2006-08-06, 11:30
Medlem
mugabes avatar
Kan man kalla vem som helst med en gitarr för musiker? Jag får ofta höra "du som är musiker, du kan väl bla bla bla bla.... blah"... jag är ingen musiker. Gitarren är en extra röv som jag behöver för att få ur mig en massa dynga. Det känns som att diskussionen här är lite "varför mobbar mina ghettokompisar såna som pratar ren å fin svenska?".

Svaret på din fråga är iallafall samma som för varför folk röstar på george bush, går i kyrkan, diggar boten anna, köper kläder på HM etc... människor är idioter! Alla andra hatar TOTO, så jag gör väl också det, så är jag safe!!

(iallafall, jag har sovit asdåligt, så jag vet inte hur sammanhängande det jag skrev är... )
Citera
2006-08-06, 11:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Beardo
Varför gnälls det så ofta just på Toto? De har ju gjort många riktigt härliga låtar.

Toto har överlevt de flesta andra band som startade på 70-talet.
Toto har skapat en rejält massa hits.
Toto har högt anseende bland de som är musikaliska.
Toto har tjänat pengar.
Totos bandmedlemmar har spelat med Steely Dan, Miles Davis,listan är oändlig.
Toto har inte förstört hotellrum och slagit ner journalister.

Självklart passerar inte sådant ostraffat!
Citera
2006-08-06, 12:09
Medlem
Bastardos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cruelstein
Toto har överlevt de flesta andra band som startade på 70-talet.
Toto har skapat en rejält massa hits.
Toto har högt anseende bland de som är musikaliska.
Toto har tjänat pengar.
Totos bandmedlemmar har spelat med Steely Dan, Miles Davis,listan är oändlig.
Toto har inte förstört hotellrum och slagit ner journalister.

Självklart passerar inte sådant ostraffat!

Ahh.. ingen musikdebatt utan att Toto dras in.

Toto överlevde ju 70-talet, men ALLA band som har överlevt 70-talet låter ju rent patetiska idag. Toto har skapat en massa hits, för läääääääänge sedan. Toto har absolut inte högt anseende bland de som är musikaliska utan anses vara ett skämt i musikvärlden. Har aldrig hört ett positivt ord om Toto, utan de brukar användas som måttstock för hur tråkig musik kan bli. Totots bandmedlemmar har spelat med (bla,bla), men de ÄR ju studiomusiker som bara ska bilda en ljudbakgrund till de kreativa musiker de samarbetat med. De bästa musikerna gör ju inte nödvändigtvis den bästa musiken. Toto har inte slagit sönder hotellrum, eller gjort något annat intressant heller, för den delen. De verkar vara lika tråkiga människor som deras musik.

Självklart ska inte sånt passera ostraffat.
Citera
2006-08-06, 12:25
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Måste jag välja så föredrar jag ändå Toto eftersom dom har gjort mycket mer varierad musik. Och Hold the line är inte en av deras bästa låtar. Slå av Radio Rix!

Jag älskar Toto's musik och har så gjort sen jag hörde dom för första gången och jag kan inte håller med mer om vad du just sa, Hold The Line är en bra låt, men lååååångt ifrån någon av deras bästa låtar.

Citat:
Håller jag med om till viss del. När vi ändå är inne på Toto - bortgångne fd trummisen Jeff Porcaro var verkligen ingen glänsare bakom trummorna. Han spelade relativt sparsamt utan en massa excesser. Men du hittar inte många som med så små medel kan förmedla så mycket känsla. Ett grymt sug kunde han skapa. Kanske därför han också fick erbjudanden av all världens giganter att spela med.

Jeff Porcaro var en mästare, han var verkligen ett bevis på att "less is more".
Citera
2006-08-06, 12:27
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bastardo
Ahh.. ingen musikdebatt utan att Toto dras in.

Toto överlevde ju 70-talet, men ALLA band som har överlevt 70-talet låter ju rent patetiska idag. Toto har skapat en massa hits, för läääääääänge sedan. Toto har absolut inte högt anseende bland de som är musikaliska utan anses vara ett skämt i musikvärlden. Har aldrig hört ett positivt ord om Toto, utan de brukar användas som måttstock för hur tråkig musik kan bli. Totots bandmedlemmar har spelat med (bla,bla), men de ÄR ju studiomusiker som bara ska bilda en ljudbakgrund till de kreativa musiker de samarbetat med. De bästa musikerna gör ju inte nödvändigtvis den bästa musiken. Toto har inte slagit sönder hotellrum, eller gjort något annat intressant heller, för den delen. De verkar vara lika tråkiga människor som deras musik.

