• 1
  • 2
2023-12-04, 14:10
Medlem
GregerMedeltids avatar
Jag tittar en del på bostadsrätter på Hemnet, och det känns som nästan allt byggt de senaste tio åren följer samma mall vad det gäller planlösning. Inte att de alla ser likadana ut, snarare tvärtom, att de alla är byggda för att inte på något sätt påminna om "tråkiga" planlösningar från förr. Ni vet, där man kunde stänga dörren till köket, där vardagsrummet hade en eller två ingångar och man kunde placera en soffa och en tv utan att behöva blockera ett fönster. Där hörnen var nittio grader och rummen rektangulära.

Nuförtiden känns det som var och varannan lägenhet har någon form av udda detalj som gör det väldigt svårt att möblera. Udda vinklar, stora vardagsrum som ska fungera som både rum och hall, gärna med ett kök i ena änden så att hela lägenheten luktar matos och man hör diskmaskinen när man ska titta på TV. Fönster och dörrar överallt så att man inte kan placera TV:n mittemot soffan, utan den måste betraktas i 45 graders vinkel eller hängas i taket som ett sjukhusrum.

Är det bara jag som stör mig på dessa moderniteter, eller finns det fler? Jag menar någon måste ju uppenbarligen efterfråga detta, eftersom det känns som att det är det enda som byggs nuförtiden. Är min vilja att kunna ha en TV mittemot en soffa en artefakt från en svunnen tid?
Citera
2023-12-04, 14:18
Bannlyst
Håller med dig
Dagens byggen är inte i min smak. Jag föredrar den "gamla stilen", med stängd dörr till kök om man vill slippa matos.
Har turen att bo så och inga planer på att flytta.
Citera
2023-12-04, 14:27
Medlem
MrMarios avatar
Jag vill ha nått sorts mellanting. Gärna stora valv-liknande dörröppningar från vardagsrum till hall så att vardagsrummet känns mindre instängt. Däremot så hatar jag 1- och 2-rummare med öppenplanlösning så att alla lägenheter känns mer som studiohotellrum än riktiga bostäder. Sen gillar jag inte överdrivet stora fönster heller, eller enormt ljusinsläpp. Finns inget värre än att få in kallvitt soldagsljus i lägenheten hela dagen lång.
Citera
2023-12-04, 14:29
Medlem
pn222jws avatar
Balkonger - så att man kan sola.
Citera
2023-12-04, 14:54
Medlem
Liberationfronts avatar
Jag föredrar separat kök, äter dock inte där. Mer som matlagningsplats med mkt förvaring. Äter i vardagsrummet som är tillräckligt stort. Mitt kök är inte så stort heller. Hade matbord där ett tag men använde det aldrig. Så bytte mot vitrinskåp för glas o annat. Vardagsrummet fungerar både som chill yta o ät yta. Hallen är separat.

Förstår att folk vill ha funktionalitet men just det med matos överallt stör mig. Inte alltid man drar igång fläkten, glömmer ju ibland.
Citera
2023-12-04, 16:11
Medlem
Skattmasen08s avatar
Att kök/vardagsrum sitter ihop beror på att lägenheternas ytor har sjunkit. En 2:a kan ju vara från ca 40 kvm när det förr i tiden var minst 50 kvm. Vilket i sin tur har med de höga bostadspriserna att göra.
Citera
2023-12-04, 16:40
Medlem
Glostrups avatar
Ja, vissa vill ha öppen planlösning medan andra föredrar mer rumsindelad yta. Smaken är olika, vilket inte borde komma som en överraskning vid det här laget.

En mindre lägenhet kan uppfattas som rymligare om planlösningen är mer öppen, och det finns gott om ljus. Likaså kan en stor lägenhet uppfattas som trång, om den delats in i många små rum. Att öppna upp köket till övriga ytor kan även göra det lättare att möblera, eftersom det blir färre väggar och dörrar eller dörröppningar att förhålla sig till. Ytan blir mer flexibel, helt enkelt.

