2006-08-06, 01:35
Bannlyst
Något som aldrig verkar förändra sig är synen på riktigt goda musiker.

Om man bortser från riktiga musiktidningar så verkar den allmänna uppfattningen bland recensenter vara att musik som skapats och framförts av fullblodsproffs är...skit! Pretensiöst - känslolöst - gubbigt - stelt - etc etc. Många är orden som används för att sabla ner de som har förmågan att skapa musik som består av mer än tre ackord.

Visst - smaken är olika och en recensent ska ju beskriva vad han/hon känner. Men man kan ju undra varför vissa medvetet går på konserter där det är dömt att bli en sågning? En recensent på någon av kvällstidningarna gick och såg Jethro Tull för några år sedan och var så besviken att han gav konserten en geting. Det var rena skiten - mossig dynga i princip. Ok - det var hans åsikt. Uppenbarligen tilltalades han inte av progressiv rock i kombination med folkmusik. Men - nästa gång Jethro Tull var i Sverige så skickar tidningen honom igen!!!! Ännu en gång ett bottenbetyg och beklaganden att det var outhärdligt osv. Då får jag känslan att killen gick på konserten bara för att kunna skriva skit om musiken. Varför inte istället skicka en person som är insatt i just den genren? En som kan bedöma konserten utifrån de refrensramar som behövs för att kunna ge en relevant och trovärdig bedömning?

Artister som Dream Theatre, Toto, Styx, Sting etc hånas ofta och föraktas av personer som istället höjer sådana som Broder Daniel, Ramones, Kent, Håkan Hellström och andra till skyarna. Blir det bättre bara för att det låter ostämt, falskt, repetetivt? Har en artist mer känsla i framförandet bara för att han/hon inte är särskilt musikalisk?

Om jag går till min egen bekantskapskrets så upplever jag att de som ojar sig över studiomusiker-musik inte riktigt kan uppleva känslan som uppstår när briljanta musiker spelar. När jag njuter av en låt där trummisen är jävligt tajt, sångaren träffar alla tonerna, basisten vandrar genom låten, gitarristen levererar exakta riff samt ett skönt solo - ja då verkar vissa inte kunna höra hur skickligt och snyggt det låter.

Jag försökte förgäves få en vän att uppskatta Steely Dan. Istället för att fascineras över de fyndiga kompositionerna, samspelet mellan musikerna, gunget, rytmen......så tyckte han att det svängde för lite! Fan - man blir ju beklämd....svänger inte Steely Dan? Jag frågade vad han ansåg vara svängigt....och tja - Wilmer X fick han fram efter några sekunders fundering.

Det är klart - man får ju vara lite självrannsakande också. Vem är jag att avgöra vad som är bra eller inte? Det som svänger för mig kanske låter lamt i andras öro.

Men oavsett det så är det ganska tydligt att proffsmusiker inte står högt i kurs i svensk media. Är det jante som spökar tro....?
Citera
2006-08-06, 01:45
Medlem
evolutes avatar
Det är inget fel med att vara en bra musiker men många "professionella" musiker verkar satsa mer på atta spela rätt än att spela med känsla. Som musikalisk analfabet kan jag inte uppskatta hur svårt det är att spela vissa ackordföljder. Jag vill bara att det ska "låta bra". Tyvärr måste jag använda en gammal klyscha, men musiken måste ha nerv.

Jag har en kompis som älskar Toto och brukar framhålla att de är suberba musiker, men hur upphetsande är en Toto-låt? Man vill ju ta livet av sig när man hör den sortens musk. Vad lyssnar du helst på, Jamming med Marley eller Hold the line med Toto?

I många yrken brukar man ju säga att det svåraste som finns är att få det att se enkelt ut. Musik som är enkel kan inte leva på de tekniska detaljerna utan behöver mer och denna extra ingrediens är vad som får musiken att leva.

Det finnns dock en artist som jag upplever som ganska tekniskt skicklig, både med gitarren och stämbanden, som jag älskar: http://www.youtube.com/watch?v=NIJDzFojktg

P.S. Sting är en jävla tönt. D.S.
Citera
2006-08-06, 02:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Det är inget fel med att vara en bra musiker men många "professionella" musiker verkar satsa mer på atta spela rätt än att spela med känsla. Som musikalisk analfabet kan jag inte uppskatta hur svårt det är att spela vissa ackordföljder. Jag vill bara att det ska "låta bra". Tyvärr måste jag använda en gammal klyscha, men musiken måste ha nerv.

