Flashback bygger pepparkakshus!
2023-12-03, 15:17
Medlem
Aja Bajas avatar
Mamma brukar ställa fram något mögligt äckel, men det ska naturligtvis också finnas hushållsost för oss normala.
Citera
2023-12-03, 15:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Som ett alternativ. Lite exotisk kanske för den kan vara något dyr. Smaken är lite lik Västerbotten, mild och syrlig.

Jag vet vad getost är.
Det finns hundratals sorters getost som kan ha helt olika karaktär och pris.
Vilken är din favorit?
Jag äter mycket getost, men det hör inte hemma på ett julbord.
Citera
2023-12-03, 15:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tomatlars
För det är gott på havrekex.

Förvisso.
Men getost hör inte hemma på ett julbord.
Citera
2023-12-03, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aja Baja
Mamma brukar ställa fram något mögligt äckel, men det ska naturligtvis också finnas hushållsost för oss normala.

Det ska passa till skinka köttbullar prinskorv, senap och rödbetssallad.

Den vanliga "julosten" som nämnts med röd vax passar på både smörgås och löst på tallrik tillsammans med resten, men även en gräddost. Själv föredrar jag gräddost löst på tallrik, dippa i stark Västerviks senap.

Vad bajsnödiga töntbögar anser hör inte hit, inte heller vad som finns på "runda 5" i någon jävla restaurang.
Citera
2023-12-03, 15:34
Medlem
tomatlarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Santes
Förvisso.
Men getost hör inte hemma på ett julbord.
Har funnits på vårat i 30+ år.
Citera
2023-12-03, 15:37
Medlem
Citat:

Fortsätt med det.

Om jag kunde så skulle jag köpt en Gammel Knas till min IPA som jag ska dricka till min jävla gräddost och skinka.
Citera
2023-12-03, 15:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av The13

Den vanliga "julosten" som nämnts med röd vax passar på både smörgås och löst på tallrik tillsammans med resten, men även en gräddost. Själv föredrar jag gräddost löst på tallrik, dippa i stark Västerviks senap.

Vad bajsnödiga töntbögar anser hör inte hit, inte heller vad som finns på "runda 5" i någon jävla restaurang.

Ojdå.
Det var ett känsligt ämne.
Nu handlar inte tråden om vad som passar på en smörgås, utan om vilka ostar som ska finnas på ostserveringen.
Den man äter mellan det småvarma och desserten.
Citera
2023-12-03, 15:44
Bannlyst
Citat:

Vilken är din favorit bland getost då?
Vilken tycker du passar på julbordet?
Citera
2023-12-03, 15:54
Medlem
Aja Bajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The13

Visst, jag förstår att det är kul med någon lite udda sort, men om det är släktträff är det ju dumt att missa att ta med favoriterna som de flesta gillar.
Hushållsost är storsäljare av en anledning, men är kanske inte så snygg på bordet. Julost, port salut, eller liknande är bra alternativ.
Citera
2023-12-03, 15:55
Medlem
tomatlarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Santes
Vilken är din favorit bland getost då?
Vilken tycker du passar på julbordet?
Köper den lokalt men ska jag gämföra den med något i vanlig butik så är det närmaste en Chevrette. Det är alltså en hård ost.
Citera
2023-12-03, 16:00
Medlem
tomatlarss avatar
Citat:
Visst, jag förstår att det är kul med någon lite udda sort, men om det är släktträff är det ju dumt att missa att ta med favoriterna som de flesta gillar.
Hushållsost är storsäljare av en anledning, men är kanske inte så snygg på bordet. Julost, port salut, eller liknande är bra alternativ.
För att de flesta inte har smaklökar. ska man nu ha en hushållsost så ska man själv lagra den i minst 1 år ju längre desto bättre. Då får den en fin smak.
Citera
2023-12-03, 16:00
Medlem
Citat:

Det ska vara god smak och passa tillsammans med resten. Vi gillar olika, vilket vissa med autism inte klarar av.
Man kan skära ostarna om dessa ser illa ut eller är stora. Anpassa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in