2023-12-05, 17:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Vill ha och vill ha, det går ju till stor del tala om för folk (=till största del kvinnor) vad de vill ha. Vad som byggs och vad som efterfrågas blir som frågan om hönan och ägget. Modebranschen gör det varje år, "i år ska byxorna vara tajta med låg midja" för att nästa år säga "i år ska byxorna ha utsvängda ben med hög midja". Trenden har länge varit "luftigt, ljust och fräscht". En dag kanske det beskrivs som "bullrigt, omysigt och svårmöblerat" men vi är inte där riktigt än.

Lite roligt det där apropå köksfläkt, en trend i kök är att ha spis och disko i köksön. Det gör det extra bökigt att få till en frånluftskanal från köksfläkten. Då "löser" man problemet genom att bara sätta en kolfilterfläkt. Billigt och "bra"! Jag talar om helt nybyggda bostäder som alltså planerats så från första början. Borde vara snudd på kriminellt.
Nope, köksö är inte för oss. Enda ön vi föredrar är den där sommarstugan ligger..😉
Citera
2023-12-05, 17:34
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Tror inte att det är huvudförklaringen. Snarare är det regler om handikapp anpassning som tvingar fram större badrum och större sovrum. Det gör att det blir mindre plats kvar för övrigt även vid samma bostadsyta. Allt skall ju handikappanpassas även om köparen hellre vill ha en lägenhet med en trevlig planlösning från 80-talet.
Ja där är du något på spåret.
Dagens byggen ska utformas som om 99% av befolkningen är handikappade i stället för tvärt om.
Tok gjorde som tok sa.
Citera
2023-12-05, 17:45
En av stora fördelarna med öppen planlösning är att: bara greppa vinet vid köksdelen, gå några få meter o glida in i soffan. Eller äta v köksbordet o samtidigt se tv.
Citera
2023-12-05, 19:05
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
En av stora fördelarna med öppen planlösning är att: bara greppa vinet vid köksdelen, gå några få meter o glida in i soffan. Eller äta v köksbordet o samtidigt se tv.
Och ge fan i om soffan luktar stekt strömming.
Citera
2023-12-05, 19:47
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Tittade mycket på nya/relativt nybyggda bostäder för 1-2 år sedan. Saker jag störde mig på inkluderade:

För liten hall och avsaknad av klädkammare. Va fan, hela familjen måste väl kunna komma in samtidigt med matkassar och väskor och ha tillräcklig plats att hänga av sig utan att armbåga varandra i fejset, eller tvingas att stå på led utanför med öppen dörr.

Att man måste gå genom köket för att komma till vardagsrummet. Vore rätt bra om gästerna kunde ta sig till vardagsrummet utan att se oredan i köket.

Plats avsedd för köksbord (i köket). Räcker ju med EN matplats och ETT matbord (som man eventuellt utökar med utdragsskivor eller klaffbord vid större tillställningar). Det var i svunna tider man satt runt ett trist köksbord och stirrade på röran i diskhon och kände sig för ful och alldaglig för att få använda matsalsbordet i finrummet. Använd istället den ytan till fler bänkar och lådor. Ska man verkligen använda köket för att laga mat och baka går sånt åt i ett nafs.

Största badrummet med tvättmaskin är nere (jämte kök, hall och vardagsrum), det minsta badrummet är uppe (på våningsplanet med sovrum). Borde vara tvärtom. En gästtoalett nere, och plats till tvätt och tork uppe.

Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Dagens byggen ska utformas som om 99% av befolkningen är handikappade i stället för tvärt om. Tok gjorde som tok sa.

Det är för att staten (kommunen) sparar enorma pengar genom att på sikt förvandla alla svenska hem till äldreboenden. Det är inte ens någon hemlighet.
Citera
2023-12-05, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Jag tittar en del på bostadsrätter på Hemnet, och det känns som nästan allt byggt de senaste tio åren följer samma mall vad det gäller planlösning. Inte att de alla ser likadana ut, snarare tvärtom, att de alla är byggda för att inte på något sätt påminna om "tråkiga" planlösningar från förr. Ni vet, där man kunde stänga dörren till köket, där vardagsrummet hade en eller två ingångar och man kunde placera en soffa och en tv utan att behöva blockera ett fönster. Där hörnen var nittio grader och rummen rektangulära.

Nuförtiden känns det som var och varannan lägenhet har någon form av udda detalj som gör det väldigt svårt att möblera. Udda vinklar, stora vardagsrum som ska fungera som både rum och hall, gärna med ett kök i ena änden så att hela lägenheten luktar matos och man hör diskmaskinen när man ska titta på TV. Fönster och dörrar överallt så att man inte kan placera TV:n mittemot soffan, utan den måste betraktas i 45 graders vinkel eller hängas i taket som ett sjukhusrum.

