2024-07-05, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pancev
Super Sören 22 mill 2005
Hysén Jr 19 mill 2006
Hey Hey Amartey 16,35 m 2014
Sam J 40 mill 2016
Colley 16 mill 2016
Bergström, Tibbling, Erton, Kari A, Mange ligger runt 10 m och utelämnas

Olunga 32 m 2017
Beijmo knullar barn 31,5 m 2018
Taggade Tinotenda 21 m 2018
Badji 16 m 2019

där ngnstans började priserna öka för alla lag o spelare generellt.

sen hade vi
Witry 18
Hien 33
Mackan D 53
osv

men ex Sam J 40 m 2016 är ju relativt dåtidens kostnad för att köpa nytt ett väldigt högt belopp.

Bajen har ngr ok i Runström, Maxen, Petter o Eguren 2006-2008, sen är ni ingenstans i stort sett förrän Odilon 2019 o Swedberg 2022. Men då har spelare redan börjar gå för 20-30 mill...Pontus D gick för över 35 mill som målis 2018 ex.

så pengar har rullat in, utan att spendera upp de på skit.

Tycker nog ni borde jämföra titlar och europaspel samtidigt.
Blir ju skillnad i försäljning om man tackar nej till ett bud under sommaren för man går för titeln när alla utländska klubbar köper jämfört med vintern.

Blir lite väl lätt att jämföra en säljande klubb utan sportsliga ambitioner med en annan som faktiskt vill uppnå nåt under säsongen.
Citera
2024-07-05, 16:11
Medlem
Citat:
håller med, som jag sa till mishima..ni har ju lyxen att slippa chansa. bättre att gå på kvalitet o få resultat.

Jo precis!
sen att det skulle krävas mindre av scouterna för att värva kvalité ställer jag mig frågande till?
Skulle säga att det krävs en hel del för att träffa rätt och miljonerna försvinner väldigt snabbt om man träffar fel några gånger.
Citera
2024-07-05, 16:31
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
Jo precis!
sen att det skulle krävas mindre av scouterna för att värva kvalité ställer jag mig frågande till?
Skulle säga att det krävs en hel del för att träffa rätt och miljonerna försvinner väldigt snabbt om man träffar fel några gånger.
mindre o mindre, det är annan typ av scouting kontra att hitta ngn i uganda.

enklare scouting kanske, men samma krav vad gäller öga för kvalitet.
Citera
2024-07-05, 16:36
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
Tycker nog ni borde jämföra titlar och europaspel samtidigt.
Blir ju skillnad i försäljning om man tackar nej till ett bud under sommaren för man går för titeln när alla utländska klubbar köper jämfört med vintern.

Blir lite väl lätt att jämföra en säljande klubb utan sportsliga ambitioner med en annan som faktiskt vill uppnå nåt under säsongen.
frågan gällde om DIF bränner pengarna, Quillen sa att vi aldrig sålt ngt nämnvärt förrän nu med Bergvall.

Men relativt sett så har vi sålt bra och lyckats hålla i stålarna utan att gå bort oss fullständigt. Därmed inte sagt att vi värvat kalasbra, inte misslyckats med några elr att vi kunde vågat satsa mer ngt år.
Citera
2024-07-05, 16:45
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
frågan gällde om DIF bränner pengarna, Quillen sa att vi aldrig sålt ngt nämnvärt förrän nu med Bergvall.

Men relativt sett så har vi sålt bra och lyckats hålla i stålarna utan att gå bort oss fullständigt. Därmed inte sagt att vi värvat kalasbra, inte misslyckats med några elr att vi kunde vågat satsa mer ngt år.
Iom att du tog upp försäljningar redan från 2005 så måste man ju ha i åtanke att ni haft ett par ordentliga krisår sedan dess. Så det är ju ett påstående som behöver nyanseras lite...

Men tittar vi bara på de senaste åren så stämmer det ju att ni inte dribblat bort pengar så som tidigare. Men då blir det lite snett att lista spelarförsäljningar från tidigare år, eller hur?
Citera
2024-07-05, 17:06
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Innan han kom in så var de påväg utför med usel ledning. Nu har de börjat vända trenden
Helt riktigt. Dom hade spelat i Superettan om det inte var för att deras akademi räddade dom både sportsligt och ekonomiskt. Nu har dom börjat värva rätt också, och kan säkert återetablera sig på övre halvan inom några säsonger förutsatt att dom inte sågar av sig foten igen i sann Blowit-anda.

Mild är för övrigt en pajas, och det har jag sagt från början, och jag har verkligen ingen kärlek över till IFK Skattefusk, men vi kan väl ta en paus från att pissa på våra rivaler lite då och då för att ge en ärlig analys förankrad i objektiv fakta och undvika att tråden blir monoton och tråkig.

