2024-05-08, 06:36
Medlem
Neurons avatar
Ang. AIK:s kvartalsrapport så kunde det varit muntrare läsning. Dock måste jag vända mig mot argumentet att man ska visa svarta siffror på driften om man vill vara en välmående fotbollsklubb. Att göra det innebär att man inte investerar kapital från transfers och europaspel vilket i slutänden gör att man hamnar hopplöst efter. AIK hade kunnat visa svarta siffror i driften år efter år om vi gnetade på i Superettan inför 8000 åskådare. Jag ser dock hellre att man återinvesterar pengar från transfers och europaspel och då kommer man vissa år landa på plus och andra på minus, men man har åtminstone möjlighet att konkurrera sportsligt.

Klubbarnas viktigaste intäktsben är publikintäkter, centrala avtal (inkl. TV/streaming), spons och transfers. Europaspel är en krydda som bara MFF i nuläget kan räkna med i sina budgetar. Merch är generellt en liten källa till omsättning.
Citera
2024-05-08, 06:42
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neuron
Svarta massan lånar ut pengar till AIK-sektioner till förmånliga villkor. Det kan vara ränta, återbetalningsplan o.s.v. som är bättre än motsvarande lån från annan långivare. Dessutom finns möjlighet att ta lån ingen annan långivare hade gett överhuvudtaget, om nu medlemmarna i Svarta massan röstar ja.

Med facit i hand så borde man röstat nej till ett par av AIK Hockeys lån för där verkar återbetalningsviljan vara nära noll. Något som självklart kommer bita den sektionen i arslet om dom inte sköter sina antaganden. Inte jättesmart att göra sig ovän med supporterbasen om man vill växa.
Ovän och ovän. De lär ju knappast gå till supportrarna om det inte kniper och de flesta supportrar vet nog om hur dålig avkastning det kan bli. Viljan hos aik hockey att återbetala är det nog knappast fel på, det är ju fellow gnagare de betalar tillbaka till. Det är ju snarare möjligheten att göra så som har uteblivit. Men det är ju ett problem för Stockholmshockeyn generellt där vi i bajen var först att kasta in handduken.

Inom fotbollen har det väl dock skötts bra de gånger det lånats av supporterkollektiv. Kan inte tänka mig att Gnaget inte betalat av det de satsade senast nu när det ramlat in försäljningspengar.

Ska dock sägas att minus 37m på driften på ett kvartal är en hel del pengar. Även om man mår ok ekonomiskt just nu så är det ju i vanlig ordning bara en säsong bort från nytt nödläge ungefär.
Senast redigerad av needAlife 2024-05-08 kl. 06:51.
Citera
2024-05-08, 07:01
Medlem
Alsenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pancev
Tror du är rätt ensam om det.

Så BP o GAIS är bättre lag och klubb i nuet än Bajen alltså.

Helt omöjligt att respektera dig o den åsikten 😄

Fråga dina Gnagetpolare i tråden här om de håller med dig.

Sluta vara så bitter. Vem fan tror du bryr sig om Bergvall? Han drar in pengar thats it. Han är lika lite Djurgårn som Henok är allsvenskans bästa anfallare som ngn annan barn-gnagare pratade om nyss.

Det är du som är bitter över att AIK just nu är bättre än djurgården.
Citera
2024-05-08, 07:09
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Free12
Finns väl ingen som hade valt Häcken om det finns ett riktigt storlag som är sugen?
Baserat på vad? Spelare går där dom får bäst lön och bäst faciliteter i första hand. Exakt NOLL för publikens skull. Jo. Du läste rätt. Det kommer alltid i andra hand. Detta om spelaren i fråga inte har kopplingar till en klubb.
Citera
2024-05-08, 08:53
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarparattarn
In i matchtråden och heja på GAIS med mig och Trazke nu. Fast han ändrade sig när han såg HH i publiken

Jag är inte ens arg. Det var ett ganska väntat resultat. Eller iaf väntad utgång.

Det får mig bara att tänka ännu mer kring en fundering jag har haft nu i flera år. Nu är visserligen GAIS ett klassiskt lag och en klassisk rival men de passar perfekt in i det jag pratar om.

I så jävla många år nu har jag sett nykomlingar och mindre klubbar trolla med mindre medel, mediokert spelarmaterial och okända/udda/nya tränare.

Medans blåvitt bara misslyckats med allt om och om igen. Vi hade våran egna lilla sådan period när det gick bra under Poya. Jag var själv trött på Poya och var glad när han försvann men helt ärligt så vill jag tillbaka till något liknande.

