• 1
  • 2
2023-11-30, 07:36
Medlem
Ambelains avatar
"Nu är de tkokta fläsket stek, brukar man ju säga.
Men vad det egentligen betyder ve jag inte. Kanske att något blivit "för mycket" ... ?

I vilket fall som helst så verkar det inte som att det är så vanligt att både steka och koka (eller tvärtom) någon matbit. Utan det är antingen det ena, eller det andra, som gäller.

Så ... hur gör ni ???

Steker och koker ni någonting, eller aldrig ?
Isf varför (båda två) ???

Själv händer det att jag både koker och steker tex morot.
Först koker jag moroten så den blir nästan lagom.
Sen torkar jag av den och läggar på stekjärnet, för en sista skjuts.

Jag tycker att det ger en bättre slutprodukt. Att bara steka morot kan lätt bli "för mycket."
Dvs stekningen är så krävande att det nästan dödar morotens smaker och ger för mycket karamelisering och umami istället.
Men koker man upp den först, så får man dels en färdig morot och samtidigt en vacker och välsmakande stekyta.
(kokningen tenderar ju även att mjuka till, runda av, de annars kantiga kanterna - om man skivar den alltså ... så moroten blir vackrare att titta på).

Att steka Först, och koka sen ... det är nog mindre lyckat ... =)
Fast kanske det finns sådana alternativ ?

Stekt lök är, som jag skrivit i annan tråd, också ett effektivt sätt att hantera löken på, om man ska göra "stekt lök" utan att få ont i magen (inte alla klarar lökens syra).

Och traditionellt är ju att koka havregrynsgröt, som sen kan stekas dagen efter.
Fattigmansmat förr i världen, men det är ju ändå ett fint sätt att återstifta bekantskapen med det förgångna att försöka göra det själv lite då och då.
Citera
2023-11-30, 07:49
Medlem
Cyborg2030s avatar
Korv (med bröd) blir bra om den först får ligga 15 minuter i hett vatten med en lök och kryddpeppar. Sen en snabb stekning i smör för lite stekyta.
Citera
2023-11-30, 07:53
Medlem
olasvenssons avatar
När jag steker bacon bukar jag "steka" dem i vatten. Så egentligen kokar jag baconen först i stekpannan och när vattnet försvunnit går det över stekning.
Citera
2023-11-30, 07:59
Bannlyst
Kokt stekt potatis!
Citera
2023-11-30, 08:00
Medlem
StiegGeils avatar
Iofs grillning, men en del kokar revbenspjällen först för att möra dom, och sedan en genomkörare i grillen.
Citera
2023-11-30, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Men vad det egentligen betyder ve jag inte. Kanske att något blivit "för mycket" ... ?
Citat:
Om man först kokade fläsket och sedan stekte det blev det ingenting eller mycket lite kvar. Det var riktigt illa, och det är ju det som uttrycket nu är det kokta fläsket stekt betyder. Men exakt vem eller vilka som först kom på att använda det här uttrycket vet man inte.
https://www.svenskavanor.se/vad-bety...flasket-stekt/

Konstig förklaring enligt mig. Men hur som.

Man kokar ofta potatis som sedan ska stekas, man kokar kroppkakor som sedan ibland ska stekas, med flera rätter. Vanlig korv som exempelvis Falukorv är kokt i fabrik, sedan steks den innan man äter den - Det gäller väl den mesta korven som finns på ICA.

Sedan är väl hårdmarinering en tillagning, varefter man steker eller grillar.

Du brukar inte bladdra med bokstäver. Lite småfull så här på torsdagsmorgonen? Haha.
Senast redigerad av Pillerarm 2023-11-30 kl. 08:05.
Citera
2023-11-30, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StiegGeil
Iofs grillning, men en del kokar revbenspjällen först för att möra dom, och sedan en genomkörare i grillen.

Eller i ugnen som jag brukar göra iaf
Citera
2023-11-30, 08:05
Medlem
Grytbitar och bitar av högrev brukar jag koka i Coca Cola innan jag steker dom
Citera
2023-11-30, 08:15
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Kokt stekt potatis!
Jo, men det är ju egentligen mest bara dålig stil.

För den bästa stekta potatisen görs ju av väl avfuktade och torra "dagen-efter-potatisar" och inte samtidigt som man nyss kokt den, potatisen.

Samma sak med både ris som pasta.
Visst Kan man koka upp det först, för att sen direkt börja steka.
Men det blir inte lika bra som när det fått vänta tills minst nästa dag.
Citera
2023-11-30, 08:16
Medlem
Citat:
Jo, men det är ju egentligen mest bara dålig stil.

För den bästa stekta potatisen görs ju av väl avfuktade och torra "dagen-efter-potatisar" och inte samtidigt som man nyss kokt den, potatisen.

Samma sak med både ris som pasta.
Visst Kan man koka upp det först, för att sen direkt börja steka.
Men det blir inte lika bra som när det fått vänta tills minst nästa dag.
Du läste inte mitt inlägg?
Citera
2023-11-30, 08:19
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Jag brukar koka kyckling och sedan steka den. Kan även koka revbensspjäll och sedan grilla. Samma med majs.
Citera
2023-11-30, 08:22
Medlem
Citat:

I vilket fall som helst så verkar det inte som att det är så vanligt att både steka och koka (eller tvärtom) någon matbit. Utan det är antingen det ena, eller det andra, som gäller.

Så ... hur gör ni ???

Steker och koker ni någonting, eller aldrig ?
Isf varför (båda två) ???

Själv händer det att jag både koker och steker tex morot.
Först koker jag moroten så den blir nästan lagom.
Sen torkar jag av den och läggar på stekjärnet, för en sista skjuts.

Jag tycker att det ger en bättre slutprodukt. Att bara steka morot kan lätt bli "för mycket."
Dvs stekningen är så krävande att det nästan dödar morotens smaker och ger för mycket karamelisering och umami istället.
Men koker man upp den först, så får man dels en färdig morot och samtidigt en vacker och välsmakande stekyta.
(kokningen tenderar ju även att mjuka till, runda av, de annars kantiga kanterna - om man skivar den alltså ... så moroten blir vackrare att titta på).

Att steka Först, och koka sen ... det är nog mindre lyckat ... =)
Fast kanske det finns sådana alternativ ?

Stekt lök är, som jag skrivit i annan tråd, också ett effektivt sätt att hantera löken på, om man ska göra "stekt lök" utan att få ont i magen (inte alla klarar lökens syra).

Och traditionellt är ju att koka havregrynsgröt, som sen kan stekas dagen efter.
Fattigmansmat förr i världen, men det är ju ändå ett fint sätt att återstifta bekantskapen med det förgångna att försöka göra det själv lite då och då.

Bryn en ytterfilé med lök och sedan koka ca 50 min med morötter och äpple.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in