2023-12-03, 09:16
Medlem
NyaHenriksss avatar
Choke och RÖR INTE GASHANTAGET!
Nu har den kanske surat och då hade jag bytat tändstift.
Alla mina moppar o crossar startade alltid oavsett utetemperatur.
Det viktigaste vid kallstart är som jag skrev, choke och gasspjället helt stängt.
Citera
2023-12-03, 13:16
Medlem
Hermi-Tages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
kan också förstöra motorn om oljan som smörjer kolv & cylinder tvättas bort.

Klart att du inte ska köra moppen på startgas men att starta går bra
Citera
2023-12-03, 17:36
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
choke och gasspjället helt stängt.
Sitter inget spjäl till choke så den ska i själva verket vara öppen vid start, både original och trim öppnar upp en extra kanal för bränslet när choke används.
Citera
2023-12-17, 15:51
Medlem
Äldre mopeder brukar bli lite tjuriga när det är kallt. Jag får samma problem varje vinter med min CS50. Det brukar lösa sig om man justerar lite med blandskruven och därefter luftskruven, som Arne.Anka var inne på. Behövs mer luft när det är kallt. Sen när våren kommer får du justera tillbaka. Det kan bli en del fram o tillbaka tills man hittar helt rätt (sen glömmer man bort det) när jag väl börjat justera märker jag att den är otroligt slö, gärna dör och inte har samma ryck i sig som den alltid har. Men då får man bara ta med en skruvmejsel, köra en bit på en väg, stanna, justera lite mer och fortsätta så tills det känns som du har nått rätt.

Börja först med att kolla att stiftet inte är surt eller behövs bytas ut, sen startar du med choken och så får du justera luft och blandning tills den ger med sig.

Är den helt stelfrusen så ta in den så den värms upp, därefter kan du starta den och fixa med luft/blandning

Jag brukar även ta ut stiftet och kicka några gånger, sen sätta tillbaka stiftet. Oklart vad som sker men det brukar hjälpa att få igång den.

Kör försiktigt också såhär års!
Senast redigerad av wot 2023-12-17 kl. 15:54.
Citera
2023-12-17, 17:24
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wot
Jag brukar även ta ut stiftet och kicka några gånger, sen sätta tillbaka stiftet. Oklart vad som sker men det brukar hjälpa att få igång den.
Ventilerar bort överflödig bensin samtidigt som tändstiftet hinner torka lite om det är dränkt i bensin, kan vara grymt effektivt när motorn surat ned sig.
Citera
2023-12-17, 17:40
Medlem
Ja men såklart, den ventilerar bort bensinen.

Vintertid står min Zundapp inomhus, stiftet ute och nångång då och då brukar jag dra i kicken så kolven får hoppa runt lite, ska vara bra att göra har jag hört. Nu ska jag inte kapa tråden bara. Hoppas det ordnar sig med de tips som kommit i tråden - som sagt, gamla mopeder kan bli tjuriga om de står ute när det är minusgrader. Men det finns lite olika saker att ta till, min egna erfarenhet säger att justera blandning och luft är den jag alltid återkommer till. Och som alltid varit lösningen när den vägrar starta i minusgrader.

edit:
Juste - både KS och CS funkar att starta utan kick om du måste iväg å inte kan eller hinner justera: Lägg i ettan och rulla igång den, har du en jätteliten backe (behöver inte vara brant) så räcker det gott och väl. Det tar jag till när jag är stressad vintertid och inte har möjlighet att justera och hålla på. Nackdelen är att den kan gå lite dåligt för att den får för lite luft eller för mycket bensin, men har man bråttom har man.
Citera
2023-12-20, 06:52
Medlem
Stakbrötes avatar
Uppdatering. Moppen startar ej, har gnista, rengjort förgasare x2. Byt ut bensin till färsk. Kickaxel börjar bli rund pga dålig åtdragning. Har tappat hoppet
Citera
2023-12-20, 08:29
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stakbröte
Uppdatering. Moppen startar ej, har gnista, rengjort förgasare x2. Byt ut bensin till färsk. Kickaxel börjar bli rund pga dålig åtdragning. Har tappat hoppet

Startgas?
Citera
2023-12-20, 09:02
Medlem
Stakbrötes avatar
Japp. bytte tändstift och kickade runt torrt, ändå är stiftet blött. Svårt att hålla på nu när det är kallt ute
Citera
2023-12-20, 13:47
Medlem
eldrattans avatar
Var sprutar du startgasen?
Citera
2023-12-22, 12:38
Medlem
TasteMyCoqs avatar
Du har gnista och kompression som jag tolkar det. Då är det ju bränslet som är knas.

Ur med tändstiftet och kicka utan tändstift för att rensa ur eventuell soppa i motorn. Sätt tbx tändstiftet. Har det gnista lär du inte behöva byta. Blir det tröttsamt att kicka kan du springa igång mopeden.

Om den nu inte startar med startgas kan man ju undra om startgasen är 100 år gammal eller om du sprutar in den på rätt ställe? Man kan antingen spruta litegrann rakt ner i motorn och vara snabb med att sätta tbx tändstiftet och ge en rejäl kick och då bör den absolut tända. Annars brukar man spruta i luftburken/luftfiltret men det kan vara lite knepigt med en moped med kick om man inte är två.

Edit: Sen tror jag detta handlar om luftskruven. När det är kallare finns mindre syre i luften, och då behövs mer luft i blandningen. Om du chokar i detta läget blir ju blandningen ännu fetare vilket bör leda till att moppen blir sur ganska omgående, vilket är problemet du har nu.
Senast redigerad av TasteMyCoq 2023-12-22 kl. 12:42.
Citera
2023-12-22, 15:47
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TasteMyCoq
Du har gnista och kompression som jag tolkar det. Då är det ju bränslet som är knas.

Ur med tändstiftet och kicka utan tändstift för att rensa ur eventuell soppa i motorn. Sätt tbx tändstiftet. Har det gnista lär du inte behöva byta. Blir det tröttsamt att kicka kan du springa igång mopeden.

Om den nu inte startar med startgas kan man ju undra om startgasen är 100 år gammal eller om du sprutar in den på rätt ställe? Man kan antingen spruta litegrann rakt ner i motorn och vara snabb med att sätta tbx tändstiftet och ge en rejäl kick och då bör den absolut tända. Annars brukar man spruta i luftburken/luftfiltret men det kan vara lite knepigt med en moped med kick om man inte är två.

Edit: Sen tror jag detta handlar om luftskruven. När det är kallare finns mindre syre i luften, och då behövs mer luft i blandningen. Om du chokar i detta läget blir ju blandningen ännu fetare vilket bör leda till att moppen blir sur ganska omgående, vilket är problemet du har nu.

Brukar gå med enbart i luftburken i de flesta fall. Bara tänka på att ta bort luftfiltret och ge full gas samtidigt som man sprutar in så att luftspjället inte är stängt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in