2023-11-30, 21:24
Som rubriken låter, har tinat en kyckling ett tag, den är fortfarande något fryst. Har ångrat mig och vill inte tillaga denna idag, fungerar det att frysa ner igen?
Citera
2023-11-30, 21:35
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RyudoMelfice
Som rubriken låter, har tinat en kyckling ett tag, den är fortfarande något fryst. Har ångrat mig och vill inte tillaga denna idag, fungerar det att frysa ner igen?
Man fryser aldrig om något.
Citera
2023-11-30, 21:46
Medlem
Citat:
Ja den kommer garanterat bli fryst igen om du lägger tillbaka i frysen (om frysen är på och fungerar och dörren/luckan hålla stängd större delen av tiden).

Men som någon före mig skrev så är det definitivt inte att rekommendera att äta omfrusen mat.
Iallafall inte animalisk mat, och i synnerhet inte kyckling.
Citera
2023-11-30, 21:46
Citat:

Om du tinat den i kylskåp så går det bra att frysa om ja. Annars inte, då skulle jag steka upp den och sen frysa in och använda till något lämpligt framöver.
Citera
2023-11-30, 22:35
Bannlyst
Citat:
Absolut INTE!
Tillaga den i ugnen, så slipper du valta den.
Citera
2023-12-01, 00:03
Vissa maträtter ska man vara försiktig med när det gäller att frysa om och kyckling är en sådan maträtt.
Hade kycklingen däremot varit tillagad redan, typ grillad, och du hade halvtinat upp de grillade bitarna så hade du kunnat göra det.
Så nej är svaret på din fråga från mig också.
Citera
2023-12-01, 00:07
Medlem
lasse-bengtssons avatar
Citat:
Ajjemen. Den kommer att bli fryst igen om du lägger den i frysen.
Citera
2023-12-01, 07:02
Medlem
Citat:

Ja det går som regel bra, men du bör ha några saker i åtanke.

Har du tinat kycklingen i kylen vid en temperatur under 4C är kan du mycket väl frysa kyckligen igen.

Bakterier och patogener förökar sig snabbare över just 4C och tiden är också en faktor.

Så om du exempelvis tinar några kycklingfiléer i kylskåpet och du medan de fortfarande är halvfrysta önskar frysa in någon/några av dem igen är det relativt riskfritt.
Citera
2023-12-01, 23:15
Avstängd
Knivur-273s avatar
Jag äter icke kyckling av ideologiska skäl. Jag vill icke se dem som i ett koncentrationsläger, men kor och grisar kan jag acceptera bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in