Självklart ska inte sånt passera ostraffat.

Det låter som du har en ganska bestämd uppfattning om Toto vilken jag antagligen inte kommer kunna ändra men det skulle vara kul att höra vilka av deras album eller eventuellt låtar som du har hört för att bilda dig denna uppfattning.
Citera
2006-08-06, 12:52
Medlem
Bastardos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweTech
Det låter som du har en ganska bestämd uppfattning om Toto vilken jag antagligen inte kommer kunna ändra men det skulle vara kul att höra vilka av deras album eller eventuellt låtar som du har hört för att bilda dig denna uppfattning.

Min bror gillade Toto, så man kan säga att jag har växt upp med dem och har, motvilligt, lyssnat igenom de flesta skivorna utom de nyaste. Jag trodde att Toto hade blivit helt bortglömda innan jag började hänga på FB, men det verkar vara många som fortfarande gillar dem här.

Det jag retar mig på med Toto är att deras fans alltid säger de är så duktiga musiker och musiken därför skulle vara bra. För mig är Toto som att se på en film som är vackert filmad, men utan någon som helst handling. Det bara maler på och man blir less väldigt fort. Då är det betydligt mer givande att lyssna på mindre musikaliskt kunniga musiker som har något att säga, eller i alla fall kan förmedla en känsla.

Ett annat vanligt argument är ju just det att Toto är väldigt populära bland musiker, eftersom man måste vara musikaliskt kunnig för att på något sätt kunna uppskatta dem. Jag har sysslat med musik större delen av mitt liv och har aldrig träffat någon musiker som gillar Toto. De flesta lyssnar på betydligt mer "avancerade" grejer, som för det mesta är skit, men Toto anses för det mesta vara "easy listening" och ingen kan ju påstå att låtar som "Hold the Line" och "Africa" är speciellt avancerade, eller har mycket attityd. Men som cruelstein sa, så har de ju tjänat en massa pengar och det är ju trevligt för dem, men det gör dem ju inte bättre. Jag tror att Britney Spears har tjänat ganska mycket mer.

Edit: För protokollet vill jag bara tillägga att jag hoppas att Håkan Hellström dör i en tragisk bussolycka. Skulle hellre lyssna igenom Totos samlade verk än att behöva lyssna på en låt av HH.
Citera
2006-08-06, 12:54
Medlem
Big Mama´s guns avatar
Jag tror generellt att det handlar om flera orsaker.

En orsak är att gemene man som inte kan så mycket om musik inte gillar den lite mer komplicerade musiken, har man ingen aning om vad ett cdur-ackord är är det rätt utmanande att uppskatta mer komplicerad harmonik som ett moll-tretton ackord eller plusnio, som oftast då kanske används av folk som sysslat mer ingående med musik och lärt sig teorin bakom.

Precis som någon som sysslat med matematik hela livet inte stimuleras av att lägga ihop 2+2 så lär inte heller en musiker med utbildning eller liknande erfarenhet stimuleras så mycket av tre-ackords-låtar. Klart man då uppfattas av de "okunniga" som insnöad, det är ju på en helt annan nivå än NRJ-uppfödda tonåringars musikinsikter, klart den musiken blir ogripbar för dem vilken genre det nu än kan röra sig om. Det man inte förstår blir ointressant.

En annan orsak är den gamla vanliga fårflocksteorin - vi gör som alla andra, säger tillräckligt många att t.ex Håkan hellström är bra så lär den stora gråa massan hänga på utan att egentligen analysera saken närmare.

Sedan är det väl helt enkelt så att man har olika smak och tycke också!!!Smaken är som baken och kommer så alltid förbli. Delad.
Citera
2006-08-06, 13:03
Medlem
Duerfians avatar
Citat:
Varför skulle en artist sakna "nerv" bara för att han/hon är extra musikalisk? Det där resonemanget köper jag inte.

Jag tror det handlar om identifikation. Är man själv inte musikalisk så är det lättare att känna igen sig i en som står och slamrar på gitarren eller sjunger lite halvfalskt. Då känns det närmare en själv.

Det finns inget som säger att en del av de studiomusiker du nämner är mer musikaliska. Du verkar sätta likhetstecken mellan teknik och musikalitet.

