2023-12-05, 17:49
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brasnyggman
Nej det är fel!

10% betalas i handpenning till mäklarens klientmedelskonto för att därefter när alla villkor för affären är uppfyllda betalas ut till säljarens konto.

15% är den lägsta och absolut vanligaste summan som betalas i kontantinsats. Denna utgörs dels av de 10% som erlagts i handpenning samt dels av de resterande 5% som dras från köparens konto på tillträdesdagen för att överföras till säljarens konto, detta sköter banken. Resterande 85% betalas av den utlånande banken till säljarens konto efter avdrag för eventuella lösen av lån.
Finns ju rätt många som inte lånar max också och en del som cashar allt. Inte alltid heller som mäklare är inblandat i fastighetsaffärer, även om det naturligtvis är klart vanligast. I de lägena betalar man handpenningen direkt till säljaren eller något spärrat konto hos en advokat.
Citera
2023-12-05, 19:20
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Nej det är fel!

10% betalas i handpenning till mäklarens klientmedelskonto för att därefter när alla villkor för affären är uppfyllda betalas ut till säljarens konto.

15% är den lägsta och absolut vanligaste summan som betalas i kontantinsats. Denna utgörs dels av de 10% som erlagts i handpenning samt dels av de resterande 5% som dras från köparens konto på tillträdesdagen för att överföras till säljarens konto, detta sköter banken. Resterande 85% betalas av den utlånande banken till säljarens konto efter avdrag för eventuella lösen av lån.

Och vi som inte lånar pengar då. Hur går det för oss?
Citera
2023-12-05, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Och vi som inte lånar pengar då. Hur går det för oss?

Då blir det ett så kallat kontanttillträde. Proceduren med handpengen blir densamma. Kunden (köparen) får sen boka in en tillträdestid med sin bank vilka inte alls brukar vara glada för ett kontanttillträde då banken inte tjänar något på detta eftersom dessa inte får lånat ut några pengar, därför brukar banken ta ut en extra avgift på mellan 2500-5000 kronor för att biträda ett kontanttillträde.
Många tror att cash is king men så är det verkligen inte i dessa fallen för cash i detta fallet betyder oftast problem.
Banken måste alltid vara med och det vet vi alla hur omständiga dessa kan vara, speciellt när dessa inte har lånat ut pengarna och därför inte med säkerhet kan veta pengarnas ursprung vilket ”alltid” medför en massa strul och kontroller osv.
Senast redigerad av brasnyggman 2023-12-05 kl. 20:42.
Citera
2023-12-06, 07:45
Medlem
Citat:
Då blir det ett så kallat kontanttillträde. Proceduren med handpengen blir densamma. Kunden (köparen) får sen boka in en tillträdestid med sin bank vilka inte alls brukar vara glada för ett kontanttillträde då banken inte tjänar något på detta eftersom dessa inte får lånat ut några pengar, därför brukar banken ta ut en extra avgift på mellan 2500-5000 kronor för att biträda ett kontanttillträde.
Många tror att cash is king men så är det verkligen inte i dessa fallen för cash i detta fallet betyder oftast problem.
Banken måste alltid vara med och det vet vi alla hur omständiga dessa kan vara, speciellt när dessa inte har lånat ut pengarna och därför inte med säkerhet kan veta pengarnas ursprung vilket ”alltid” medför en massa strul och kontroller osv.

Nu gäller det om det är en bostad som en bank har pant i.
En inte pantförskriven bostad är enkel att hantera med pengar.

Man skriver ett kontrakt, kontanterna överlämnas från köpare till säljaren sen är det klart.

Gällande handpenning så funkar det likadant, man skriver ett kontrakt, köparen lämnar över den överenskomna handpenningen etc. Men i de affärer jag genomfört har det enbart hanterats handpening i 1 fall. Annars så genomfördes hela affären vid kontraktskrivningen.

