2024-04-27, 19:19
Medlem
Skarparattarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredrik29
Bättre innan med lilla cucaracha, vi hade mer bollinnehav, mer avslut, mer avslut på mål, mer tillfällen i offensivt straffområde långt innan utvisningen, återigen på er hemmaplan noll avslut på mål och där vi haft otroligt svårt så bara gå o lägg dig.

Det skulle inte göra ont om ni slår packet i cupfinalen också
Citera
2024-04-27, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skarparattarn
Det skulle inte göra ont om ni slår packet i cupfinalen också

Det gör vi gärna, ser dock morgondagens match som viktigare, vi vill ju inte släppa er för nära Samtidgt bör Häcken vinna mot peking o dom vill vi inte släppa nära heller
Fast nu har ju Trazke tjatat om att han vill att Alm fortfarande ska träna peking när dom möts, så nu blir man inte förvånad om dom ställer till det för Häcken
Citera
2024-04-27, 20:16
Medlem
TilhelmWells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredrik29
Fast det har ju varit problemet hela tiden med kim o tolle som tränare, det är deras spelfilosofi helt enkelt, era anfallare och offensiva spelare har sällan levererat jättemycket, det är mer laginsatser dom bygger på.

Fast det har ju bliviti mer och mer extremt de senaste säsongerna. D v s att målskyttet/assisten är utspridda på fler spelare. Flest mål i AS: Buya gjorde 15 mål 2019, Holmberg 9 mål 2020, Chili 8 mål 2021, Edvardsen 9 mål 2022 och Finndell/Danielson 5 mål var 2023. Samtidigt har laget som helhet också gjort färre och färre mål totalt med undantag för 2022. 53, 48, 46, 55, 41 mål de senaste fem säsongerna. Fortsätter det så här den här säsongen ut så blir det som förra säsongen, som bäst. Sen är det ju oroväckande att Ekdal är den spelaren som haft den bästa målchansen de två senaste matcherna mot AIK och MFF. Men som sagt, det värsta av allt är hur spelet ser ut centralt. För hade man åtminstone skapat chanser från den ytan så lossnar sådana saker till slut. Men nu ser jag inte vad som ska kunna lossna. Om det är det värsta så är det tråkigaste att man även den här säsongen kanske slänger bort kommande Europaspel 2025 via tabellpositionen. För att räkna med en fjärdeplats och final i SC mot svenska mästaren igen lär knappast ske en gång till.
Citera
2024-04-27, 20:46
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aborterabrudfoster
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Henok_Goitom

Skärpning

Markus Rosénberg top 10?
Förmodligen topp 1 i modern tid.

Alltså. Neger Henok har aldrig. ALDRIG! Dominerat i allsvenskan.

Varför har ingen av de andra gnagarna i tråden sagt emot mig elr ställt sig på din sida? Hans allsvenska karriär är för dålig i konkurrensen.
Citera
2024-04-27, 21:59
Medlem
bagarn29s avatar
Hur utser man den bäste i allsvenskan? Inom vilket tidsspann?

Ser man till flest mål per match, så är det Svarte-Filip Johansson 1,77 därefter Harry Lundahl 1,41.

Ser man till antal skytteligasegrare, Gunnar Nordahl med 4 vinster 1,23. Därefter Bosse Larsson 1,27, Jan "Lill-Damma" Mattsson 1,19 och Karl-Alfred Jacobsson 1,09. Alla tre har 3 vinster siffrorna är deras högsta snitt under ett av åren.

Ser man till 2000-talet så är det Peter Ijeh med 0,85.

En stor spelare som Henke Larsson har aldrig vunnit allsvenska skytteligan.

Av de spelarna som jag sett under mina 63 år är det så här:

1. Bosse Larsson. MFF
2. Henke Larsson. HIF
3. Markus Rosenberg. MFF
4. Jan Mattsson. Öster
5. Bebben Johansson. IFK Göteborg

Zlatan då? Vad gjorde han för avtryck i allsvenskan? Inte mycket.
Citera
2024-04-27, 21:59
Medlem
Skarparattarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pancev
Förmodligen topp 1 i modern tid.

Alltså. Neger Henok har aldrig. ALDRIG! Dominerat i allsvenskan.

