planerar att animera detta.
Låter dock som ett jävligt roligt projekt.
Hur detaljerad hade du tänkt göra det?
Kameraavstånd?
Närbilder eller storslagna landskap?
Fört. Jag tror det kan bli tight även om du inte ska animera detta. Allt är naturligtvis upp till vilken kvalitetsnivå du vill ha.
Att göra 5000 kuber som står formerade på ett fält kan du ju fixa på en dag.