Citat:
Ursprungligen postat av PurpleBanana
Hej Flashback!
Jag har sökt runt men är väldigt osäker så jag ställer frågan, och hoppas någon sitter på vettiga svar.
Jag har jobbat drygt 7 månader på min nuvarande arbetsplats. Vi är en ÅF byrå till ett större företag. Jag kommer inte berätta vilket företag men det är en välkänd söktjänst vi säljer.
Idag sa min arbetsgivare att uppdragsgivaren kommer att komma i veckan och samtliga anställda ska lämna pissprov. Jag är så körd man kan bli, rökt nästan dagligen senaste månaderna.
Inte kan jag väl bli uppsagd? Har läst att man ska få rätt till rehab om man torskar. Saken är att jag vill inte gå nåt rehab program, är heller inte i behov utav det.
Denna rehab, är det typ att man går på nåt möte varje vecka, lämnar piss osv eller blir man satt ur tjänst tills man är bevisligen drogfri??
Mycket tacksam för svar.
Förmodligen kommer du behöva lämna prov vid slumpmässiga tillfällen ett tag framöver, kanske ett år. Du får antagligen inte uppvisa något positivt prov under den tiden, då finns det risk för uppsägning av personliga skäl. Efter att du lämnat ditt första positiva prov kommer du bli avstängd tills dess att du lämnar ett negativt. Hur du ska sköta snacket, eller om du ska vara ärlig för chefen redan innan provtagningen vet jag inte. Kan vara så att om du är ärlig slipper du bli avstängd under perioden mellan positivt-negativt och att det helt enkelt ser bra ut att varit ärlig.
Det känns riktigt fittigt, och det är ingen vits att argumentera mot dem. De har förmodligen någon policy de måste följa, och att använda sig av företagshälsovården och företagen är anti-knark-lobbyns nya vapen i kampen mot narkotika. GL!