• 1
  • 2
2023-11-30, 11:57
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Jag har bott i mitt hus i 10+ år.
Förra vintern och i år verkar det som jag får kondens i "skorstenen" från köksfläkten.
Jag har aldrig märkt av det tidigare år.
När jag ska laga mat och startar fläkten dröjer det ett par minuter innan det börjar droppa ner vatten.
Märker de som mest när det är -5 grader eller kallare ute.
Antar att det är ånga som frusit till is och sen värms upp och droppar ner.

Är det något man kan göra för att förhindra detta?
Citera
2023-11-30, 12:03
Medlem
Då måste väl varmluften läcka ut genom röret.. Kan det va kallrasspjället som inte tätar?
Citera
2023-11-30, 12:08
Medlem
eldrattans avatar
Kolla kallrasspjället som tidigare nämnt. Det brukar bli flottigt där inne så att dom inte öppnar eller stängs riktigt till slut. När du startar fläkten ska du höra när det öppnar och när du stänger hör du en duns strax efter du stängt av fläkten.
Citera
2023-11-30, 16:26
Medlem
paerras avatar
För mig så var röret på vinden oisolerat.
Isolerade röret så försvann det.

Var fuktig luft som åker upp i fläkten kallnar och kondenserar till droppar
Citera
2023-11-30, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paerra

Ja det brukar väl va isolerat ända upp?
Citera
2023-11-30, 18:07
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Jag har bott i mitt hus i 10+ år.
Förra vintern och i år verkar det som jag får kondens i "skorstenen" från köksfläkten.
Jag har aldrig märkt av det tidigare år.
När jag ska laga mat och startar fläkten dröjer det ett par minuter innan det börjar droppa ner vatten.
Märker de som mest när det är -5 grader eller kallare ute.
Antar att det är ånga som frusit till is och sen värms upp och droppar ner.

Är det något man kan göra för att förhindra detta?

Två saker kan ha hänt. Antingen sluter inte kallrasskyddet tätt eller så har isoleringen runt röret lossnat.

Kallrasskydd kan klebba igen under tid och isoleringen sitter ofta fastsurrad med en tunn ståltråd som kan rosta av.
Citera
2023-12-02, 15:08
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Då måste väl varmluften läcka ut genom röret.. Kan det va kallrasspjället som inte tätar?

Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Kolla kallrasspjället som tidigare nämnt. Det brukar bli flottigt där inne så att dom inte öppnar eller stängs riktigt till slut. När du startar fläkten ska du höra när det öppnar och när du stänger hör du en duns strax efter du stängt av fläkten.

Citat:
Ursprungligen postat av paerra

Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Ja det brukar väl va isolerat ända upp?

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Två saker kan ha hänt. Antingen sluter inte kallrasskyddet tätt eller så har isoleringen runt röret lossnat.

Kallrasskydd kan klebba igen under tid och isoleringen sitter ofta fastsurrad med en tunn ståltråd som kan rosta av.
Tack för era svar!
Var hittar jag Kallrasspjället? Ser inget sånt i fläkten och längre än så ser jag inte innefrån.
Är någon billigare fläkt men har kanske mindre betydelse.
Citera
2023-12-02, 15:10
Medlem
Glits avatar
Citat:
Tack för era svar!
Var hittar jag Kallrasspjället? Ser inget sånt i fläkten och längre än så ser jag inte innefrån.

Troligtvis är det röret imkanalen som är oisolerad. Det ska vara brandmatta i hela rörets längt upp till skorstenen. Gå upp på vinden och kika hur det ser ut.
Citera
2023-12-02, 15:12
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Tack för era svar!

Gjorde du "duns" testet? Det brukar sitta precis efter fläkten i utloppsröret. Har du kolfilter tar man bort det. Har du kopplat till vent. skall det vara kvar.

Priset på fläkten spelar ingen roll om det inte är Apple som tillverkat den. För dom gör alla delar till extrautrustning så får man betala extra för allt.

Fast som snubben ovanför påpekar kan det nog inte bara vara kallrasspjället. Det kommer inte direkt stoppa vattendroppar som faller ned.
Citera
2023-12-02, 15:16
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glit
Troligtvis är det röret imkanalen som är oisolerad. Det ska vara brandmatta i hela rörets längt upp till skorstenen. Gå upp på vinden och kika hur det ser ut.
Huset är från 95 och är välisolerat i övrigt. Problemet har kommit senaste 2 vintrarna.
Så de bör va isolerat, eller så har de möjligtvis släppt.
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Gjorde du "duns" testet? Det brukar sitta precis efter fläkten i utloppsröret. Har du kolfilter tar man bort det. Har du kopplat till vent. skall det vara kvar.

Priset på fläkten spelar ingen roll om det inte är Apple som tillverkat den. För dom gör alla delar till extrautrustning så får man betala extra för allt.
Några Apple produkter kommer inte in i mitt hem
Har ingen vent kopplat till fläkten. Kolfilter på var sida.
Ska plocka bort när ja får tid och kolla mer noga. Hörs inget när man startar eller stänger av fläkten.
Citat:
Ursprungligen postat av Cartne
Ja , fram med släggan.

Väntar lite med det

EDIT: Kanske är vent sammankopplat ändå. Har aldrig tänkt på att de skulle vara de men den är avstängd just nu för att spara lite extra på el. Eldar bara i kamin.
Har värmeväxlare med vent annars med luftkoppar i taken.
Senast redigerad av Enders.Aldebrink 2023-12-02 kl. 15:18.
Citera
2023-12-02, 16:00
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Tack för era svar!

Kallrasskyddet sitter i anslutningsstosen på fläkten. Det är på den stosen som sedan röret ansluts. Du ser inte kallrasskyddet om du inte lossar röret.
Citera
2023-12-02, 16:15
Medlem
eldrattans avatar
Vad är det du säger här nu. Du har kolfilterfläkt och får kondens? Okey! Har du kolfilter ska du inte kallrasspjäll monterat, för det uppstår aldrig något kallras. Hur du kan få kondens när det inte är kopplat till utblåsventilation är en bra fråga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in