Nu har jag inte handlat med fastigheter på detta sett men däremot BR. Köpt 3 BR. alla kontant 2 privat och 1 av föreningen, inga problem.
Däremot var det lite knepigare när jag sålde 2 av dessa till personer som behövde låna och pantförskriva dessa, då blev det som i ditt beskrivna ärende.
Citera
2023-12-09, 16:22
Medlem
BekraftadNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattaskallar
Du har en övertro till papper.
Jag tror på Mammon, dvs rena pengar.

Vad du tror bryr sig varken lagstiftare eller jurister om. Du har helt enkelt fel. Handpenningen har inget att göra med huruvida ett kontrakt är bindande.
Citera
2023-12-09, 16:25
Medlem
Kavajfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Jag ska sälja ett hus.
En spekulant hör av sig till mäklare, ber få visning innan den utlysta visningen.
Under visningen som sker med spekulantens närmaste familj/släkt, fem vuxna personer.
De säjer: vi vill ha det, ta bort annonseringen och visningen.
Mäklaren gör då det.
De kommer två gånger till på egenbegäprivat visning.
Två veckor senare har dessa inte fått ihop pengar.
De säjer de ska till andra banker.
Då hör en person i deras vänkrets av sig. Denne vill köpa och säjer sig ha lånelöfte.
Mäklaren har lagt in så alla parter får SMS först om det ena budet och sen att det kommit in ett bud till.
Det första budet ska ju ha tid att höja om de vill.
Sen blir det totalt kompakt tystnad.
Ingen av dessa hör av sig.
Jag har ju ingen annons kvar och den kostade mig pengar som nu var onödiga.
Hur länge väntar man efter att någon lagt bud?
Är bud bindande?

Om jag måste sätta ut annons igen så kostar det mig ju pengar och det kan se konstigt ut för de som sett annonsen tidigare då de kan tro at spekulanter backat pga fel i fastigheten.
Nej de är inte bindande men däremot kan du bli ovän med mäklaren. Du vet inte vad mäklaren har för vänner osv.
Citera
2023-12-09, 17:26
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BekraftadNeger
Vad du tror bryr sig varken lagstiftare eller jurister om. Du har helt enkelt fel. Handpenningen har inget att göra med huruvida ett kontrakt är bindande.
Inte i sig, men nu för tiden så är det mer eller mindre kutym att göra överlåtelsen villkorad på att full betalning ges.
Citera
2023-12-23, 17:39
Medlem
Citat:
Betalad handpenning betyder seriös köpare.
Citera
2023-12-23, 22:33
Medlem
Citat:

Inte bara det. Det betyder att köparen har att ta skadestånd därifrån och därmed också den eventuella rätten att kräva mer än så!
Citera
2023-12-27, 23:41
Medlem
BekraftadNegers avatar
Citat:

Handpenningen är luft. Kontraktets innehåll gäller.

Citat:
Inte bara det. Det betyder att köparen har att ta skadestånd därifrån och därmed också den eventuella rätten att kräva mer än så!

Nyligen sålt min bostad. Enligt det standardkontrakt som mäklaren, från välkänd kedja, använde är handpenningen ett sätt att reglera eventuellt skadestånd men (!) eventuell skuld är densamma, handpenning eller ej.
Citera
2023-12-28, 09:14
Medlem
Citat:

Nyligen sålt min bostad. Enligt det standardkontrakt som mäklaren, från välkänd kedja, använde är handpenningen ett sätt att reglera eventuellt skadestånd men (!) eventuell skuld är densamma, handpenning eller ej.

Korrekt men det är såklart lättare att få ut skadeståndet när pengarna redan finns hos mäklaren.
Citera
2023-12-28, 09:15
Medlem
Citat:

Sannolikt förstår "BekrafradNeger" inte vad hen själv skriver.
"Skuld är densamma, handpenning eller ej."

Jag bestämmer att köpa en bil för 28.250 kr.
Betalar 26.250 kr i handpenning.
Hur mycket är min skuld?

Enligt "BekraftadNeger" är min skuld Överenskommet pris, dvs min skuld är fortfarande 28.250 kr trots att jag har betalat en handpenning om 26.250 kr.

Finns det någon som håller med ""BekraftadNeger"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in