Citat:
Ursprungligen postat av
Hermi-Tage
Riskerna handlar väl om att anskaffa kapital har blivit många gånger dyrare och vid en eventuell förlust så måste det skaffas fram dyra pengar. Det är det ingen som är sugen på utan företaget hedgar genom att i spara genom att sparka.
Daniel Ek och de andra storägarna vill fortsätta vara enormt rika när konjunkturen vänder oavsett om de måste göra sig av med 17% av personalstyrkan.
Så är det säkert men man undrar också vad dessa 1500 personer har gjort och varför de ens anställdes. Man minskar inte personalstyrkan med nästan 20% bara för att höja vinsten. Då hade det varit mycket smartare att inte ens anställa några av dem och lägga det på vinsten under alla år de varit anställda.
Jag har ett linkedinkonto och där finns många av dessa hittepåutbildningar som många skriver i sina profiler (Många av dessa innehavs av kvinnor) och man undrar bara hur stor arbetsmarknaden är för vissa av dessa utbildningar. Jag får känslan av att det var Google som öppnade upp för mycket av detta när de gjorde arbetsplatser med lekrum, spelrum, kuddrum osv och därtill kom också massor av specialtjänster för att alla skulle tycka det är kul på jobbet, att man har sammanhållning och är kreativa. Sen har just många IT-företag tagit efter detta och sen har det givetvis kommit över på andra typer av bolag också. Det är väl en sak när allt går som tåget, nya pengar växer på träd och behövs det så är det bara att låna nästan gratis. Nu helt plötsligt så är de där pengarna på trädet skitdyra att ta ner, försäljningen minskar då folk spar pengar och bolagen måste börja dra ner på dessa hittepåtjänster i första hand då de egentligen inte ger en krona in i bolaget mer än en kostnad.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lastpall500kg
Kommer gå åt helvete när alla dessa datanissar måste skaffa riktiga jobb. Om en dator kan göra alla dessa människors jobb vore det rent av fel att inte sparka dem.
Det är trots allt ett vinstdrivande företag och de har ett ansvar mot sina aktieägare.
Jag kan hålla med dig, just inom enklare IT och absolut administrativa tjänster så kan AI ta över en stor del av jobbet då mycket av detta går ut på att dokumentera, kontrollera och visualisera. Där kan man rätt snabbt ta fram en AI-tjänst som gör just detta både snabbare och billigare.