Och musik behöver inte vara komplicerad för att vara bra. Ofta är det enkla det bästa. Jag är säker på att fans av progressiv musik och improvisationsjazz etc inte håller med, men smaken är som sagt som baken.
Citera
2006-08-06, 13:06
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bastardo
Min bror gillade Toto, så man kan säga att jag har växt upp med dem och har, motvilligt, lyssnat igenom de flesta skivorna utom de nyaste. Jag trodde att Toto hade blivit helt bortglömda innan jag började hänga på FB, men det verkar vara många som fortfarande gillar dem här.

Det jag retar mig på med Toto är att deras fans alltid säger de är så duktiga musiker och musiken därför skulle vara bra. För mig är Toto som att se på en film som är vackert filmad, men utan någon som helst handling. Det bara maler på och man blir less väldigt fort. Då är det betydligt mer givande att lyssna på mindre musikaliskt kunniga musiker som har något att säga, eller i alla fall kan förmedla en känsla.

Ett annat vanligt argument är ju just det att Toto är väldigt populära bland musiker, eftersom man måste vara musikaliskt kunnig för att på något sätt kunna uppskatta dem. Jag har sysslat med musik större delen av mitt liv och har aldrig träffat någon musiker som gillar Toto. De flesta lyssnar på betydligt mer "avancerade" grejer, som för det mesta är skit, men Toto anses för det mesta vara "easy listening" och ingen kan ju påstå att låtar som "Hold the Line" och "Africa" är speciellt avancerade, eller har mycket attityd. Men som cruelstein sa, så har de ju tjänat en massa pengar och det är ju trevligt för dem, men det gör dem ju inte bättre. Jag tror att Britney Spears har tjänat ganska mycket mer.

Edit: För protokollet vill jag bara tillägga att jag hoppas att Håkan Hellström dör i en tragisk bussolycka. Skulle hellre lyssna igenom Totos samlade verk än att behöva lyssna på en låt av HH.

Jag tror att man som Toto fan är ganska nere i försvarsställningarna bara någon nämner gruppen och därför så kan man då lite konstiga argument om varför man tycker gruppen är bra.

Jag tycker helt enkelt om musiken, jag gillar alla olika influencer av jazz, rock och pop i låtarna och även om inte alla låtar är avancerade mästerverk så är det en stil jag gillar att lyssna på. Du har helt rätt i att dom flesta låtarna saknar en rå attityd och det beror antagligen på deras karriärer som studiomusiker.

Jag tror inte att man måste vara musikaliskt kunnig för att kunna gilla Toto, inte heller tror jag att alla musiker gillar dom.

Dock tycker jag att man ska ha en grund till sin uppfattning och inte bara lyssna på Africa eller Hold The Line och sen avskriva toto, utan man bör lyssna i genom deras material och sen, om man fortfarande inte gillar musiken, så är ju inte det hela världen... Tror inte att Toto har någon ide om att alla ska älska deras musik.. men även om man inte gillar musiken så tycker jag att man ska kunna erkänna bandmedlemmarna som bra musiker.
Citera
2006-08-06, 18:19
Medlem
Anemis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Mama´s gun
En orsak är att gemene man som inte kan så mycket om musik inte gillar den lite mer komplicerade musiken, har man ingen aning om vad ett cdur-ackord är är det rätt utmanande att uppskatta mer komplicerad harmonik som ett moll-tretton ackord eller plusnio, som oftast då kanske används av folk som sysslat mer ingående med musik och lärt sig teorin bakom.

Det är inte sant.
Mina musikteorilektioner är ett minne blott, och jag har glömt allt jag lärde mig på dem. Ändå uppskattar jag musikdribbleri och mystifika arrangemang.

Citat:
Ursprungligen postat av Big Mama´s gun
Precis som någon som sysslat med matematik hela livet inte stimuleras av att lägga ihop 2+2 så lär inte heller en musiker med utbildning eller liknande erfarenhet stimuleras så mycket av tre-ackords-låtar. Klart man då uppfattas av de "okunniga" som insnöad, det är ju på en helt annan nivå än NRJ-uppfödda tonåringars musikinsikter, klart den musiken blir ogripbar för dem vilken genre det nu än kan röra sig om. Det man inte förstår blir ointressant.

Det är inte heller sant.
Många virtuoser slänger klarinetten i väggen och släpper ut håret för att skaka loss då man lägger på en Ramones-skiva för dem.

Jag sällar mig till kören som säger att VISSA av riktigt skickliga musikers alster KAN vara för kliniska, känslolösa och robotaktiga. Just som Dream Theater, till exempel. Fast de nog får till det nu och då, också.

