2023-12-04, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BekraftadNeger
Många verkar ha en övertro till handpenningens betydelse. Jag har flera gånger när jag både köpt och sålt inte haft handpenning. Kontraktet är guldet.

Du har en övertro till papper.
Jag tror på Mammon, dvs rena pengar.
Citera
2023-12-04, 23:19
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Inte i Stockholm, grabben... 15% sen ett antal år.
Jag har köpt i Stockholm och betalade 10%. Det var i och för sig några år sedan. Och varför har köparna gått med på en sådan korkad grej? Folk i Sverige är för dåliga att förhandla och de är underdåniga. Samma trams som med "acceptpriser" som en del idioter tror är nedre gräns för bud...
Citera
2023-12-05, 00:28
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jag har köpt i Stockholm och betalade 10%. Det var i och för sig några år sedan. Och varför har köparna gått med på en sådan korkad grej? Folk i Sverige är för dåliga att förhandla och de är underdåniga. Samma trams som med "acceptpriser" som en del idioter tror är nedre gräns för bud...
Det där beror på vem man frågar.
Vissa säger att kontantinsatsen är 15% och att handpenning är 10%.
Banken säger iaf 15% på kontantinsatsen.
Citera
2023-12-05, 08:12
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Vad har banken med det att göra? Är det verkligen inte egenkapitalet på 15 % du tänker på?
Citera
2023-12-05, 08:22
Medlem
Citat:

En fråga i all välmening. Har du genomfört ett köp av en bostad?

Du måste skilja på handpening och kontantinsatts.

Handpenningen betalas i samband med att kontraktet skrivs under, som en säkerhet för att köpet skall genomföras. Har varit kutym 10% så länge jag handlat med bostäder(Sen 19984).
Kontantinsattsen dvs. det kapital som banken kräver att du satsar av ditt eget kapital har ingenting med handpeningen att göra. Det är upp till låntagaren och banken, men har varit ett krav nu på min. 15% ett antal år.
Var 25% när jag köpte mina första bostäder och 0 under en period.
Citera
2023-12-05, 14:26
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Vad har banken med det att göra? Är det verkligen inte egenkapitalet på 15 % du tänker på?
Det heter kontantinsats.
Citera
2023-12-05, 14:29
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
En fråga i all välmening. Har du genomfört ett köp av en bostad?

Du måste skilja på handpening och kontantinsatts.

Handpenningen betalas i samband med att kontraktet skrivs under, som en säkerhet för att köpet skall genomföras. Har varit kutym 10% så länge jag handlat med bostäder(Sen 19984).
Kontantinsattsen dvs. det kapital som banken kräver att du satsar av ditt eget kapital har ingenting med handpeningen att göra. Det är upp till låntagaren och banken, men har varit ett krav nu på min. 15% ett antal år.
Var 25% när jag köpte mina första bostäder och 0 under en period.
ja jag har genomfört köp av bostad

Jag vet, men förvirring råder i tråden.
Handpenning betalas till säljaren, oftast 10%. Kontantinsats (ett t), 15%, betalas till banken.

Det är andra i tråden som inte har koll.
Citera
2023-12-05, 14:31
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Det heter kontantinsats.
Ja, och det var den du tänkte på mär du pratade om 15%?
Citera
2023-12-05, 14:33
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ja, och det var den du tänkte på mär du pratade om 15%?
Ja den är på 15%
Citera
2023-12-05, 15:24
Medlem
Citat:
ja jag har genomfört köp av bostad

Jag vet, men förvirring råder i tråden.
Handpenning betalas till säljaren, oftast 10%. Kontantinsats (ett t), 15%, betalas till banken.

Det är andra i tråden som inte har koll.

Du verkar forfarande inte riktigt ha koll.

Bägge betalas till säljaren, det banken gör är enbart att de max lånar ut 85% av bostadens pris med bostaden som pant.

Men de har rent principiellt inget med varandra att göra.
Citera
2023-12-05, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Tror inte mäklaren gjort fel,,jag vile bara veta om bud givna och handslag är bindande.
Mäklaren har många år i branschen och inga klagomål vad jag sett.

Man kan alltså "roa" sig med att lägga bud för att störa och sen låtsas som om det regnar,,det är vad jag nu lärt mig.

Jag skulle nog säga att mäklaren har agerat klandervärt. I samtliga fall där jag köpt eller såld en bostad via mäklare har bostaden tagits bort från marknaden först när kontraktet undertecknats och handpenningen erlaggts.
Det är först då ett bud är bindande.
Att din mäklare inte hjälpt dig med att förstå det anser jag är rent tjänstefel av mäklaren, det är en del av uppdraget du gett honom.

Så du har lärt dig att ett bud på en bostad både muntligt eller skriftligt inte är bindande. Enbart kontraktet är bindande.
Vilket din mäklare borde ha informerat dig om, därav att man försöker skriva på kontraktet och överlämna handpenningen så fort ett bud accepterats.
Samma från bägge håll, även som säljare har man fritt att sälja till vem som helst fram till man har ett påskrivet kontrakt.
Citera
2023-12-05, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Du verkar forfarande inte riktigt ha koll.

Bägge betalas till säljaren, det banken gör är enbart att de max lånar ut 85% av bostadens pris med bostaden som pant.

Men de har rent principiellt inget med varandra att göra.

Nej det är fel!

10% betalas i handpenning till mäklarens klientmedelskonto för att därefter när alla villkor för affären är uppfyllda betalas ut till säljarens konto.

15% är den lägsta och absolut vanligaste summan som betalas i kontantinsats. Denna utgörs dels av de 10% som erlagts i handpenning samt dels av de resterande 5% som dras från köparens konto på tillträdesdagen för att överföras till säljarens konto, detta sköter banken. Resterande 85% betalas av den utlånande banken till säljarens konto efter avdrag för eventuella lösen av lån.
Senast redigerad av brasnyggman 2023-12-05 kl. 16:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in