• 2
  • 3
2023-12-23, 03:22
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TasteMyCoq
Edit: Sen tror jag detta handlar om luftskruven. När det är kallare finns mindre syre i luften, och då behövs mer luft i blandningen. Om du chokar i detta läget blir ju blandningen ännu fetare vilket bör leda till att moppen blir sur ganska omgående, vilket är problemet du har nu.
Tvärtom mängden syre ökar med kallare luft för luften "krymper" när det blir så det får plats lite mer i motorn, därför man kan behöva kompensera med lite mer bränsle.
Citera
2023-12-23, 14:09
Medlem
TasteMyCoqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Tvärtom mängden syre ökar med kallare luft för luften "krymper" när det blir så det får plats lite mer i motorn, därför man kan behöva kompensera med lite mer bränsle.
Tänkte att tvåtaktarna brukar gå bättre när det är fuktigt i luften, och är det -9 bör det ju vara torrt i jämförelse. När man tänker på tiden som 15-åring så låter det dock rimligt som du säger. Moppen gick ju gott hem i -15 grader från polaren, och choken fick man ju använda flitigt. Då har jag lärt mig något nytt!
Citera
2024-01-08, 03:42
Medlem
Stakbrötes avatar
växlarna, olja och hela kittet kan ju inte funka normalt när det är -10--20? Eller startar ni era mopeder i -10 utan problem?
Citera
2024-01-08, 18:07
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stakbröte
växlarna, olja och hela kittet kan ju inte funka normalt när det är -10--20? Eller startar ni era mopeder i -10 utan problem?
Använder för ändamålet lämpliga oljor så är det inga problem, jag kör med helsyntetisk jaso fd 2tolja och dexron3 atf, atf har krav på bra pumpbarhet så den tjocknar inte så mycket i kylan som motorolja kan göra vilket gör mina motorer mer lättväxlade.
Citera
2024-01-08, 18:15
Medlem
Stakbrötes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Använder för ändamålet lämpliga oljor så är det inga problem, jag kör med helsyntetisk jaso fd 2tolja och dexron3 atf, atf har krav på bra pumpbarhet så den tjocknar inte så mycket i kylan som motorolja kan göra vilket gör mina motorer mer lättväxlade.

Kände bara på kopplingen att det var extremt trögt att få i 1an (i kallgarage) Nu var det ju -27. kanske extremt men ändå
Citera
2024-01-08, 19:17
Medlem
eldrattans avatar
Citat:

Startar och går som en klocka. Enda är att det är direktinsprut så lambdan ballar ut och motorlampan tänds och den drar lite mer soppa. Fast annars går den hur bra som helst. Dock är det med livet som insats man ger sig ut på cykelbanorna som har blankis. Sedan är det extremt kallt om händer och fötter. Även med dubbla handskar och rånarluva.
Citera
2024-01-08, 19:28
Medlem
Stakbrötes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Startar och går som en klocka. Enda är att det är direktinsprut så lambdan ballar ut och motorlampan tänds och den drar lite mer soppa. Fast annars går den hur bra som helst. Dock är det med livet som insats man ger sig ut på cykelbanorna som har blankis. Sedan är det extremt kallt om händer och fötter. Även med dubbla handskar och rånarluva.

Verkar som att jag får vänta till våren som allt annat.
Citera
2024-01-08, 20:39
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Kände bara på kopplingen att det var extremt trögt att få i 1an (i kallgarage) Nu var det ju -27. kanske extremt men ändå
Därför jag kör med atf i växellådan på alla mina fordon som tål det, motoroljan blir som sirap när det är kallt jag har haft en hoj som i praktiken gick från 5 till 4 växlar när temperaturen gick ned mot -5, med mindre viskös atfolja så går det fint o växla när det är -15.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in