2023-12-04, 13:30
Medlem
det här är nog "liberalerna" som inte bidrar med så mycket och bara anlitas i PR-syfte. Så de som jobbar värdelösa jobbar mest kvinnor.
Citera
2023-12-04, 13:41
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av traderjoe
Om jag hade en karriär vars arbetsuppgifter lätt kan utföras av AI så hade jag varit nervös nu. Kommer nog förändra världen mer än vi kan föreställa oss.

Absolut. Men finns nog mycket motstånd mot AI på de arbetsplatser där AI skulle kunna göra stor nytta, som exempelvis inom olika former av utredningar i offentlig sektor. Eller vid juridiskt arbete.. Det är ju rena hittepåjobb som skulle kunna skötas med AI egentligen med en betydligt högre noggrannhet än med den mänskliga faktorn.

Varför avlöna dyra jurister, när AI gör ett bättre och mer exakt jobb helt gratis?
Citera
2023-12-04, 13:41
Jag är gammal bekant med en kvinna som idag jobbar på Spotify i Stockholm. Det är en jävla subba så att hon sannolikt varslas innan jul betraktar jag som goda nyheter. En lite tidig julklapp, om man så vill.

Sedan är det naturligtvis helt obegripligt att man kan ha så knökmycket folk anställda på ett sådant här företag som till stora delar är självgående. Vad gör alla människor på Spotify hela dagarna? Är det som på Google back in the days att det spelas hackysack och sovs om dagarna? Spotify är en server som erbjuder streamad musik för en prenumerationskostnad, lite som ett lagligt PirateBay. Hur fan kan det finnas så många arbetstillfällen där att man kan ha 1500 anställda att sparka när det är lågkonjunktur?
Citera
2023-12-04, 13:42
Medlem
BaraBiffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Ställer mig samma fråga. Hur kan ett företag av Spotify's karaktär behöva ha närmare 10.000 anställda. Vad gör alla dessa? Inte producerar dom musik, väl?
Det blir så när chefer gör karriär genom att anställ fler medarbetare så att chefen behöver ha chefer under sig osv.
Citera
2023-12-04, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RyudoMelfice
Det här beror inte på AI. AI har knappt tagit över några jobb än. Nej en chattbot på en hemsida är inte AI

Men när AI faktiskt kommer ta över jobb, och göra större delen av samhället arbetslösa så kommer det ju ha planerats en plan inför detta långt innan. Hela det monetära valutasystemet vi har kommer nog bytas ut osv. Det kommer inte bara komma en dag då 60% av befolkningen blir utbytta av AI och sen tänker "vad gör vi nu?". För isåfall hade hela samhället och t.o.m världen kollapsat direkt.

Teknologin kommer finnas men man kommer inte få applicera det i samhället bara sådär. Det kommer behöva regleras i kanske något decennie först, bl.a av anledningarna jag gav ovan

Visst.
Citera
2023-12-04, 13:53
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Rubrik förtydligad.

Mod.
Citera
2023-12-04, 13:54
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Vad jobbar man med på Spotify?
En svetsare svetsar. En bussförare kör buss.
Och dom som är vägarbetare lägger asfalt och grejor men vad gör man om man jobbar på Spotify?
Frågan är ju så banal att jag ställer en motfråga istället. Förutsätter du alltid att människor sitter sysslolösa om du inte vet vad de gör på jobbet?
Citera
2023-12-04, 13:59
Medlem
Att Spotify och exempelvis "X" (f.d twitter) har slimmat kostymen är kanske inte så konstigt då de bägge gått med förlust. Enligt denna länk har Spotify aldrig någonsin tidigare gått med vinst. https://www.expressen.se/ekonomi/spo...ngen-nagonsin/

Elon Musk skickade ju iväg 80% av styrkan, från 8000 personer till ca 1500 enligt en googling. Och ändå funkar det bättre nu än det gjorde innan enligt mig. Så vad gjorde de andra 6500 personerna ?

Spotify har redan skickat iväg 600 pers i första rundan och nu ytterligare 1500. Men jag är övertygad om att det inte kommer ta slut där.

Jag tycker man kan jämföra Spotify med "X". Innan hade de ganska snarlikt antal anställda och på något sätt liknande inriktning på verksamheten. Den ena tillhandahåller en musikströmningstjänst och den andra en sida för yttrandefrihet. De kräver väl en jävla massa servrar och underhåll samt personal som ska utveckla sidorna. Men volymen människor som gör detta !!! Snudd på 10000 människor/företag när de var som flest anställda. Det låter helt enkelt inte rimligt.

Och i "X" fall har de ju nu 1500 anställda kvar, så att Spotify skulle gjort sin sista uppsägningsrunda ser jag som fullständigt otroligt....Det kommer mer längre fram, helt säkert!!!
Citera
2023-12-04, 14:02
Medlem
K-Glitchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Jag är gammal bekant med en kvinna som idag jobbar på Spotify i Stockholm. Det är en jävla subba så att hon sannolikt varslas innan jul betraktar jag som goda nyheter. En lite tidig julklapp, om man så vill.