Sist noterar jag att jag träffade ganska rätt på Yalcouyé's övergångssumma.
Citera
2024-07-05, 17:09
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Iom att du tog upp försäljningar redan från 2005 så måste man ju ha i åtanke att ni haft ett par ordentliga krisår sedan dess. Så det är ju ett påstående som behöver nyanseras lite...

Men tittar vi bara på de senaste åren så stämmer det ju att ni inte dribblat bort pengar så som tidigare. Men då blir det lite snett att lista spelarförsäljningar från tidigare år, eller hur?
tog 10 år att få dåligt med stålar. vi hade precis som ni en alldeles för dålig arena...därav Tele2. Båda klubbarna var ju i skiten då.

Tele2 räddade ju båda klubbarna kan man säga även om våra afrikasälj skyndade på vår ekonomiska räddning o att ni var lite senare pga att ni var i superettan lite längre än tänkt.

men det satsades ju lite från 2005 o framåt, finnar o annat, men bara en 3e plats.

mer att det är svårt att vinna 3 av 5 år o upprepa det. talangbanken var ju slut o stenman gick väl för typ 6-7 mill bara ex.

så jag skulle inte säga att pengarna brändes..mer att det är svårt att vara i toppen när andra klubbar får mkt bättre förutsättningar. historiskt sett är ju både Djurgårn o Bajen jojo-lag som inte är i toppen i allsvenskan.

alltså, att bränna pengarna är ju för mig att göra som Helsingborg elr Örgryte. Elr som Blåvitt ex. det är skillnad på bränneriet så att säga.
Citera
2024-07-05, 17:14
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Helt riktigt. Dom hade spelat i Superettan om det inte var för att deras akademi räddade dom både sportsligt och ekonomiskt. Nu har dom börjat värva rätt också, och kan säkert återetablera sig på övre halvan inom några säsonger förutsatt att dom inte sågar av sig foten igen i sann Blowit-anda.

Mild är för övrigt en pajas, och det har jag sagt från början, och jag har verkligen ingen kärlek över till IFK Skattefusk, men vi kan väl ta en paus från att pissa på våra rivaler lite då och då för att ge en ärlig analys förankrad i objektiv fakta och undvika att tråden blir monoton och tråkig.

Sist noterar jag att jag träffade ganska rätt på Yalcouyé's övergångssumma.
Som karaktär o lagspelare älskade jag Mild, en sann hjälte av det äldre slaget (Arvidsson o Jönsson i HBK, Sven A i HeIF, Ingesson etc).

Men som föreningsperson i den rollen är han helt fel, han vill bygga ett lag på gamla grunder elr lever en dröm om att få ha ett lag som Atletico Madrid där det är 20 pitbulls som precis som han själv klarade av hela Beep-testet o det var viktigare än att dribbla.
Citera
2024-07-05, 23:36
Medlem
Citat:

Ville mest få fram skillnaden på enbart kolla värvningar/försäljningar vs värvningar/försäljningar med resultat.

Visserligen inte helt lätt att sälja med vinst men det svåra blir att maximera värvningarna genom vinst + resultat.
Tar man enbart första parametern så är kanske Hammarby bäst eller iaf i topp, tar man andra (vilket borde vara den viktiga i all form av sport) är MFF topp med Djurgården och förmodligen Häcken tätt bakom.

Men jag kanske missade frågeställningen, kan bara tycka att det finns fler parameter att ta hänsyn till när man pratar om värvning/försäljning.
Citera
2024-07-06, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DazeHereToAmaze91
Viktor Granath lämnar Halmstad och gör comeback i VSK.

Känns som en väldigt bra lösning för alla parter.
Granath och Ask tillbaks. Ger lite hopp om nytt kontrakt. Tyvärr Simon Johansson borta några matcher pga skada.
Citera
2024-07-06, 07:29
Medlem
a.Canis.Majoriss avatar
Alltså. Vad är det för jävla diskussion? Bajen har sålt för massa pengar, Djurgården har sålt för ganska mycket pengar. Men en av klubbarna har vunnit Allsvenskan och spelat gruppspel i Europa nyligen.

Grattis Hammarby som sålt för mer, antar jag?
Citera
2024-07-06, 08:48
Medlem
cokehyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a.Canis.Majoris
Alltså. Vad är det för jävla diskussion? Bajen har sålt för massa pengar, Djurgården har sålt för ganska mycket pengar. Men en av klubbarna har vunnit Allsvenskan och spelat gruppspel i Europa nyligen.

Grattis Hammarby som sålt för mer, antar jag?
En helt vanlig Bajendiskussion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in