2023-11-29, 20:12
Medlem
zoombos avatar
Du glömde: missa att rengöra luftintaget från snö och is, sitter oftast mellan vindrutan och huvens bakkant.
Citera
2023-11-29, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Du glömde: missa att rengöra luftintaget från snö och is, sitter oftast mellan vindrutan och huvens bakkant.
Där ska man nog först vifta med borsten. Helt riktigt.
Citera
2023-11-29, 20:21
Medlem
micro113s avatar
Har motorvärmare och kupevärmare/stolpe som drar igång en timme innan man skall iväg
Annars är det tomgång som gäller.
Citera
2023-11-29, 20:26
Medlem
Hallå, Det är 2023!
Du trycker ”power on’ i bilen eller via appen…
Därefter går värmepumpen igång…
Sen kommer du ut till skön och uppvärmd bil…
Och har 40/65 mil att köra på din laddning… beroende på bil fabrikat
Citera
2023-11-29, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BekraftadNeger
Kan inte vara någon nackdel att ha bilen på tomgång när man skrapar rutor, möjligen Greta kan ha åsikter, men att vänta till att den blir varm är nog en dålig idé, lär ta tid på tomgång. Bättre köra iväg.

Jävla dieselbilarna blir fan aldrig varma om dom inte har sprakare. Dom jag haft utan sprakare börjar alltid på tomgång, annars blir det andningsfrost på framrutan och man ser inte ett skit.

Nackdelen är att det tar längre tid för motorn att uppnå driftstemperatur på tomgång jämfört med jämn belastning i lugn körning fram till motorn blivit varm. Det sliter altså lite mer på motorn jämfört med att köra i väg direkt. Men det kan det ju vara värt att få slippa att frysa i bilen (oförklarligt att bilar i norden säljs utan motor/kupevärmare elle är Webasto!
Citera
2023-11-29, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo

Så sant. Allt som ligger över intagen måste givetvis rensas. Har sett folk som missat det.
Citera
2023-11-29, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OppVaskeKluten
Hallå, Det är 2023!
Du trycker ”power on’ i bilen eller via appen…
Därefter går värmepumpen igång…
Sen kommer du ut till skön och uppvärmd bil…
Och har 40/65 mil att köra på din laddning… beroende på bil fabrikat

Artikeln berör ej elbilar vilken är fjuttig andel i Sverige just nu.
Citera
2023-11-29, 21:47
Medlem
Sämre värme jämfört med vad? Det blir garanterat varmare med motorn på tomgång jämfört med motorn avslagen. Eller menar de att man ska köra iväg med is-immiga rutor?
Citera
2023-11-29, 21:48
Medlem
Där jag bor har dom flest motor/kupevärmare och stolpe finns på dom flesta parkeringar.
Så hemma kör jag garage + värmare. På jobbet är det bara värmare.
Citera
2023-11-29, 21:53
Medlem
Punkt 5 och 2 motsäger varandra i många bilar då automatiken just drar på full drefoster och fläkt.

Dessutom funkar inte ACn under några plusgrader på vissa bilar, så den gör ingen nytta på dessa i minusgrader.

Själv har jag värmare på bilen som står ute, och den andra står i garaget, så detta är ett ickeproblem.
Citera
2023-11-29, 21:59
Medlem
Har elektrisk motorvärmare men sen automatiken i stolpen slutade fungera där hemma så kör jag enbart på dieselvärmare nuförtiden. Trycker igång den via fjärrkontrollen 20-30 minuter innan jag ska iväg. Har installerat ett extra batteri också för att slippa problem när det är extra kallt. Den var lite trött på startmotorn förra vintern en gång när det var under (kallare än) -20 men det kan ju iof ha att göra med att det satt ett fem år gammalt batteri... Nåja nu har jag dubbla batterier iaf.

Men jag håller med om att man ska ha klimatanläggningen inställd på auto. Blir så less när man åker med folk som har dragit upp fläkten manuellt när dom startat en iskall bil för "att få det varmt snabbare" i kupén. Jag tycker de flesta bilar sköter detta mer optimalt på egen hand.
Senast redigerad av XrayCharles 2023-11-29 kl. 22:06.
Citera
2023-11-29, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-F
Relaterad artikel: https://carup.se/5-vanliga-missar-so...varme-i-bilen/

Vanligaste misstagen när bilen ska värmas upp

1. Låter bilen stå på tomgång tills motorn är varm
2. Drar på fläkt och defroster för fullt direkt
3. Stänger av luftkonditioneringen på vintern
4. Använder återcirkulation på vintern
5. Litar inte på automatiken

Hur brukar ni andra göra när bilen är iskall och ni ska ut på morgonen?

Punkt 1 tycker jag inte hör till bilens funktion. Ser många på parkeringen varje morgon med tomgången på med stora avgasmoln bakom.

Kör motor+kupévärmare lagom tid innan avfärd. Kör dieselvärmare, står i garage
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in