2024-05-10, 17:59
Medlem
Valvantos avatar
Helt sjukt hur vi kan vara favoriter BORTA mot Peking. Nej gott folk, lassa in allt ni har på hemmavinst. Fina 5x degen på -1 också!
Citera
2024-05-10, 18:04
Medlem
trazkeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av London
Kommer du ihåg när katten fortfarande härjade om att fönstret knappt hade öppnat? Att Bajen var titelutmanare, rikast i världen och allt var frid och fröjd. Mikkelsen skulle vinna skytteligan osv

Vad hände? Styrelsen drog i handbromsen den våren när JJ ville fortsätta splasha pengar på backpositionen men insåg att pengarna var slut. JJ lämnade skeppet kort därefter.

Samme JJ har byggt upp en kostnadskostym som innebär att man måste sälja i rekordbelopp bara för att gå runt operativt. 2023 räckte inte ens pengarna året ut så då man fick flytta årskortsförsäljningen för 2024 från Q1 -24 till Q4 2023 för att säkerställa likviditeten.

Bajen bygger en potentiell perfekt storm här.

Vad händer om resultaten går emot närmsta omgångar och strecket närmar sig som för AIK ifjol? Då behöver de satsa sig ur situationen i sommar (likt Gnaget ifjol) och inte spara sig ur den. Men hur ska man göra det och för vilka pengar? Kattens post-its i branschen där likviditet inte betyder något väger tunt.

Sälja ett par befintliga spelare dyrt för att bygga om vore en strategi. Men vem är köpare till en iskall spelare i streckstrid i Allsvenskan för dyra pengar?

Och vem ska då styra skeppet i detta? Jo, sportchefen som för ett år sedan aldrig varit sportchef i någon klubb någonsin. Med en trött Yxa vid sin sida.

Popcorn är framme.

Jag tror dock det är lite för tidigt att dra några slutsatser...

Som jag skrev i vintras känns det lite som att piska en död häst om man hånar Bajen för mycket i år. Både sett till uttryckets verkliga mening men även bildligt talat. Det har gått så långt att man nu mest känner sympati för alla inblandade i klubben.

Men detta gick bara inte att låta bli att kommentera.

Sedan är det väldigt spännande att följa vad som händer med Bajens eventuella försäljningar. Förlorar Lorient sin nästa match kommer Bajen aldrig få 80 milj kr för Adjei. Och om inte Dukanovic börjar leverera mer poäng snart kommer hans värde börja dala också.
Citera
2024-05-10, 18:38
Medlem
ardagulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazkei

Som jag skrev i vintras känns det lite som att piska en död häst om man hånar Bajen för mycket i år. Både sett till uttryckets verkliga mening men även bildligt talat. Det har gått så långt att man nu mest känner sympati för alla inblandade i klubben.

Sedan är det väldigt spännande att följa vad som händer med Bajens eventuella försäljningar. Förlorar Lorient sin nästa match kommer Bajen aldrig få 80 milj kr för Adjei. Och om inte Dukanovic börjar leverera mer poäng snart kommer hans värde börja dala också.
Förut var det snack om han skulle bli dyrare än Sonko, nu vettefan om han blir dyrare än Ayari
Citera
2024-05-10, 18:43
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Kul omgång.

AIK-SIrius
Är AIK på riktigt, är Sirius i kris?

Halmstad-Mjällby
Vilket är det oväntade laget som hänger på toppen i början? Bang-for-the-buck-derbyt

GAIS-Västerås
Är GAIS bra, Västerås sista halmstrå

Norrköping-Hammarby
Kan Bajen mota bort pekingspöket? Kan Norrköping studsa tillbaks? Är det minikris?

Häcken-Kalmar
Är Häcken på riktigt.
Har Kalmar ngt att komma med efter den dåliga starten?

Djurgården-Elfsborg
Är Elfsborg i mittengeggan eller de det lag som slår Malmö? Är Djurgården ett topplag?

Värnamo-BP
Värnamo måste nästan ta poäng.

Göteborg - Malmö
Klassikermöte är alltid kul. Studsar Malmö tillbaka, ska Göteborg gå ut och visa lite av den glöd som inte fanns i derbyt? Göteborg gör inga mål, men är även i år ganska försvarsstarka
👍👏
Citera
2024-05-10, 18:47
Medlem
Pancevs avatar
[quote=London|88228541

r2023 räckte inte ens pengarna året ut så då man fick flytta årskortsförsäljningen för 2024 från Q1 -24 till Q4 2023 för att säkerställa likviditeten..[/QUOTE]
Stämmer det verkligen? Inget jag hört tidigare.

Kan typ Easy Dan elr ngn annan som brukar ha bra koll kommentera detta?
Citera
2024-05-10, 19:02
Medlem
Londons avatar
Citat:

Är inga slutsatser… bara sannolikheter. Då som nu. Hålet blir dock djupare för var dag som går.

Att Lorient löser kontraktet är väldigt osannolikt. Däremot gissar jag att Adjei fortfarande säljs. Pengarna från den försäljningen tillsammans med Mikkelsen i våras borde säkra driften till årskiftet.