Är det bara jag som stör mig på dessa moderniteter, eller finns det fler? Jag menar någon måste ju uppenbarligen efterfråga detta, eftersom det känns som att det är det enda som byggs nuförtiden. Är min vilja att kunna ha en TV mittemot en soffa en artefakt från en svunnen tid?
Håller med. Öppen planlösning var inne för 15-20 år sedan men byggbolagen kommer aldrig att släppa det nu, de sparar ju pengar på att inte bygga två innerväggar i varje lägenhet. Jag har heller aldrig förstått varför folk vill ha köket i vardagsrummet. Känns ju som att bo i en liten 1:a med kokvrå.
Citera
2023-12-05, 21:16
Medlem
qups avatar
Själv föredrar jag riktigt gamla planlösningar där stallet var i farstun och sovrum och kök var ett och samma.

Allt nytt är inte skit. När jag var yngre kunde jag också idealisera klassiska 50/60/70-talslösningar och drömma mig bort till inspirerat utsnitslade detaljer på en träfasad. Halvöppet mellan kök och vardagsrum är inte helt dumt nu när jag mognat en aning.
Citera
2023-12-06, 17:44
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Det finns ju diskmaskiner som är tysta idag, så varför skulle inte ett kylskåp kunna vara det?

Har haft flertalet gamla/nya kylskåp och det är något enstaka som har levt rövare ibland, men den mesta av tiden är det ju tyst, även när aggregatet är igång.

Jag är inte kylskåpsutvecklare så jag vet inte. Länka gärna var man kan köpa ett helt tyst kylskåp så ska jag göra det direkt.
Citera
2023-12-06, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Jag är inte kylskåpsutvecklare så jag vet inte. Länka gärna var man kan köpa ett helt tyst kylskåp så ska jag göra det direkt.
Nog otur. mitt är 20 år å hörs ingenting.
Citera
2023-12-06, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon

Jag har ett gammalt electrolux.
Det är tyst 98% av tiden och brukar sätta igång nånstans mitt i natten, under typ 15-30minuter.
Citera
2024-02-21, 19:58
Medlem
Jag har i många år haft ett djupt hat mot öppen planlösning, men i mina 2 sista boenden aktivt valt det för att jag vill ha stora ytor utan att för den sakens skull behöva bo stort. Min nuvarande lägenhet är 49,5 kvm och jag har i mitt tycke mer plats och utrymmen än i en gammal lägenhet som var 66 kvm. Gillar kombinerat kök/vardagsrum mer och mer och tycker att stora hallar med ingång till separata kök, vardagsrum.och sovrum är slöseri med yta. Jag har samma slags lägenhet som denna nedan och hade aldrig fått plats med en stor hörnsoffa och stort matbord i en lägenhet av den här storleken om det varit separat kök och vardagsrum. Så, ja, vissa vill verkligen ha moderna planlösningar.
https://www.husmanhagberg.se/objekt/...584715/#bilder
Citera
2024-02-21, 20:08
Medlem
Faszoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Tittade mycket på nya/relativt nybyggda bostäder för 1-2 år sedan. Saker jag störde mig på inkluderade:

För liten hall och avsaknad av klädkammare. Va fan, hela familjen måste väl kunna komma in samtidigt med matkassar och väskor och ha tillräcklig plats att hänga av sig utan att armbåga varandra i fejset, eller tvingas att stå på led utanför med öppen dörr.

Att man måste gå genom köket för att komma till vardagsrummet. Vore rätt bra om gästerna kunde ta sig till vardagsrummet utan att se oredan i köket.

Plats avsedd för köksbord (i köket). Räcker ju med EN matplats och ETT matbord (som man eventuellt utökar med utdragsskivor eller klaffbord vid större tillställningar). Det var i svunna tider man satt runt ett trist köksbord och stirrade på röran i diskhon och kände sig för ful och alldaglig för att få använda matsalsbordet i finrummet. Använd istället den ytan till fler bänkar och lådor. Ska man verkligen använda köket för att laga mat och baka går sånt åt i ett nafs.

Största badrummet med tvättmaskin är nere (jämte kök, hall och vardagsrum), det minsta badrummet är uppe (på våningsplanet med sovrum). Borde vara tvärtom. En gästtoalett nere, och plats till tvätt och tork uppe.

Det är för att staten (kommunen) sparar enorma pengar genom att på sikt förvandla alla svenska hem till äldreboenden. Det är inte ens någon hemlighet.

Håller med om det mesta.
Stort badrum bör vara uppe, dock finns det anledning att tvättmaskin är nere. Ska du ha igång den under natten så vill du inte ha den en vägg ifrån sängen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in