2024-02-18, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BB555BB
Jag pratade med en bekant som hade en intressant teori, säg att Elliott fick sladd och hamnade uppochner i djupaste delen av diket, 30 minuter senare så passerade plogbilen och drog en driva ut i diket, då kommer nog bilen vara helt osynlig tills typ sista snön smälter bort.

Det är en trolig teori i mina ögon också, att han ligger i ett djupt dike eller har farit av vägen ut i snårig, snöig skog.

Citat:
För övrigt så hittade man en människohand på soptippen i veckan som var, jag hoppas att den inte tillhör E.

Om inte annat så är detta ett faktum som verkligen sticker i ögonen på folk som tycker att brott inte är möjligt i Skellefteå.
Citera
2024-02-18, 22:40
Medlem
PutteStruls avatar
Citat:
Jag pratade med en bekant som hade en intressant teori, säg att Elliott fick sladd och hamnade uppochner i djupaste delen av diket, 30 minuter senare så passerade plogbilen och drog en driva ut i diket, då kommer nog bilen vara helt osynlig tills typ sista snön smälter bort.
Varför skulle han då i det läget stänga av mobilen i stället för att tillkalla hjälp?
Citera
2024-02-18, 22:42
Medlem
PutteStruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninja4Life
Det är en trolig teori i mina ögon också, att han ligger i ett djupt dike eller har farit av vägen ut i snårig, snöig skog.

Om inte annat så är detta ett faktum som verkligen sticker i ögonen på folk som tycker att brott inte är möjligt i Skellefteå.
Det är ingen som påstår att brott inte är möjligt i Skellefteå, självklart finns det brottslighet även där.
Det några av oss påstår är att ingenting tyder på att ett brott ligger bakom Elliots försvinnande, tvärtom faktiskt.
Citera
2024-02-18, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PutteStrul
Det är ingen som påstår att brott inte är möjligt i Skellefteå, självklart finns det brottslighet även där.
Det några av oss påstår är att ingenting tyder på att ett brott ligger bakom Elliots försvinnande, tvärtom faktiskt.
Dessutom var inte handen från nån människa:

"Som den som lämnade in handen så kan jag erbjuda lite mer information.

Det var inte en mänsklig hand, det var en handout gjord för rollspel. Tillverkad av latex och runda glasspinnar. Vätskan var vatten och lite färg. Gjordes av en vän för många år sedan och har stått i ett skåp sen dess.

Lämnade den i kemikalieinlämningen då jag var osäker på vad vätskan var och var inte så sugen på att öppna den.

Vi både pratade med mannen bakom disken och visade upp den då jag inte ville lämna något jag inte var säker på vad det var utan att säga till. Han hade inga invändningar men var också uppenbart mer fokuserad på att få iväg oss så han kunde stänga för kvällen. Den måste ha frusit under natten då skjulet är helt oisolerat. Burken bör ha klarat sig då en del vätska avdunstat genom åren och den var bara full till ca 75%.

Vet inte varför den anställde säger att vi vägrade svara på frågor. Vi var tydliga med att vi inte visste vad vätskan var men det syntes ganska tydligt att det låg ett handformat föremål i burken. Har tyvärr ingen bild men det är en zombie-hand med långa naglar/klor och tecken målade på ytan. På avstånd ser den realistisk ut men håller du i burken så är den uppenbart fake. Om den anställde reagerade på den borde han väl ha ringt Polisen direkt och inte bara lämnat den till dagskiftet?

Kontaktade Polisen när jag såg artikeln så jag antar utredaren kommer kontakta mig imorgon"

Källa:
(FB) Avkapad hand hittad på återvinningscentral, Skellefteå (2024-02-14)
Citera
2024-02-19, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PutteStrul

Nu när handen visat sig vara fejk (tack och lov!), så får jag väl ta tillbaka uttalandet.

Jag tror inte heller att E utsatts för brott. Enda möjligheterna till brott, som jag kan se det, är antingen att någon person följt med E i bilen och något har gått snett, eller att någon kört vårdslöst i trafiken och provocerat E att köra av vägen. Att han skulle stöta på någon rånare e dyl på vägen i snöstormen känns väldigt otroligt.
Citera
2024-02-20, 12:29
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninja4Life
Nu när handen visat sig vara fejk (tack och lov!), så får jag väl ta tillbaka uttalandet.

