2023-12-01, 18:40
Medlem
KlappMungons avatar
I den text du kopierar in verkar det som kronologin är omvänd och att man ändrat sig gällande ursprunget från prostatavävnad till s k urotel, dvs den vävnad som klär urinblåsa, urinrör och urinledare.

Det är förstås ingen mening att någon på flashback yttrar sig om behandling och prognos när den exakta diagnosen inte ens är fastställd.
Citera
2023-12-01, 18:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Glit
Spridd cancer behöver inte per automatik betyda att det inte finns botemedel som får dig frisk, Jag är yngre än dig och hade spridd ''Steg 4'' cancer och nu frisk.

Snälla ta vidare diskussion med din läkare, synd att behöva se journalen innan återbesök. Tråkigt sätt att få vetskap om situationen.

Lycka till med allt kompis

Okej. Steg 4 cancer är väl den allvarligaste? Vad fick du för behandling? Går du fortfarande på behandling?
Citera
2023-12-01, 19:54
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnOroligSjal
Finns det bevis mot det?
Nä det finns inga sådana bevis.
Förmodligen är det inte bra för dig att få andra sjukdomar som influensa, covid m.fl. ovanpå detta förskräckliga du har tänker jag.
Men rådfråga din läkare. t ex om kost och vaxxin m.m.
Min farfar dog förra året av denna sjukdom efter 10 år (80 år) och de gjorde väl inte allt de kunde på slutet i alla fall.
Du är emellertid så ung så du får den vård som finns att få och som du mäktar med.
Det kan gå bra då överlevnaden är hög även i långt gången cancer.
Å dessa fall är ju redan med minst fem år gammal kunskap kanske.
Citera
2023-12-01, 20:12
Medlem
laxkaviars avatar
Beklagar verkligen beskedet. Det verkar ändå finnas hjälpmedel och strategier framöver.

Du får gärna skicka PM om du vill prata om din situation. Jag finns här och lyssnar.
Citera
2023-12-01, 20:19
Medlem
Min pappa diagnostiserades med prostatacancer för 20 år sedan. Vid diagnosen hade den spritt sig till lymfkörtlarna. Pappa dog förra året, men han hade också andra hälsoproblem som påverkade hans sjukdom mycket. Han levde i 20 år med sin cancer, som så småningom spred sig i kroppen, men fokuset i mitt inlägg är att det visst går att leva med även spridd prostatacancer. Du är ung och förhoppningsvis annars relativt frisk, det är stora fördelar. Försök att prata med dina läkare, det är de som är experterna. Men som andra har sagt, ta gärna kontakt med en kurator eller diakon eller liknande också för att få prata med någon. Ha också gärna med dig någon i all kontakt med vården, det är svårt att vara ensam.

Ta hand om dig.
Citera
2023-12-01, 20:35
Medlem
Lite statistik:

OM det rör sig om basalcellscancer i prostatan så blir du den tredje personen på 53 år (!) att åkt på detta.

Om det rör sig om annan prostatacancer blir du den fjärde personen mellan 30-35 år på 53 år som får det.

Nån av dom där få ska ju drabbas men jag tippar nog på att du har nåt annat än prostatacancer.

Edit: texten i TS är som sagt omvänd. Dom misstänker cancer i urinblåsan.
Citera
2023-12-01, 21:21
Avstängd
Spontant känns det som en journal från Bertil 88år.

Som andra påpåkat så har du inte cancer med ursprung från prostatan utan från urinvägarna som har invaderat prostatan+skelett+lungor.

Cytostatika+immunterapi är första behandlingen och ev strålning efteråt. Sista hand kirurgi på de kvarvarande förändringarna som finns kvar.
Och sedan årlig uppföljning.

Lycka till!
Senast redigerad av R1D2 2023-12-01 kl. 21:31.
Citera
2023-12-01, 21:26
Medlem
Läs boken "Och cancern bara försvann" av Sven Erik Nordin.
Citera
2023-12-01, 21:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ulvenator
Lite statistik:

OM det rör sig om basalcellscancer i prostatan så blir du den tredje personen på 53 år (!) att åkt på detta.

Om det rör sig om annan prostatacancer blir du den fjärde personen mellan 30-35 år på 53 år som får det.

Nån av dom där få ska ju drabbas men jag tippar nog på att du har nåt annat än prostatacancer.

Edit: texten i TS är som sagt omvänd. Dom misstänker cancer i urinblåsan.

Jag kontaktade en läkare i Stockholm idag och han sa också att det är högst osannolikt att jag fätt prostatacancer pga min ålder. Basalcellscancer sprids väl mest i huden? Jag börjar att tvivla på det. Det kan lika gärna vara urinblåsecancer.
Citera
2023-12-01, 22:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EnOroligSjal
Jag kontaktade en läkare i Stockholm idag och han sa också att det är högst osannolikt att jag fätt prostatacancer pga min ålder. Basalcellscancer sprids väl mest i huden? Jag börjar att tvivla på det. Det kan lika gärna vara urinblåsecancer.

Du tro på dig själv och ge aldrig upp. Tänkte fråga:

1. Vad tror du själv när det gäller orsaken till denna sjukdom? är det din kost som innehåller för lite av något?

2. Har du någon i släkten som har haft denna sort cancer?
Citera
2023-12-01, 22:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av svensson1970

Du tro på dig själv och ge aldrig upp. Tänkte fråga:

1. Vad tror du själv när det gäller orsaken till denna sjukdom? är det din kost som innehåller för lite av något?

2. Har du någon i släkten som har haft denna sort cancer?
1. Nej det tror jag inte är inte överviktig. Dricker väl rätt mycket läsk och godis och käkar pizza en gång i veckan.

2. Nej inte vad jag vet från min pappas sida.
Citera
2023-12-01, 22:14
Bannlyst
Finns det chans att jag kan leva tills jag blir 70 år?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in