Varför har ingen av de andra gnagarna i tråden sagt emot mig elr ställt sig på din sida? Hans allsvenska karriär är för dålig i konkurrensen.

Jag skulle ranka bla Andreas Andersson Pagge Nebo Mjällby bla som större finns ännu fler.
Citera
2024-04-27, 22:03
Medlem
johnny_viciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aborterabrudfoster
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Henok_Goitom

Skärpning

Markus Rosénberg top 10?
Som anfallare betraktat är Rosenberg förmodligen inte topp 10 i allsvenskans historia. Som fanbärare, ikon och kulturskapare kan dock hans roll inte överskattas. Mycket av det som Malmö är idag kunde skapas tack vare Mackan.

Jag är tyvärr inte superduktig på historiska spelare, men jag slänger ur mig en vild gissning att Markus Rosenberg är en av de fem viktigaste spelarna för ett lag i allsvenskan någonsin.
Citera
2024-04-27, 23:16
Medlem
Nu när man inte känner hopplöshet över att säsongen är förlorad måste man bli imponerad över Malmös backlinje. Höll riktigt hög klass, Malmö brukar släppa in en del mål men kändes ytterst svårt att komma igenom. Viktiga brytningar i farliga lägen också. Anfallsmässigt var det ganska blekt (precis som för oss) innan utvisningen. Tror serien tyvärr är avgjord innan omgång 20.
Citera
2024-04-27, 23:28
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarparattarn
Jag skulle ranka bla Andreas Andersson Pagge Nebo Mjällby bla som större finns ännu fler.
Exakt. Tack så mkt
Citera
2024-04-27, 23:32
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Hur utser man den bäste i allsvenskan? Inom vilket tidsspann?

Ser man till flest mål per match, så är det Svarte-Filip Johansson 1,77 därefter Harry Lundahl 1,41.

Ser man till antal skytteligasegrare, Gunnar Nordahl med 4 vinster 1,23. Därefter Bosse Larsson 1,27, Jan "Lill-Damma" Mattsson 1,19 och Karl-Alfred Jacobsson 1,09. Alla tre har 3 vinster siffrorna är deras högsta snitt under ett av åren.

Ser man till 2000-talet så är det Peter Ijeh med 0,85.

En stor spelare som Henke Larsson har aldrig vunnit allsvenska skytteligan.

Av de spelarna som jag sett under mina 63 år är det så här:

1. Bosse Larsson. MFF
2. Henke Larsson. HIF
3. Markus Rosenberg. MFF
4. Jan Mattsson. Öster
5. Bebben Johansson. IFK Göteborg

Zlatan då? Vad gjorde han för avtryck i allsvenskan? Inte mycket.
Väldigt svårt som sagt.

Precis som du säger så kan en sån som Zlatan inte vara med någonstans.
Citera
2024-04-27, 23:34
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnny_vicious
Som anfallare betraktat är Rosenberg förmodligen inte topp 10 i allsvenskans historia. Som fanbärare, ikon och kulturskapare kan dock hans roll inte överskattas. Mycket av det som Malmö är idag kunde skapas tack vare Mackan.

Jag är tyvärr inte superduktig på historiska spelare, men jag slänger ur mig en vild gissning att Markus Rosenberg är en av de fem viktigaste spelarna för ett lag i allsvenskan någonsin.
Därför har jag honom som trolig 1a i modern tid. Insatsen o betydelsen är sanslös.
Citera
2024-04-27, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnny_vicious

Jo lite så är det ju.
Vissa tror att antal mål skulle avgöra någon form av topp10 lista men så är det ju självklart inte, eller kollar man enbart AS spel så visst då lär ju listan bli som den blir 😂

Sen är ju grejen att AS inte var hans största avtryck, det var väl snarare i europa han gjorde sitt stora avtryck genom att ta oss till CL med avgörande mål EL slutspel osv osv vilket gett MFF en stor ekonomisk fördel vilket i förlängningen gett AS titlar på löpande band.

Så visst kanske finns andra topp10 i AS historia men den spelare som varit viktigast för ett svenskt lag är Mackan.

Det är ju bara att kolla vad MFF gjort sedan 2014 med titlar och Europa spel.
Senast redigerad av kallejansson 2024-04-27 kl. 23:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in