Jag tror inte heller att E utsatts för brott. Enda möjligheterna till brott, som jag kan se det, är antingen att någon person följt med E i bilen och något har gått snett, eller att någon kört vårdslöst i trafiken och provocerat E att köra av vägen. Att han skulle stöta på någon rånare e dyl på vägen i snöstormen känns väldigt otroligt.
En annan möjlighet är att han skulle träffa någon för att köpa något, haft med sig kontanter och blivit rånad istället. En otrevlig historia från södra Västerbotten handlade om en man som skulle träffa någon för att betala igen en skuld. Istället för att själv dyka upp skickade han två unga tonåringar att råna den som skulle ha fått pengarna. Blev E rånad eller utsatt för brott kan det lika gärna ha hänt i Skellefteå. Enda kopplingen till Jävre är att mobilen stängdes av där. Det finns inga bevis för att bilen var där, bara mobilen. Så visst kan man vara öppen för alternativ.
Citera
2024-02-21, 17:29
Medlem
Citat:

Om det skulle skett något sådant så måste Elliot skadadts så allvarligt att han inte kunnat kalla/ringa på hjälp, att mobilen sedan dog kl 21:21 skulle kunna bero på att mobilen antingen fick strömtorsk eller kylan snabbade på att mobilen dog/stängdes av. Det va väl 10-15 minus eller liknande kvällen han försvann?
Citera
2024-02-22, 16:50
Medlem
Något som jag funderat lite över är varför E valde att åka ut med bilen i en väderlek av snöstorm med röd varning? Har man då inte ett viktigt ärende som ej går att eller ej vill skjuta upp?
Är det Ingen i hans närhet som fått vetskap om vad E skulle göra denna dag efter jobbet? (Förutom att han skulle hem till sina föräldrar dagen efter).

Mycket talar dock dessvärre för att E på vägen råkat ut för en tragisk olycka.
Om han hamnat i vattnet eller i en snödriva utan att ta sig ur bilen och fortfarande är vid liv så kanske han i panik försökt att nå sin mobil för att larma, men att den dött/kortslutits pga. själva olyckan/händelsen?
Citera
2024-02-22, 17:06
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artmovie
Något som jag funderat lite över är varför E valde att åka ut med bilen i en väderlek av snöstorm med röd varning? Har man då inte ett viktigt ärende som ej går att eller ej vill skjuta upp?
Är det Ingen i hans närhet som fått vetskap om vad E skulle göra denna dag efter jobbet? (Förutom att han skulle hem till sina föräldrar dagen efter).

Mycket talar dock dessvärre för att E på vägen råkat ut för en tragisk olycka.
Om han hamnat i vattnet eller i en snödriva utan att ta sig ur bilen och fortfarande är vid liv så kanske han i panik försökt att nå sin mobil för att larma, men att den dött/kortslutits pga. själva olyckan/händelsen?
Ellot är bara 20 och rätt nybliven bilägare. Han har ingen större vana vid sånt väder och tyckte kanske det var roligt att köra i ovädret för att utmana sig själv.
Många skiter fullständigt i röda varningar vare sig det är snöstorm eller vanlig storm oavsett ålder.
Ser allt för många äldre mycket vana bilförare som ger sig ut i sånt väder även om dom mycket väl skulle kunna skjuta upp sina göromål tills vädret är säkrare.
Stanna hemma är ingen uppmaning som biter på folk numera. Ingen respekt alls för vädret och sen gnäller dom som fan på snöröjningen eller röjningen av träd över vägen/elledningar vid storm.