Citera
2023-12-04, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Att kök/vardagsrum sitter ihop beror på att lägenheternas ytor har sjunkit. En 2:a kan ju vara från ca 40 kvm när det förr i tiden var minst 50 kvm. Vilket i sin tur har med de höga bostadspriserna att göra.

Tror inte att det är huvudförklaringen. Snarare är det regler om handikapp anpassning som tvingar fram större badrum och större sovrum. Det gör att det blir mindre plats kvar för övrigt även vid samma bostadsyta. Allt skall ju handikappanpassas även om köparen hellre vill ha en lägenhet med en trevlig planlösning från 80-talet.
Citera
2023-12-04, 16:56
Medlem
slagskotts avatar
Öppet kök är inte så jäkla illa ändå.
En vän av mig inviterade till komfirmationsfest och vi satt 36 personer till bords och ändå fanns det plats över.
Med mycket fönster är det dock svårmöblerat
Citera
2023-12-04, 16:58
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Ja, vissa vill ha öppen planlösning medan andra föredrar mer rumsindelad yta. Smaken är olika, vilket inte borde komma som en överraskning vid det här laget.

En mindre lägenhet kan uppfattas som rymligare om planlösningen är mer öppen, och det finns gott om ljus. Likaså kan en stor lägenhet uppfattas som trång, om den delats in i många små rum. Att öppna upp köket till övriga ytor kan även göra det lättare att möblera, eftersom det blir färre väggar och dörrar eller dörröppningar att förhålla sig till. Ytan blir mer flexibel, helt enkelt.

Jo, jag förstår att det finns skillnad i smak. Frågan är väl mer varför denna typ av planlösning har blivit så pass dominerande att det verkar vara det enda som byggs nuförtiden, eller i alla fall en kraftig majoritet.

Sen ser jag öppenheten i såna planlösningar mer som en begränsning när det gäller att möblera snarare än en fördel. Det finns väldigt mycket möbler man gärna vill ha ståendes mot en vägg. Vem vill ha baksidan på en tv-bänk, en bokhylla eller ett vitrinskåp synlig? När det bara finns två kvadratmeter väggyta i hela vardagsrummet blir man väldigt begränsad.
Citera
2023-12-04, 17:07
Medlem
Mycket ligger väl i att öppen planlösning blivit allt mer populärt. Vad som dyker upp på marknaden styrs av vilken efterfrågan som finns bland konsumenterna. Många lägenheter idag byggs för att vara så yteffektiva som möjligt för att bli beboeliga trots en liten storlek. Bostäder har ökat kraftigt i pris och många unga som ska in på bostadsmarknaden har inte råd med annat.
Citera
2023-12-04, 17:09
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Jo, jag förstår att det finns skillnad i smak. Frågan är väl mer varför denna typ av planlösning har blivit så pass dominerande att det verkar vara det enda som byggs nuförtiden, eller i alla fall en kraftig majoritet.

Sen ser jag öppenheten i såna planlösningar mer som en begränsning när det gäller att möblera snarare än en fördel. Det finns väldigt mycket möbler man gärna vill ha ståendes mot en vägg. Vem vill ha baksidan på en tv-bänk, en bokhylla eller ett vitrinskåp synlig? När det bara finns två kvadratmeter väggyta i hela vardagsrummet blir man väldigt begränsad.

Alla lägenheter passar förstås inte lika bra för öppen planlösning, och vissa föredrar som sagt mindre rum. Det går mode i planlösningar, liksom i allt annat, så det du ser nu är byggbolagens tolkning av vad folk vill ha (nyproduktion) eller en spegel av vad folk faktiskt har köpt/byggt (icke nyproduktion). Om du går tillbaka i tiden 30-40 år, så var normen rumsindelning. Tiderna förändras, och om folk hade vägrat köpa nya lägenheter för att de hade öppen planlösning, så hade vi sett nyproduktioner med små rum igen. Marknaden bestämmer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in