2006-08-07, 08:41
Medlem
Seamus Costellos avatar
Raketosten smakade vaselin. Morsan hittade ett hårstrå i en tub så då blev det inga fler inköp. Den går inte att lansera igen för att den var så intimt förknippad med att folk gick omkring på månen, vi snart skulle ha privata raketer och kärnkraftverk i källaren. Allt var möjligt. Framtiden var bättre förr. Nu får man väl lansera en global heating-algblommning-Al Quaida-ost.
Citera
2006-08-07, 09:21
Medlem
marskatts avatar
Jag kommer ihåg den osten! Tyckte att den var jättegod, jag tog så tjocka skivor jag bara kunde...
Citera
2006-08-07, 17:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Truxa
Ja, nu börjar det vattnas i munnen! Smak och konsistensminnen börjar dyka upp...

Fan, jag måste ha raketost!

Här i Filippinerna säljs det ost som smakar precis som raketost. Hur många vill du att jag skickar?
Citera
2006-08-07, 17:21
Medlem
Avva66s avatar
Kan dom sälja "Gamle Ole" så kan dom väl för sjutton sälja Raketosten också.
Ole kan bara inte va hälsosam med tanke på hur den luktar.
Citera
2006-08-07, 19:22
Medlem
HemleNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NedMedAllt
Koskenlaskia/forsfararen kanska?

Finns den kvar? har starka minnen av att jag älskade den när jag var mindre men inte så mycket mer.
Citera
2006-08-07, 21:43
Medlem
Mysonoxens avatar
Jag minns raketosten och en liknande som hette Puckost, 60- och 70-talets halvfabrikat
Citera
2006-08-07, 22:42
Medlem
Litet gult djurs avatar
Blockost anyone? Smakade som lätt lagrad emmentaler.
Citera
2006-08-07, 23:25
Medlem
NedMedAllts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemleN
Finns den kvar? har starka minnen av att jag älskade den när jag var mindre men inte så mycket mer.
Vet ej ,köpte den i finnland senast.
Citera
2006-08-08, 08:05
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litet gult djur
Blockost anyone? Smakade som lätt lagrad emmentaler.
Ja, det var just det som min mamma köpte, trots mitt tjat, eftersom hon tyckte att raketosten var för dyr. Annars var det ju samma typ av processad ost med gelatin tillsatt. Den tidigare nämnda Forsfararen är ett bra tips om du känner för en nostalgitripp.
Citera
2006-08-08, 16:04
Medlem
vagators avatar
Jag har en radio som ser ut som en raketost. Något reklamjippo som Kavli gjorde för några år sedan.
Citera
2006-08-08, 20:19
Medlem
Tjohildas avatar
Ja det ger ju lite nostalgi just för att man bara fick den ibland. Hemma hos oss var det oekonomiskt/bara till helger med: 1. Raketost 2. Oboy 3. Såna där olivburkar där oliverna satt spetsade på ett litet träd man kunde ta direkt ur burken och ställa på bordet.

Det där olivträdet var poppis bland oss småtjejer eftersom man kunde ha det som julgran i dockskåpet. Status var det också att ha så många små guldbägare från körsbärsvin som möjligt, ni vet de där som satt i etiketten och gick att ta loss. Mina föräldrar tyckte det var tasteless med körsbärsvin, så jag hade bara en bägare, minns inte var jag fick den ifrån
Citera
2006-08-08, 21:40
Medlem
Litet gult djurs avatar
Det där med att O'Boy, Raketost och sådant var för dyrt (läs, lite outtalat: lite för starka varumärken, lite för kapitalistiskt, lite fult) känner jag igen från min barndom. Konsums vaniljglass (ibland melon) skulle det vara, konsums ananas- och apelsinsorbet var lite för god för att man skulle få den alltför ofta. Isglass skulle undvikas då det inte var riktig glass...

Fan vad tiderna förändras. Jag kan äta mig mätt på precis vad jag vill varje dag, och vilken slusk som helst gå in och köpa en mobiltelefon och inte ens kungen kan köpa en mer avancerad. Det är braaa.

Numera är det väl bara Kalles kaviar och Abbas knepiga kulinariska experiment (som överlever på marknaden i 3 månader och sedan hamnar på ÖB för 5:- burken) som man tycker kostar liiite för mycket (även om man har råd med det) för att unna dig det annat än ibland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in