Ingen verkar veta vad Elliot skulle göra den dagen. Skellefteå borna är bra på att hålla tyst har jag märkt från andra trådar om den staden.
Tror också på en tragisk olycka och när snön tinar bort lär bilen hittas och han är i den.
Någon skrev om att bilen kan ha hamnat på taket i ett dike och snabbt antingen plogats över eller snöat över. En bil som ligger så är väldigt svårt att se i sånt väder.
Hoppas bara att det gick snabbt när han dog så han inte fick plågas i dagar utan att kunna skaffa hjälp.
Citera
2024-02-22, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Ellot är bara 20 och rätt nybliven bilägare. Han har ingen större vana vid sånt väder och tyckte kanske det var roligt att köra i ovädret för att utmana sig själv.
Många skiter fullständigt i röda varningar vare sig det är snöstorm eller vanlig storm oavsett ålder.
Ser allt för många äldre mycket vana bilförare som ger sig ut i sånt väder även om dom mycket väl skulle kunna skjuta upp sina göromål tills vädret är säkrare.
Stanna hemma är ingen uppmaning som biter på folk numera. Ingen respekt alls för vädret och sen gnäller dom som fan på snöröjningen eller röjningen av träd över vägen/elledningar vid storm.

Ingen verkar veta vad Elliot skulle göra den dagen. Skellefteå borna är bra på att hålla tyst har jag märkt från andra trådar om den staden.
Tror också på en tragisk olycka och när snön tinar bort lär bilen hittas och han är i den.
Någon skrev om att bilen kan ha hamnat på taket i ett dike och snabbt antingen plogats över eller snöat över. En bil som ligger så är väldigt svårt att se i sånt väder.
Hoppas bara att det gick snabbt när han dog så han inte fick plågas i dagar utan att kunna skaffa hjälp.

Bra skrivet! Om det skulle vara så så är det fruktansvärt.
Jag har själv en son i den åldern som "lekte" med sin farfars bil precis när han tagit körkort...så man har ju erfarit den biten...
🙏
Citera
2024-02-23, 23:08
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout

Ja det är min misstanke att han råkat ut för en olycka och bilen ligger upp och ner översnöad.
Inte att han åkt fast det var röd varning och skitit i det, han har varit på jobbet sedan tidig morgon och inte hört någon om en röd varning under den tiden.
Troligen åkte han direkt ut på E4an norrut från jobbet då han planerat att åka någonstans, vart vet ingen då han inte sagt något och troligen var han inte heller hem först innan han åkte.
Det som jag tidigare undrat men inte fått något svar på och det inte heller verkar gå att få reda på av varken nätägare eller via en masttömning.
När kopplade mobilen UPP sig och hur länge tog det innan den kopplade NER sig?
Dvs. hur lång tid befann sig Elliots mobil i Jävretrakten, det måste ju gå att ta reda på.
Citera
2024-02-24, 03:06
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Ja det är min misstanke att han råkat ut för en olycka och bilen ligger upp och ner översnöad.
Inte att han åkt fast det var röd varning och skitit i det, han har varit på jobbet sedan tidig morgon och inte hört någon om en röd varning under den tiden.
Troligen åkte han direkt ut på E4an norrut från jobbet då han planerat att åka någonstans, vart vet ingen då han inte sagt något och troligen var han inte heller hem först innan han åkte.
Det som jag tidigare undrat men inte fått något svar på och det inte heller verkar gå att få reda på av varken nätägare eller via en masttömning.
När kopplade mobilen UPP sig och hur länge tog det innan den kopplade NER sig?
Dvs. hur lång tid befann sig Elliots mobil i Jävretrakten, det måste ju gå att ta reda på.
Han lämnade jobbet ca 15.30, så han måste ha hunnit mer än att bara köra mot Jävre 6 mil bort och pingas där kl 21.21, även om trafiken gick långsammare än normalt på grund av vädret. En uppfattning om hur långsamt får man av följande:

Färjestads lag som inte kunde landa på Skellefteå flygplats den dagen fick flyga vidare till Luleå och åka buss därifrån till Skellefteå. Det är (enligt google) ca 125 km mellan Kallax flygplats och Skellefteå, och bussresan tog 2h, från kl 16 till 18. Bussen verkar alltså ha hållit en snitthastighet på ca 60 km/h, kanske lite mer längs E4an. (Matchen blev 5 minuter försenad, Färjestad vann.)

Så E kan ha hunnit vara på väg hem när mobilen pingades i Jävre. Hade han glömt laddaren kanske han stängde av den för att spara batteri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in