Detta stämmer f.ö. inte in på jazzmusiker, då riktigt skickliga sådana automatiskt bygger in känsla och närvaro i samspelet. Ett glissando kommer bråkdelen av en sekund senare än väntat, perkussionisten råkade ha samma tanke och så vidare.
Det är främst bland skickliga rockmusiker som det är kutym att låta trummisen agera metronom och slaviskt följa det mönstret.
Helst skall skivan sedan ges ut på SACD, och lyssnarna uppmanas att införskaffa hifisystem för att få "hela upplevelsen".
Då tycker jag bara det luktar operationssal.
Citera
2006-08-06, 19:34
Medlem
Big Mama´s guns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anemi
Det är inte sant.
Mina musikteorilektioner är ett minne blott, och jag har glömt allt jag lärde mig på dem. Ändå uppskattar jag musikdribbleri och mystifika arrangemang.
Sant och sant- jag vet många människor det är sant för, sen om du inte tillhör en av dem det kan jag inte säga något om! Jag menade aldrig att mitt inlägg serverade någon universell sanning, jag uttryckte bara min personliga åsikt baserad på egna erfarenheter av mig själv och människor omkring mig. Jag är själv högutbildad musiker, likaså min sambo och de flesta av våra vänner.

Citat:
Det är inte heller sant.
Se ovan

Citat:
Många virtuoser slänger klarinetten i väggen och släpper ut håret för att skaka loss då man lägger på en Ramones-skiva för dem.

Jag sällar mig till kören som säger att VISSA av riktigt skickliga musikers alster KAN vara för kliniska, känslolösa och robotaktiga. Just som Dream Theater, till exempel. Fast de nog får till det nu och då, också.

Visst finns det virtuoser som uppskattar enklare musik, dock har jag inte stött på någon som inte också gillar mer intrikat musik.
Känner inte till dreamtheater så det kan jag inte uttala mig om...

Citat:
Detta stämmer f.ö. inte in på jazzmusiker, då riktigt skickliga sådana automatiskt bygger in känsla och närvaro i samspelet. Ett glissando kommer bråkdelen av en sekund senare än väntat, perkussionisten råkade ha samma tanke och så vidare.
Det är främst bland skickliga rockmusiker som det är kutym att låta trummisen agera metronom och slaviskt följa det mönstret.
Helst skall skivan sedan ges ut på SACD, och lyssnarna uppmanas att införskaffa hifisystem för att få "hela upplevelsen".
Då tycker jag bara det luktar operationssal.

Hm...jazz är måhända en genre där den emotionella inputen är högre aktad än andra, men visst finns det många usla, svintråkiga och ändå skickliga musiker, men de är inte direkt de som får släppa plattor på bluenote så världen i stort slipper ju se dem. Dock finns de till allmän beskådan på många av sveriges jazzklubbar. Tyvärr.

Har dock hört lika mycket tråkig/platt/stel musik på obskyra pop/singersongwriter clubkvällar som på jazzklubbar så orsaken till att det hellre klankas ner på skickliga musiker är väl för att man inte sparkar på den som ligger - en skicklig musiker är ju ändå en skicklig musiker tråkig eller ej (i vissas ögon, själv tycker jag att förmågan att beröra är lika viktigt som teknisk brillians) , lättare att störa sig på än en stackars 20åring med nylonsträngad som bara blir beklagansvärd och fort glöms bort om ointressant.
Citera
2006-08-06, 19:36
Medlem
wootens avatar
Några av er har rätt i att musik inte blir bra för att det är duktiga musiker. Däremot tycker jag att duktiga musiker ofta gör bra musik, det är ju detta som definierar en duktig musiker tycker jag. Musik ska innehålla känsla. Jag ser faktiskt ingen riktig känsla i Håkan Hellströms musik. Viss populärmusik som jag ser folk lyssna på brukar jag fråga; Vad exakt är bra med den här låten, den har ingen känsla, ingenting har den.-Mjo, den har känlsa brukar jag få till svar.

Detta gör mig förbryllad.. kanske skulle jag lyssnat på sådan musik om jag inte lirade själv? Hur som haver tror jag känslan är mer svårtillgänglig men starkare i den musik jag lyssnar på.. Jag ser INGEN digga H. Hellsröms musik med samma inlevelse som mina musikkollegor lyssnar på sin musik.

Klart att det finns "enklare musik" som jag gilar också. T.ex. Kent, med Dom andra... skön låt...dock lite uttjatad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in