Sedan är det naturligtvis helt obegripligt att man kan ha så knökmycket folk anställda på ett sådant här företag som till stora delar är självgående. Vad gör alla människor på Spotify hela dagarna? Är det som på Google back in the days att det spelas hackysack och sovs om dagarna? Spotify är en server som erbjuder streamad musik för en prenumerationskostnad, lite som ett lagligt PirateBay. Hur fan kan det finnas så många arbetstillfällen där att man kan ha 1500 anställda att sparka när det är lågkonjunktur?

Kanske är dom som hittar på "förslag" på musik du ska lyssna på baserad på din historik?
Citera
2023-12-04, 14:06
Medlem
Hermi-Tages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag är mer förvånad hur man kan ha anställt över 1500 personer för mycket på en marknad som egentligen inte är direkt konjunkturkänslig då de håller ett förhållandevis bra pris för en bra produkt och många vill verkligen ha produkten.

Jag kan förstå om man tagit in många projektanställda under en kortare tid för att utveckla en ny funktion, ta sig in på en ny marknad eller vad det nu kan vara men i detta fall så låter det som att det är fast anställda som får gå. Måste betyda att det då har funnits många som egentligen inte behövs och man har anställt bara för att anställa. Jag gissar att vi har mängder med hittepåtjänster blad dessa som nu får gå då vi pratar om nästan 20% av styrkan.

Riskerna handlar väl om att anskaffa kapital har blivit många gånger dyrare och vid en eventuell förlust så måste det skaffas fram dyra pengar. Det är det ingen som är sugen på utan företaget hedgar genom att i spara genom att sparka.

Daniel Ek och de andra storägarna vill fortsätta vara enormt rika när konjunkturen vänder oavsett om de måste göra sig av med 17% av personalstyrkan.
Citera
2023-12-04, 14:24
Medlem
Kommer gå åt helvete när alla dessa datanissar måste skaffa riktiga jobb. Om en dator kan göra alla dessa människors jobb vore det rent av fel att inte sparka dem.

Det är trots allt ett vinstdrivande företag och de har ett ansvar mot sina aktieägare.
Citera
2023-12-04, 14:28
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hermi-Tage
Riskerna handlar väl om att anskaffa kapital har blivit många gånger dyrare och vid en eventuell förlust så måste det skaffas fram dyra pengar. Det är det ingen som är sugen på utan företaget hedgar genom att i spara genom att sparka.

Daniel Ek och de andra storägarna vill fortsätta vara enormt rika när konjunkturen vänder oavsett om de måste göra sig av med 17% av personalstyrkan.

Så är det säkert men man undrar också vad dessa 1500 personer har gjort och varför de ens anställdes. Man minskar inte personalstyrkan med nästan 20% bara för att höja vinsten. Då hade det varit mycket smartare att inte ens anställa några av dem och lägga det på vinsten under alla år de varit anställda.

Jag har ett linkedinkonto och där finns många av dessa hittepåutbildningar som många skriver i sina profiler (Många av dessa innehavs av kvinnor) och man undrar bara hur stor arbetsmarknaden är för vissa av dessa utbildningar. Jag får känslan av att det var Google som öppnade upp för mycket av detta när de gjorde arbetsplatser med lekrum, spelrum, kuddrum osv och därtill kom också massor av specialtjänster för att alla skulle tycka det är kul på jobbet, att man har sammanhållning och är kreativa. Sen har just många IT-företag tagit efter detta och sen har det givetvis kommit över på andra typer av bolag också. Det är väl en sak när allt går som tåget, nya pengar växer på träd och behövs det så är det bara att låna nästan gratis. Nu helt plötsligt så är de där pengarna på trädet skitdyra att ta ner, försäljningen minskar då folk spar pengar och bolagen måste börja dra ner på dessa hittepåtjänster i första hand då de egentligen inte ger en krona in i bolaget mer än en kostnad.

Citat:
Ursprungligen postat av Lastpall500kg
Kommer gå åt helvete när alla dessa datanissar måste skaffa riktiga jobb. Om en dator kan göra alla dessa människors jobb vore det rent av fel att inte sparka dem.

Det är trots allt ett vinstdrivande företag och de har ett ansvar mot sina aktieägare.

Jag kan hålla med dig, just inom enklare IT och absolut administrativa tjänster så kan AI ta över en stor del av jobbet då mycket av detta går ut på att dokumentera, kontrollera och visualisera. Där kan man rätt snabbt ta fram en AI-tjänst som gör just detta både snabbare och billigare.
Senast redigerad av Vit-Brandbil 2023-12-04 kl. 14:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in