Citat:
Ursprungligen postat av
brasnyggman
Då blir det ett så kallat kontanttillträde. Proceduren med handpengen blir densamma. Kunden (köparen) får sen boka in en tillträdestid med sin bank vilka inte alls brukar vara glada för ett kontanttillträde då banken inte tjänar något på detta eftersom dessa inte får lånat ut några pengar, därför brukar banken ta ut en extra avgift på mellan 2500-5000 kronor för att biträda ett kontanttillträde.
Många tror att cash is king men så är det verkligen inte i dessa fallen för cash i detta fallet betyder oftast problem.
Banken måste alltid vara med och det vet vi alla hur omständiga dessa kan vara, speciellt när dessa inte har lånat ut pengarna och därför inte med säkerhet kan veta pengarnas ursprung vilket ”alltid” medför en massa strul och kontroller osv.
Nu gäller det om det är en bostad som en bank har pant i.
En inte pantförskriven bostad är enkel att hantera med pengar.
Man skriver ett kontrakt, kontanterna överlämnas från köpare till säljaren sen är det klart.
Gällande handpenning så funkar det likadant, man skriver ett kontrakt, köparen lämnar över den överenskomna handpenningen etc. Men i de affärer jag genomfört har det enbart hanterats handpening i 1 fall. Annars så genomfördes hela affären vid kontraktskrivningen.
Nu har jag inte handlat med fastigheter på detta sett men däremot BR. Köpt 3 BR. alla kontant 2 privat och 1 av föreningen, inga problem.
Däremot var det lite knepigare när jag sålde 2 av dessa till personer som behövde låna och pantförskriva dessa, då blev det som i ditt beskrivna ärende.