2023-11-30, 11:29
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Är Renault Austral ett bra köp?

Finns på lanseringspris för 364 900

En mer boostad version går för 399 900.

Är årets familjebil enligt nån sajt: https://via.tt.se/pressmeddelande/33...584519&lang=sv

Passar den mig om jag har varmgarage och mest tänkt köra till gymmet och affären och förskola?
Citera
2023-11-30, 12:31
Medlem
Klas-Vegass avatar
Franska bilar får dåligt betyg av flashback generellt.

Ja men franska bilar är nästan lika bra som tyska och skilnaden reflekteras i prissättningen (sant).

Problemet är att vi använder bilen mycket och ofta. Samt att bilar har lång livslängd.

Och över tid blir små skillnader stora (alla förstår inte den skilnaden). Det är lite av samma anledning som hantverkare måste köpa dyra elverktyg medans du och jag klarar oss med biltema.

Köper du nya bilar och byter efter 3 år kan du köpa vad som helst. Har du tänkt behålla i 10 får man tänka annorlunda.

Jag har inget råd att ge. Mer än att undvik turbo som pesten om det är det som betyder bostad version.

Politiker (som är idioter) tvingar fram lättare motorer som man sedan måste sätta in turbo i för att kompensera hästkrafter. Dessa motorer har fler delar som kan och kommer att gå sönder, kosta skjortan att laga och slita ut motorn i förtid. Det är ren fysik.

Jag hade inte sagt något om man vunnit två deciliter i förbrukning men här handlar det om marginell bränsle ekonomi. Och skall du bara till affären och förskolan behöver du ingen racerbil.
Citera
2023-11-30, 12:46
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Franska bilar får dåligt betyg av flashback generellt.

Ja men franska bilar är nästan lika bra som tyska och skilnaden reflekteras i prissättningen (sant).

Problemet är att vi använder bilen mycket och ofta. Samt att bilar har lång livslängd.

Och över tid blir små skillnader stora (alla förstår inte den skilnaden). Det är lite av samma anledning som hantverkare måste köpa dyra elverktyg medans du och jag klarar oss med biltema.

Köper du nya bilar och byter efter 3 år kan du köpa vad som helst. Har du tänkt behålla i 10 får man tänka annorlunda.

Jag har inget råd att ge. Mer än att undvik turbo som pesten om det är det som betyder bostad version.

Politiker (som är idioter) tvingar fram lättare motorer som man sedan måste sätta in turbo i för att kompensera hästkrafter. Dessa motorer har fler delar som kan och kommer att gå sönder, kosta skjortan att laga och slita ut motorn i förtid. Det är ren fysik.

Jag hade inte sagt något om man vunnit två deciliter i förbrukning men här handlar det om marginell bränsle ekonomi. Och skall du bara till affären och förskolan behöver du ingen racerbil.
Korrekt. Ett tilägg bara. Om du köper en begagnad fransk bil så har den redan passerat sina första felfria år och är raskt på väg mot desintegrering.
Citera
2023-11-30, 14:39
Medlem
Jag tycker vissa franska bilar är helt okej. Just bilar från renault-nissan samarbetet hade jag undvikit dock. När två tillverkare som har gjort genomgående dåliga bilar senaste 20åren så är det dags att vara tveksam. Finns väl några få undantag, hört att senaste clio ska vara bra.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Korrekt. Ett tilägg bara. Om du köper en begagnad fransk bil så har den redan passerat sina första felfria år och är raskt på väg mot desintegrering.
Åh andra sidan så är franska begagnade bilar prissatta därefter. Billig bil som rasar 50% i värde på3år är plötsligt ännu billigare i inköp.
Citera
2023-11-30, 15:01
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dhfjs2930sj
Jag tycker vissa franska bilar är helt okej. Just bilar från renault-nissan samarbetet hade jag undvikit dock. När två tillverkare som har gjort genomgående dåliga bilar senaste 20åren så är det dags att vara tveksam. Finns väl några få undantag, hört att senaste clio ska vara bra.

Åh andra sidan så är franska begagnade bilar prissatta därefter. Billig bil som rasar 50% i värde på3år är plötsligt ännu billigare i inköp.
Ja i någon ände måste man betala. Jag gör det hellre på prislappen än blir stående d vägrenen.
Citera
2023-11-30, 16:18
Medlem
ReijoHervonens avatar
Jag hade undvikit Renault.
Citera
2023-11-30, 21:42
Medlem
Jag åker Merca en superbra bil. Vi har sen många år haft Renault so andrabil, två Clio och nu en Captur.
Bara att tanka och köra, otroligt driftsäkra och bekväma för sin storlek. Att Nissan kom in i bilden var nog väldigt positivt. Jag har aldrig haft en stor Renault men skulle nog kunna tänka mig att Byta Mercan mot den här nya när det blir dags .Om du vill kolla driftsäkerheten på Renault så har LF bra statistik där alla märken är listade.
Citera
2023-12-01, 07:29
Medlem
Det verkar ju som om en Nissan Qashqai är billigare än den där Renaulten och då är det ett bättre köp enligt min åsikt. Jag tänker på driftsäkerhet och andrahandsvärde.

Jag har ägt ett par Renaulter bla en Captur och kvaliteten har blivit bättre på senare år men jag brukar byta vart tredje-fjärde år så jag vet inte hur en Renault är efter typ 7år.
Citera
2023-12-01, 12:57
Medlem
Renault har alltid designat, konstruerat och tillverkat framsynta och prisvärda familjebilar.
Har själv ägt 3 nyköpta R16(1965,1967 och TS 1970).
R4, R5 och R5 var synnerligen populära(utanför Volvoland med sina predestinerade EPOR/A-traktorer).
Alpine är grädden på moset och visar Renaults spännvidd.
Kritiken mot franska bilar har alltid varit massiv - bland dem som inte själva ägt en fransk bil.
Fransk och fransk - i dag är väl de flesta bilar av samma skrot och korn, fast med olika dekaltrimning.
Möjligen utmärker sig tyska bilar genom att vara ett snäpp sämre i allmänhet, och VAG då i synnerhet.
Stellantis innehåller ju allt från FIAT till JEEP Grand Cherokee, som är baserad på Mercedes, sedan det samarbetet.

Personligen skulle jag, som uppskattar kvalitet och driftsäkerhet, aldrig välja annat än Suzuki, Honda, Lexus och Mazda.
Men det är en heeelt annan fråga.

Tänker nog låta Renault Astral få visa vad den går för innan jag dömer ut den som "europeiskt mög".
Hellre det än "kinesiskt skit" med järnhandlarmärket.

Ps. Äger en 2CV sedan snart 30 år tillbaka. Aldrig fått en anmärkning vid besiktning, endast bytt bränslepump för några år sedan. Fransk kvalitet? Ds.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in