2023-12-01, 06:27
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Jag har aldrig druckit kaffe och har heller inget behov av det för att vakna eller hålla mig vaken på kvällen.
Kaffe är som vilken drog som helst, man måste ha det och om inte så mår man dåligt. Börjar man aldrig så slipper man dessa problem.
Citera
2023-12-01, 06:29
Medlem
Kaffe, Red Bull, Berocca boost och allt vad de heter har aldrig bitit på mig. Kan sova efter att ha druckit kaffe på kvällarna. Dricker enbart pga det är gott.
Citera
2023-12-01, 06:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttackHelikopter69
Jag tänker på en stereotypisk svensk som dricker 5-10 koppar kaffe/energidryck och snusar/röker dagligen, super sig full varje helg men som samtidigt ser ner på personer som röker gräs eller tar någon lina då och då

Eller NA gubbarna som pimplar kaffe och kedjeröker cigg.
Citera
2023-12-01, 08:05
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det stämmer inte, det är precis tvärtom. Man måste ha kaffe för att fungera. Det är t.o.m. så primärt att man kan leva av enbart det långa tider. Man blir både lugn och energisk av det. Det håller motorn igång samtidigt som det ger balans i kroppen.
Vad du inte greppar är att om du bröt beroendet skulle du få det där lugnet helt naturligt. Sen glömmer du bort att koffeinberoende människor blir nervösa och stingsliga, inte lugna.

Bryt beroendet. Det är enklare än att sluta med socker. Man får huvudvärk i någon vecka sedan är man fri.

Glömde säga - de som slutar med koffein får huvudvärk utan det i början för att det är en jävel till drog.

Hade kaffebönor hittats i modern tid hade det högst troligast narkotika-klassats.
Citera
2023-12-01, 08:08
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Om du testar att dricka kaffe i många år. Sedan sover du 8 timmar. Då har du inte fått kaffe samtidigt som du är yrvaken, hjärnan har inte kommit igång. Personligen vill jag inte prata med någon förrän jag fått kaffe, det blir jobbigt. Efter en kaffe + macka som höjer blodsockret så är det lugnt.

Jag måste dricka kaffe det första jag gör när jag vaknat. Om jag inte dricker kaffe kommer jag vara sur och irriterad hela förmiddagen.
Ilska. Det är ett av flera symtom att du är beroende.
Citera
2023-12-01, 08:17
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlowCooker
Den som inte dricker kaffe är en tråkpelle enligt mina mångåriga studier.
Nu har jag dragit ner kaffedrickande från 16 koppar om dagen till 4.
Övernattade en gång hos en kompis som endast drack te, givetvis endast te på morgonen, när jag sen satte mej i bilen och skulle åka hem höll jag på att köra mot rött ett par gånger.
Hjärnan var inte vaken helt enkelt. Ett par koppar kaffe hade gjort skillnad.
Bäst att du gör dig av med ditt beroende då. Låter som att beroendet är svårt. Ska du ens ha körkort?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Caffeine_dependence

Caffeine's ability to block the adenosine receptors (blocks tiredness) means the levels of the body's natural stimulants, dopamine, and norepinephrine, continue at higher levels.

Continued exposure to caffeine leads the body to create more adenosine-receptors in the central nervous system, which makes it more sensitive to the effects of adenosine. This reduces the stimulatory effects of caffeine by increasing tolerance. It also causes the body to suffer withdrawal symptoms (such as headaches, fatigue, and irritability) if caffeine intake decreases.

Caffeine dependence forms due to caffeine antagonizing the adenosine A2A receptor, effectively blocking adenosine from the adenosine receptor site. This delays the onset of drowsiness and releases dopamine.

Vid svårt behov av koffein kan man t o m få ledvärk!
Senast redigerad av LuluBrooksie 2023-12-01 kl. 08:19.
Citera
2023-12-01, 12:18
Medlem
Kaffe är gott och ger ett trevligt pirrigt rus i kroppen!
Ett avbrott med detta nöje till lätt drog kan förgylla mångas dagar och höja ens energi.
Dock om man inte fungerar utan att vara berusad på stimulanter då kanske man ska testa sig för adhd så man får knapra amfetamin anser jag, det är mycket effektivare än kaffe.
Citera
2023-12-01, 12:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Jag tänker att det är en oerhört klyschig och mainstream grej att säga på en arbetsplats. Har själv hört den ett antal gånger, ofta av samma typ av personer. Förmodligen lite socialt osäkra individer som måste ha något att säga och därför drar till med att de har en last som är socialt accepterad. Själv hade jag uppskattat mer om någon med glimten i ögat säger att de måste dra i sig sin morgonlina. Sånt piggar upp bättre än kaffe en tradig morgon.
Helt sant. Folk är så tråkiga.
Citera
2023-12-02, 12:19
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Jag tror att många förväxlar kaffets effekt med frukostens. De flesta tar ju en macka eller något i samband med kaffet. Jag är bara arg och ledsen innan jag fått något litet att äta på morgonen.

Har däremot riktigt svårt för människor som vägrar kaffe. De verkar inte fatta kaffets funktion som socialt smörjmedel. När en person kommer hem till dig i ett ärende, så kan du erbjuda att "sätta på lite kaffe" för att få till en trevlig pratstund. Det skiter sig ju direkt med autister som säger "JAG DRICKER INTE KAFFE", och sedan står och tittar tomt framför sig i hallen tills man får be dem gå. Poängen är ju liksom inte drycken, utan ritualen.
Citera
2023-12-02, 13:58
Medlem
Samma människor som säger sig bli fulla på en öl.
Citera
2023-12-02, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motstroms
Vad tycker ni om när personer gör yttranden som dessa, och har denna relation till kaffe?

En person som letar efter ursäkter.
Citera
2023-12-02, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Jag tror att många förväxlar kaffets effekt med frukostens. De flesta tar ju en macka eller något i samband med kaffet. Jag är bara arg och ledsen innan jag fått något litet att äta på morgonen.

Har däremot riktigt svårt för människor som vägrar kaffe. De verkar inte fatta kaffets funktion som socialt smörjmedel. När en person kommer hem till dig i ett ärende, så kan du erbjuda att "sätta på lite kaffe" för att få till en trevlig pratstund. Det skiter sig ju direkt med autister som säger "JAG DRICKER INTE KAFFE", och sedan står och tittar tomt framför sig i hallen tills man får be dem gå. Poängen är ju liksom inte drycken, utan ritualen.

Ja, det är fascinerande det där. Kan säkert vara en bidragande orsak till varför kaffedrickare lever längre. Man har bättre socialt liv. Alla som äter och dricker på ett sätt så att det inkräktar på de sociala relationerna har brister där i sin livskunskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in