• 1
  • 2
2023-11-30, 09:38
Medlem
Läste en artikel i Expressen om Varmboga:
https://www.expressen.se/nyheter/sve...nte-ett-skamt/

Här är ett stycke från artikeln:
Citat:
Att medvetet dricka varm öl?
Ja, de senaste veckorna har en svensk Facebookgrupp gått från 10 000 till över 17 000 medlemmar och en ny trend har vuxit fram.
Att helt enkelt dricka sin öl, i det här fallet Arboga 10.2%, varm.
Ölen värms gärna på spisen och den ultimata temperaturen uppges vara exakt 55 grader, även om åsikterna går isär. Resultatet kalls för ”Varmboga”.

Har panelen på Flashback testat Varmboga? Skulle i så fall höra er åsikt om kvalitén på drycken.

Är 55 grader den ultimata temperaturen och hur ska ölen värmas?

Är detta ett hot mot den klassiska glöggen i juletider?
Citera
2023-11-30, 09:46
Medlem
Varm Öl.....nej Tack!!!
Citera
2023-11-30, 10:35
Medlem
GeleZachas avatar
Det kan ju inte vara värre än en vanlig Arboga 10.2 i alla fall, är nog inte möjligt att dricka ett vidrigare öl.

Bjuder någon hade jag varit på att testa
Citera
2023-11-30, 11:30
Medlem
Giant Squids avatar
Låter som det blivit en hipstergrej.
Så här års så värmer man burkarna på elementet.
Citera
2023-11-30, 15:12
Medlem
Countrycurrents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Läste en artikel i Expressen om Varmboga:
https://www.expressen.se/nyheter/sve...nte-ett-skamt/

Här är ett stycke från artikeln:

Har panelen på Flashback testat Varmboga? Skulle i så fall höra er åsikt om kvalitén på drycken.

Är 55 grader den ultimata temperaturen och hur ska ölen värmas?

Är detta ett hot mot den klassiska glöggen i juletider?

Jag testade faktiskt med en burk igår, och den smakade tametusan lite bättre än den brukar, och lite är bättre än ingenting som lönechefen sade.
Citera
2023-11-30, 17:12
Moderator
Strix m/94s avatar
Minns att jag läst att soldater, möjligen i Amerika på 1800-talet, på vintern värmde öl medelst att rödglödga bajonetterna i lägerelden och sedan föra bajonetten ner i ölet som sålunda uppvärmdes. Alkoholhalten är mig obekant, liksom i vilken mån detta ansågs vara tilltalande förutom att det var varmt.
Citera
2023-11-30, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Minns att jag läst att soldater, möjligen i Amerika på 1800-talet, på vintern värmde öl medelst att rödglödga bajonetterna i lägerelden och sedan föra bajonetten ner i ölet som sålunda uppvärmdes. Alkoholhalten är mig obekant, liksom i vilken mån detta ansågs vara tilltalande förutom att det var varmt.
Fan alltså, det där låter ändå härligt! Kanske så man ska avnjuta en Varmboga? Ute i naturen en solig februaridag och värma Varmbogan till 55 grader över öppen eld.

Citat:
Ursprungligen postat av Countrycurrent
Jag testade faktiskt med en burk igår, och den smakade tametusan lite bättre än den brukar, och lite är bättre än ingenting som lönechefen sade.
Blir kanske ett test till helgen för min del!
Citera
2023-11-30, 17:43
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Fan alltså, det där låter ändå härligt! Kanske så man ska avnjuta en Varmboga? Ute i naturen en solig februaridag och värma Varmbogan till 55 grader över öppen eld.

Du behöver en bajonett därtill.

Samtidigt, under en solig februaridag är det ingen utmaning att skapa härlighet. En smällkall novemberkväll däremot är det desto mera mobjudande.
Citera
2023-11-30, 20:49
Medlem
Folk skriver att de värmer den, tror inte de gör så, de skriver kanske det, fast göra det gör dem troligtvis ej.
Citera
2023-11-30, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Du behöver en bajonett därtill.

Samtidigt, under en solig februaridag är det ingen utmaning att skapa härlighet. En smällkall novemberkväll däremot är det desto mera mobjudande.
Haha, sant!
Citera
2023-12-04, 11:27
Medlem
cmdQs avatar
Påminner mig om den franska serien Astérix.
I den serien så pratade dom ofta om att ett gott öl skulle drickas varmt.
Kallt öl nämndes aldrig och när det någon gång bara fanns ett öl som var ljummet så kräktes nästan Obelix för att det var så äckligt.

Undrar hur ett öl i "Gallien" smakade för ca 2000 år sedan jämfört med det vi kallar för öl idag
Citera
2023-12-06, 00:17
Medlem
Blev bjuden på varmboga i lördags. Smakade vedervärdigt! Bättre än kall Boga dock, för värmen nollade lite av smaken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in