2023-11-28, 19:51
Medlem
Hej min första post här.
Hoppas jag är i rätt forum annars får ni gärna berätta vilket som skulle passa bättre.
Jag har en ca 10år gammal HP laptop som jag inte använt på länge och skulle behöva ha ut filerna som finns på den.
Den är krypterad med Vera Crypt och jag minns lösenordet och PIM koden men har inte ett minne av vad det är för kod eller lösen till windows.
Har provat alla gamla lösenord jag kommer ihåg och ca 100st olika koder men jag kommer inte in.
Vad kan jag göra för att komma åt allt?
Alla bra tips är välkomna
Fick ett tips om att boota från Live Linux usb, men har inte provat det än och har aldrig använt Linux förut.
Är det något som kan fungera?
Tack på förhand
Citera
2023-11-28, 20:15
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AhMenVaFan87
Hej min första post här.
Hoppas jag är i rätt forum annars får ni gärna berätta vilket som skulle passa bättre.
Jag har en ca 10år gammal HP laptop som jag inte använt på länge och skulle behöva ha ut filerna som finns på den.
Den är krypterad med Vera Crypt och jag minns lösenordet och PIM koden men har inte ett minne av vad det är för kod eller lösen till windows.
Har provat alla gamla lösenord jag kommer ihåg och ca 100st olika koder men jag kommer inte in.
Vad kan jag göra för att komma åt allt?
Alla bra tips är välkomna
Fick ett tips om att boota från Live Linux usb, men har inte provat det än och har aldrig använt Linux förut.
Är det något som kan fungera?
Tack på förhand
Hej och välkommen

Menar du att hela disken är krypterad med VeraCrypt? Eller bara en fil på typ skrivbordet? Jag hade tagit ur disken och satt i en annan dator. Har du däremot glömt lösenordet till VeraCrypt blir det svårt... för att inte säga omöjligt
Senast redigerad av avc 2023-11-28 kl. 20:29.
Citera
2023-11-28, 20:37
Medlem
PotatisHulkens avatar
Jupp det bör funka att boota från en Linux-USB. Disken kommer då vara krypterad med VeraCrypt, men bör gå att mounta & dekryptera från en live Linux-USB.

Behöver du inte logga in kan du komma åt dina filer och nöja dig här. Vill du kunna logga in på Windows-datorn behöver du ändra lösenordshashen för ditt Windows-konto i "C:\windows\system32\config\SAM".

Edit: De flesta Linux-distros är numera väldigt användarvänliga så jag skulle inte oroa mig över det. Tuta och kör bara!
Citera
2023-11-28, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Hej och välkommen

Menar du att hela disken är krypterad med VeraCrypt? Eller bara en fil på typ skrivbordet? Jag hade tagit ur disken och satt i en annan dator. Har du däremot glömt lösenordet till VeraCrypt blir det svårt... för att inte säga omöjligt

Yes hela disken. Men kan lösenordet till Veracrypt så jag kommer ju fram till windows login men sen är det stopp.
Jag läste lite om att någon annan fick det tipset att ta ur disken och stoppa i en dockningsstation i någon annan tråd men dom hade inte hela disken krypterad
Citera
2023-11-28, 22:44
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Yes hela disken. Men kan lösenordet till Veracrypt så jag kommer ju fram till windows login men sen är det stopp.
Jag läste lite om att någon annan fick det tipset att ta ur disken och stoppa i en dockningsstation i någon annan tråd men dom hade inte hela disken krypterad
Du fick ju bra tips om att sätta upp en Linux-USB-sticka att boota ifrån. Sen kan du öppna hårddisken med lösenordet och komma åt filerna som du behöver därifrån. Du måste väl inte nödvändigtvis köra igång Windows för att rädda de filer som du behöver?
Citera
2023-11-28, 23:49
Medlem
avcs avatar
Citat:
Jag har svårt att förstå hur du ens får igång Windows om hela disken är krypterad? Startar du Windows från annan disk?
Citera
2023-11-29, 05:54
Medlem
FrozenTMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Jag har svårt att förstå hur du ens får igång Windows om hela disken är krypterad? Startar du Windows från annan disk?
Windows finns på hårddisk 0. Hela hårddisk 0 är dessutom krypterad, så kallad heldiskkryptering.

För att komma åt Windows på hårddisk 0 så måste dekrypteringslösenordet anges. Så slå på datorn och vänta tills bootloadern frågar efter lösenord. Skriv in dekrypteringslösenordet. Genast så dekrypteras hårddisken och exempelvis Windows kan läsas in.

TS har kommit såhär långt, men har nu fastnat på självaste Windows-inloggningen.
Citera
2023-11-29, 08:20
Medlem
@TS: PotatisHulkens svar stämmer.

Du kan också testa följande enkla metod https://www.youtube.com/watch?v=5NckCxkZUnw som torde vara lite enklare om du inte är så hemma i Linux.
Citera
2023-11-29, 22:39
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrozenTM
Windows finns på hårddisk 0. Hela hårddisk 0 är dessutom krypterad, så kallad heldiskkryptering.

För att komma åt Windows på hårddisk 0 så måste dekrypteringslösenordet anges. Så slå på datorn och vänta tills bootloadern frågar efter lösenord. Skriv in dekrypteringslösenordet. Genast så dekrypteras hårddisken och exempelvis Windows kan läsas in.

TS har kommit såhär långt, men har nu fastnat på självaste Windows-inloggningen.
Då är jag med.

Får då åter föreslå att flytta disken till annan dator och blåsa igång med VeraCrypt. Om inte gamla XP-tricket, att logga in som Administratör utan lösenord, fungerar. Detta gjorde man genom att trycka Ctrl-Alt-Del två gånger vid välkomstskärmen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in