Det finns ingen motsättning mellan att vara god musiker och spela med nerv. Det är en myt. Däremot kan jag tänka mig att riktiga musiker kan vara lite mer återhållsamma, rent kroppsligt, på scenen - vilket får dom att framstå som lite kyligare.

Citat:
Jag har en kompis som älskar Toto och brukar framhålla att de är suberba musiker, men hur upphetsande är en Toto-låt? Man vill ju ta livet av sig när man hör den sortens musk. Vad lyssnar du helst på, Jamming med Marley eller Hold the line med Toto?

Jag gillar både Marley och Toto. Måste jag välja så föredrar jag ändå Toto eftersom dom har gjort mycket mer varierad musik. Och Hold the line är inte en av deras bästa låtar. Slå av Radio Rix!

Citat:
I många yrken brukar man ju säga att det svåraste som finns är att få det att se enkelt ut. Musik som är enkel kan inte leva på de tekniska detaljerna utan behöver mer och denna extra ingrediens är vad som får musiken att leva.

Håller jag med om till viss del. När vi ändå är inne på Toto - bortgångne fd trummisen Jeff Porcaro var verkligen ingen glänsare bakom trummorna. Han spelade relativt sparsamt utan en massa excesser. Men du hittar inte många som med så små medel kan förmedla så mycket känsla. Ett grymt sug kunde han skapa. Kanske därför han också fick erbjudanden av all världens giganter att spela med.

Citat:

P.S. Sting är en jävla tönt. D.S.

Kanhända han är - jag känner inte honom.
Citera
2006-08-06, 02:32
Medlem
Hard To Beats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cruelstein
Artister som Dream Theatre, Toto, Styx, Sting etc hånas ofta och föraktas av personer som istället höjer sådana som Broder Daniel, Ramones, Kent, Håkan Hellström och andra till skyarna. Blir det bättre bara för att det låter ostämt, falskt, repetetivt? Har en artist mer känsla i framförandet bara för att han/hon inte är särskilt musikalisk?
Tror du att band/artister som Ramones, Håkan Hellström och Kent är älskade endast för att irritera hårdrockare som dig? Jag menar, vad är bra musik egentligen? Musik som de flesta människor uppskattar och kan relatera till eller musik som endast ett få antal människor, men som är väl insatta inom den genren, tycker om?
Citera
2006-08-06, 02:49
Medlem
Anemis avatar
Också jag tycker att musik framförd av fullblodsproffs saknar litet av den själ som finns i lite taffligare artisters produkter.

Rotten Sound gjorde sig av med den mänskliga metronomen Kai Hahto, som grindade med sådan precision att man kunde ställa sin kronometer efter hans takter.
Den nye trummisen är inte lika skicklig, men har fått in ett "bättre sväng", enligt övriga bandmedlemmar och konsertbevittnare.

Musik behöver inte, och mår inte bra av att, vara slipad och steril. Lite vassa kanter och testiklar gör musiken bättre.
Citera
2006-08-06, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hard To Beat
Tror du att band/artister som Ramones, Håkan Hellström och Kent är älskade endast för att irritera hårdrockare som dig? Jag menar, vad är bra musik egentligen? Musik som de flesta människor uppskattar och kan relatera till eller musik som endast ett få antal människor, men som är väl insatta inom den genren, tycker om?