Jag är så trött på att se & höra tex. "Spelare för spelare så är vi bättre". Även om det ofta är sant.

Jag vill se blåvitt spela som något av alla dessa nykomlingar och mindre klubbar som senare åren "tagit Allsvenskan med storm".

Bra spel som ger resultat! Inte mer, inte mindre.

Ledningen måste fatta att vi inte kan fortsätta tro att vi är en storklubb sportsligt. På läktaren och på stan är vi ohotade men på planen har vi inte varit en storklubb på 10 år.

Men vi kan inte ha en ledning som uppenbarligen säger till tränare och spelare att allt kommer att ordna sig bara för att vi är IFK Göteborg. Snart kommer en dyr värvning som skall lösa allt!

Ju mer vi betalar för spelare desto sämre brukar det bli. Jag skiter i alla "kvalitet kostar" muppar på kansliet och bland fansen. Det kommer att kosta hela vägen ner i Superettan.

Vi behöver en trupp och en tränare som tex. just GAIS har. Det känns helt sjukt att säga men så är det.

Vi behöver krigare och en lagmaskin. Jag skiter i rutin, kostnad och fanbärare om det skall se ut som det gör nu.

Ge mig ett gäng storklubbs-rejects, fd supertalanger & late bloomers från Division 1. Ge mig ett gäng som bara köttar på och som är glada bara att få spela i Allsvenskan. Ge mig ett gäng som går ut på planen utan att Glasskungen och hans hejdukar finns någonstans i bakgrunden.

Ge mig motsatsen till Håkan Milds blåvitt.
Citera
2024-05-08, 09:00
Medlem
Neurons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Har något lån återbetalats eller amorterats av?

Ja dom flesta mindre lånen har betalats av eller så pågår avbetalningar. I många fall har det upprättats en avbetalningsplan som i fallet med innebandyn, handbollen o.s.v. har följts till punkt och pricka vad jag vet. Är bara hockeyn där jag tvekar som sagt. Dom har stora lån och inte betalat av något än på dessa.

Fotbollen har förlängt sitt lån på 10 miljoner till 2029 om jag inte minns fel. Detta av likviditetsskäl. Man behöver helt enkelt cash på fickan för att betala löpande utgifter som t.ex. löner. Pengar finns i balansräkningen, men mycket av det är låst i tillgångar och fordringar, d.v.s. pengar som man inte har i handen här och nu.
Citera
2024-05-08, 09:04
Medlem
Neurons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Ovän och ovän. De lär ju knappast gå till supportrarna om det inte kniper och de flesta supportrar vet nog om hur dålig avkastning det kan bli. Viljan hos aik hockey att återbetala är det nog knappast fel på, det är ju fellow gnagare de betalar tillbaka till. Det är ju snarare möjligheten att göra så som har uteblivit. Men det är ju ett problem för Stockholmshockeyn generellt där vi i bajen var först att kasta in handduken.

Inom fotbollen har det väl dock skötts bra de gånger det lånats av supporterkollektiv. Kan inte tänka mig att Gnaget inte betalat av det de satsade senast nu när det ramlat in försäljningspengar.

Ska dock sägas att minus 37m på driften på ett kvartal är en hel del pengar. Även om man mår ok ekonomiskt just nu så är det ju i vanlig ordning bara en säsong bort från nytt nödläge ungefär.

Du har nog rätt i att det finns en vilja, men viljan verkar vara större att hämta in kanadensiska legoknektar än av betala av på lånen. Det är det som oroar. Hockeyn kanske skulle kunna ta en mellansäsong där man betalar av en del av lånen och hoppar över 3-4 legoknektar vilka troligen kostar en del. Vi får se helt enkelt hur hockeyn väljer att göra. Jag skulle inte bli förvånad om det kommer en förfrågan om uppskov snart som man får ta ställning till. Blir nog ett nej från mig i så fall.
Citera
2024-05-08, 09:51
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neuron
Ja dom flesta mindre lånen har betalats av eller så pågår avbetalningar. I många fall har det upprättats en avbetalningsplan som i fallet med innebandyn, handbollen o.s.v. har följts till punkt och pricka vad jag vet. Är bara hockeyn där jag tvekar som sagt. Dom har stora lån och inte betalat av något än på dessa.