Men sen då? Räcker befintlig trupp för att säkra kontraktet? Vad kan nye sportchef acceptera för bud på Djukanovic och hur ska han isf investera nettot för att bygga nytt?

Är redan jävligt nog som det är men skulle de dala mot strecket så bryter nog hell ut hela vägen från vd till tränare
Citera
2024-05-10, 19:04
Medlem
bananjuices avatar
Citat:

Kan eventuellt vara så att han ökat värdet genom att visa upp sig fint i ligue 1 vilket många som kollat verkar tycka att han gjort, men man får se. Stackarn Djukanovic spelar ju skadad i brist på annat så inte lätt. Man får se
Citera
2024-05-10, 19:13
Medlem
Valvantos avatar
Jag ser att forumeliten är igång som inte kan förutspå saker längre än senast spelade match eller längre än näsan räcker. Nu tror inte jag på top 3 längre heller och då har jag varit en av få optimistiska bajare. Slutar nog runt plats 4-6 till slut denna säsong. Men förfan, det är 4p upp till tredjeplats, däremot 3p ned till kval. Med andra ord är serien sjukt jämn bakom Malmö.
Citera
2024-05-10, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Nu i omgång 7 bestämmer man att byta gräs på Värnamos plan. Inte så att kommunen verkar vara särskilt intresserad av att ha ett fotbollslag på elitnivå.

Klubben behöver dock bara stå för 51% av kostnaden. Alltid något.
https://www.expressen.se/sport/fotboll/allsvenskan/beskedet-byter-graset-pa-finnvedsvallen/

Värnamo kommun pissar på sitt lag istället för att vara stolta över att ha ett lag i allsvenskan, normalt är jag emot att lag flyttar men klubben borde seriöst överväga att flytta till en annan kommun, var strul förra året med.
Vi är alltså 7 omgångar in och dom har ännu inte fått ihop en spelbar gräsplan, på den tiden hade dom hunnit bygga en mindre arena och plantera en helt ny matta.
Till råga på allt vill dom ha pengar av klubben för att lägga nytt gräs, pengar som hyra av anläggningen ska gå till.
Pisskommun
Citera
2024-05-10, 19:26
Medlem
Skarparattarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredrik29
Värnamo kommun pissar på sitt lag istället för att vara stolta över att ha ett lag i allsvenskan, normalt är jag emot att lag flyttar men klubben borde seriöst överväga att flytta till en annan kommun, var strul förra året med.
Vi är alltså 7 omgångar in och dom har ännu inte fått ihop en spelbar gräsplan, på den tiden hade dom hunnit bygga en mindre arena och plantera en helt ny matta.
Till råga på allt vill dom ha pengar av klubben för att lägga nytt gräs, pengar som hyra av anläggningen ska gå till.
Pisskommun

Har du varit i Värnamo någongång?

Jag har det och det är en riktig liten håla märkligt att dom ens har ett lag i eliten..
Citera
2024-05-10, 19:31
Medlem
trazkeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av London
Är inga slutsatser… bara sannolikheter. Då som nu. Hålet blir dock djupare för var dag som går.

Att Lorient löser kontraktet är väldigt osannolikt. Däremot gissar jag att Adjei fortfarande säljs. Pengarna från den försäljningen tillsammans med Mikkelsen i våras borde säkra driften till årskiftet.

Men sen då? Räcker befintlig trupp för att säkra kontraktet? Vad kan nye sportchef acceptera för bud på Djukanovic och hur ska han isf investera nettot för att bygga nytt?

Är redan jävligt nog som det är men skulle de dala mot strecket så bryter nog hell ut hela vägen från vd till tränare

Var mest en passning till katten som tyckte att man måste vänta och se innan man kommer med några tips.

Tror ändå Bajen klarar sig utan att hamna i någon streckstrid. Men övre halvan känns omöjlig och det kan man inte vara nöjda med?

Citat:
Ursprungligen postat av bananjuice
Kan eventuellt vara så att han ökat värdet genom att visa upp sig fint i ligue 1 vilket många som kollat verkar tycka att han gjort, men man får se. Stackarn Djukanovic spelar ju skadad i brist på annat så inte lätt. Man får se

Kanske. Men 80 milj kr är ändå mycket pengar för en mittback på den nivån. Lär inte finnas särskilt många klubbar som är redo att betala det för honom.

Citat:
Ursprungligen postat av Valvanto
Jag ser att forumeliten är igång som inte kan förutspå saker längre än senast spelade match eller längre än näsan räcker. Nu tror inte jag på top 3 längre heller och då har jag varit en av få optimistiska bajare. Slutar nog runt plats 4-6 till slut denna säsong. Men förfan, det är 4p upp till tredjeplats, däremot 3p ned till kval. Med andra ord är serien sjukt jämn bakom Malmö.
Att ni skulle komma topp-6 i år låter inte särskilt troligt.
Citera
2024-05-10, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skarparattarn
Har du varit i Värnamo någongång?

Jag har det och det är en riktig liten håla märkligt att dom ens har ett lag i eliten..

Ja jag har varit på bortamatch där och ja det är litet och precis därför borde ju kommunen vara stolta över att ha ett lag i högsta serien och sköta anläggningen som dom ska
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in