Håller med trådskaparen till punkt o pricka. att läsa medias recensioner om musik, som en recension av håkan hellström som får 5 plus överallt (per bjurman i synnerhet, som för övrigt verkar vara en tondöv dalmas som aldrig hållt i en gitarr) är som att prata fotboll med en kille i fc z....det är nog bara för oss "riktiga" musiker att inse att om vi ska vara mediatöntarna tillfreds ska vi göra något i stil med "boten Anna" eller "Barbie girl". Det inte det tondöva folket förstår är vad musik går ut på egentligen. musik är mer än att trycka på "start stop" knappen på en dator för oss riktiga musiker. dessutom är d väl bara att inse att kidsen i dag inte ens förstår att covers som man hör på radio tillhör en annan artist som gjorde låten exakt likadan - för 10 eller 15 år sedan. tragiskt. ni måste gå tillbaka till grunden i musikhistorien innan ni kan uttala er. börja med beatles, när ni är klara med dem, lyssna in er på hendrix, the doors, led zeppelin, deep purple, lite bowie, gå igenom 80talet, sen kan ni uttala er ...ps lär er "stairway to heaven" på gitarr. take it or leave it!
Citera
2006-08-06, 02:58
Medlem
spongejohns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cruelstein

DIY.

Do it yourself.

Jag har enorm respekt för musiker som gör sin egen musik.
Om man behöver hjälp av producenter, så är man en bra karaoke-sångare/sångerska.

Respekt till de få som gör sin musik själv idag. För mycket Britney Spears, Jessica Simpson, A-teens, och sånt producerat SKIT....
Citera
2006-08-06, 03:01
Medlem
Weejays avatar
Steely Dan svänger väl ffs
Citera
2006-08-06, 03:54
Medlem
Hard To Beats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shrimpen
Håller med trådskaparen till punkt o pricka. att läsa medias recensioner om musik, som en recension av håkan hellström som får 5 plus överallt (per bjurman i synnerhet, som för övrigt verkar vara en tondöv dalmas som aldrig hållt i en gitarr) är som att prata fotboll med en kille i fc z....det är nog bara för oss "riktiga" musiker att inse att om vi ska vara mediatöntarna tillfreds ska vi göra något i stil med "boten Anna" eller "Barbie girl". Det inte det tondöva folket förstår är vad musik går ut på egentligen. musik är mer än att trycka på "start stop" knappen på en dator för oss riktiga musiker. dessutom är d väl bara att inse att kidsen i dag inte ens förstår att covers som man hör på radio tillhör en annan artist som gjorde låten exakt likadan - för 10 eller 15 år sedan. tragiskt. ni måste gå tillbaka till grunden i musikhistorien innan ni kan uttala er. börja med beatles, när ni är klara med dem, lyssna in er på hendrix, the doors, led zeppelin, deep purple, lite bowie, gå igenom 80talet, sen kan ni uttala er ...ps lär er "stairway to heaven" på gitarr. take it or leave it!
Varför citerade du mig?

@Alla som hatar Håkan Hellström
Personligen är jag inget inbitet Håkan fan, men jag måste erkänna att han har gjort ett par riktigt bra låtar och att killen faktiskt kan skriva musik. Det är inte nödvändigtvis att man ska kunna spela gitarr som Jimi Hendrix och sjunga som Freddie Mercury för att man ska anses vara en "duktig musiker". Inte heller behöver musiken vara extremt professionell och överproducerad för att anses vara "bra". Håkan Hellström kan inte sjunga, det håller jag med om. Man han kan skriva musik och han kan anpassa musiken till sin röst vilket resulterar i att det låter bra. Detta gör honom till en bra musiker.
Citera
2006-08-06, 08:45
Medlem
Duerfians avatar
Alla musiker som lever på sin musik är väl proffsmusiker per definition?

Vad gäller studiomusiker är ofta deras alster stela och könslösa, om än med säkerhet tekniskt imponerande. Men utan nerv låter musik som ja... Toto.
Citera
2006-08-06, 10:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Duerfian
Alla musiker som lever på sin musik är väl proffsmusiker per definition?

Vad gäller studiomusiker är ofta deras alster stela och könslösa, om än med säkerhet tekniskt imponerande. Men utan nerv låter musik som ja... Toto.

Varför skulle en artist sakna "nerv" bara för att han/hon är extra musikalisk? Det där resonemanget köper jag inte.

Jag tror det handlar om identifikation. Är man själv inte musikalisk så är det lättare att känna igen sig i en som står och slamrar på gitarren eller sjunger lite halvfalskt. Då känns det närmare en själv.
Citera
2006-08-06, 11:06
Bannlyst
Varför gnälls det så ofta just på Toto? De har ju gjort många riktigt härliga låtar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in