Fotbollen har förlängt sitt lån på 10 miljoner till 2029 om jag inte minns fel. Detta av likviditetsskäl. Man behöver helt enkelt cash på fickan för att betala löpande utgifter som t.ex. löner. Pengar finns i balansräkningen, men mycket av det är låst i tillgångar och fordringar, d.v.s. pengar som man inte har i handen här och nu.
Tack för svar! Då är allt i sin ordning det är äntligen klargjort att det är lån.
Citera
2024-05-08, 11:38
Medlem
TzOns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Jag är inte ens arg. Det var ett ganska väntat resultat. Eller iaf väntad utgång.

Det får mig bara att tänka ännu mer kring en fundering jag har haft nu i flera år. Nu är visserligen GAIS ett klassiskt lag och en klassisk rival men de passar perfekt in i det jag pratar om.

I så jävla många år nu har jag sett nykomlingar och mindre klubbar trolla med mindre medel, mediokert spelarmaterial och okända/udda/nya tränare.

Medans blåvitt bara misslyckats med allt om och om igen. Vi hade våran egna lilla sådan period när det gick bra under Poya. Jag var själv trött på Poya och var glad när han försvann men helt ärligt så vill jag tillbaka till något liknande.

Jag är så trött på att se & höra tex. "Spelare för spelare så är vi bättre". Även om det ofta är sant.

Jag vill se blåvitt spela som något av alla dessa nykomlingar och mindre klubbar som senare åren "tagit Allsvenskan med storm".

Bra spel som ger resultat! Inte mer, inte mindre.

Ledningen måste fatta att vi inte kan fortsätta tro att vi är en storklubb sportsligt. På läktaren och på stan är vi ohotade men på planen har vi inte varit en storklubb på 10 år.

Men vi kan inte ha en ledning som uppenbarligen säger till tränare och spelare att allt kommer att ordna sig bara för att vi är IFK Göteborg. Snart kommer en dyr värvning som skall lösa allt!

Ju mer vi betalar för spelare desto sämre brukar det bli. Jag skiter i alla "kvalitet kostar" muppar på kansliet och bland fansen. Det kommer att kosta hela vägen ner i Superettan.

Vi behöver en trupp och en tränare som tex. just GAIS har. Det känns helt sjukt att säga men så är det.

Vi behöver krigare och en lagmaskin. Jag skiter i rutin, kostnad och fanbärare om det skall se ut som det gör nu.

Ge mig ett gäng storklubbs-rejects, fd supertalanger & late bloomers från Division 1. Ge mig ett gäng som bara köttar på och som är glada bara att få spela i Allsvenskan. Ge mig ett gäng som går ut på planen utan att Glasskungen och hans hejdukar finns någonstans i bakgrunden.

Ge mig motsatsen till Håkan Milds blåvitt.

Risken är stor att ni måste ner i S1 en vända och bli tvingade att genomföra dina önskemål. Mild har ju fortsatt samma hjulspår säsong efter säsong och det blir ju bara sämre. Många i gbg som jag pratat med tror på riktigt att blåvitt kommer bli 3e bästa laget i stan, det var otänkbart för bara ett par år sen så fallet går snabbare och snabbare och fler och fler supporters vaknar.
Citera
2024-05-08, 11:50
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket

Jo fast just GAIS som exempel har spelat sju matcher i Allsvenskan på tio år...
Andra exempel på mindre lag som tagit allsvenskan med storm kanske vore Varberg och Degerfors, som åkte ut i fjol? Värnamo, Sirius, Mjällby? Utöver i fjol har ni i allmänhet kommit före sådana lag i tabellen när säsongerna summerats, det har mest varit Norrköping, Kalmar och Elfsborg som kommit före er, utöver MFF, Häcken och Stockholsmslagen.

Blåvitt har inte åkt ut, trots allt kaos, så sent som i höstas var ni allsvenskans hetaste lag i någon månad. Jag tror att den här stressen som finns i ditt inlägg också funnits i klubben som helhet och att det varit en orsak till att det inte gått bättre över tid.
Citera
2024-05-08, 13:12
Medlem
Göteborg är väl den enda "storklubb "som inte varit nere i superettan och vänt ?

Aik,Hammarby, djurgården, Mff har varit nere en runda vänt,restart och till de bättre.
Citera
2024-05-08, 13:17
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drhasch81
Göteborg är väl den enda "storklubb "som inte varit nere i superettan och vänt ?

Aik,Hammarby, djurgården, Mff har varit nere en runda vänt,restart och till de bättre.

Ja, även Hammarby kan väl räknas in ja, även om de andra tre utmanade om guld redan första säsongen efter att ha vänt.
Lag som ÖIS och Helsingborg kan tas upp som exempel där det inte funkat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in