• 1
  • 2
2023-11-26, 22:21
Medlem
Hur stor är sannolikheten att man kör helt åt skogen just pga att stoppknappen på en buss vägrar fungera? Bussarna i min stad kör inte långt men minst 5 km ifrån mitt hem vilket skulle göra det aslångt att gå om jag skulle behöva promenera från en slutstation. Jag vet att det brukar stå folk på stationerna som finns under vägen men det är inte heller någon garanti, jag var en gång ensam i bussen där stoppknappen ej fungerade och ingen väntade på samma buss som jag heller, till slut såg chauffören att jag försöker stoppa bussen med ej fungerande knapp och stannade själv.

Men hur stor är risken att bussen når slutstationen och inte stannar en enda gång? Har det hänt någon?
Citera
2023-11-26, 22:23
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barafragar
Hur stor är sannolikheten att man kör helt åt skogen just pga att stoppknappen på en buss vägrar fungera? Bussarna i min stad kör inte långt men minst 5 km ifrån mitt hem vilket skulle göra det aslångt att gå om jag skulle behöva promenera från en slutstation. Jag vet att det brukar stå folk på stationerna som finns under vägen men det är inte heller någon garanti, jag var en gång ensam i bussen där stoppknappen ej fungerade och ingen väntade på samma buss som jag heller, till slut såg chauffören att jag försöker stoppa bussen med ej fungerande knapp och stannade själv.

Men hur stor är risken att bussen når slutstationen och inte stannar en enda gång? Har det hänt någon?

Är du stum? Kan du inte knata fram och be chauffören stanna om knappen inte fungerar? Det är ju noll risk att få åka ända till slutstationen om du går fram och säger till.
Citera
2023-11-26, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Är du stum? Kan du inte knata fram och be chauffören stanna om knappen inte fungerar? Det är ju noll risk att få åka ända till slutstationen om du går fram och säger till.

Ser framför mig hur TS förtvivlat står och trycker på stopp-knappen febrilt och ser hållplats efter hållplats swisha förbi

On topic: Jag har själv råkat ut för det ett par gånger och då har jag rytit till ordentligt så chauffören hör och då stannar han. (anledningen till att jag röt till istället för att gå fram och prata är för att hållplatsen var påväg att åkas förbi och jag var längst bak i en knökfull buss)
Citera
2023-11-26, 22:34
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stezt

Ser framför mig hur TS förtvivlat står och trycker på stopp-knappen febrilt och ser hållplats efter hållplats swisha förbi

On topic: Jag har själv råkat ut för det ett par gånger och då har jag rytit till ordentligt så chauffören hör och då stannar han. (anledningen till att jag röt till istället för att gå fram och prata är för att hållplatsen var påväg att åkas förbi och jag var längst bak i en knökfull buss)

Bilden i huvet var rätt rolig när hållplats efter hållplats susar förbi ända till bussen stannar på ändhållplatsen. Och där börjar TS sedan gå istället för att åka med tillbaka…
Fast tur det för annars hade han/hon åkt förbi sin hållplats igen fast åt andra hållet
Citera
2023-11-26, 22:40
Medlem
Smugumins avatar
Funkar inte knappen så är det ju bara att säga till chauffören att du vill av på nästa hållplats. Pinsamt att du inte sa till och istället väntade på att du skulle bli sedd.
Citera
2023-11-26, 23:12
Medlem
GormDenGamles avatar
Herregud! Är TS autist?
Som andra säger, är det bara att gå fram till chauffören. Eller gör som jag gör; ropa högt.
Citera
2023-11-27, 05:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Herregud! Är TS autist?
Som andra säger, är det bara att gå fram till chauffören. Eller gör som jag gör; ropa högt.
Menar du autistisk?
Citera
2023-11-27, 05:58
Medlem
Evaristo2s avatar
Kanske blir att man får tillbringa natten i bussgaraget.
Citera
2023-11-27, 07:25
Medlem
ps870s avatar
Jag har varit med om att knappen inte fungerade. Jag funderade på hur jag skulle kunna uppmärksamma chauffören på att jag ville gå av. Efter att ha grubblat en sekund kom jag på att det borde gå att ropa rill honom. Så jag testade. "Kan du stanna vid nästa hållplats tack, stoppknappen fungerar inte"

När vi kom fram till hållplatsen stannade bussen, precis som att jag tryckt på knappen.

Slutsats, det går precis lika bra att be chauffören stanna som att trycka på stoppknappen.
Citera
2023-11-27, 07:27
Medlem
Många trycker för kort tid på knappen måste hålla inne typ 1 sek
Citera
2023-11-27, 07:53
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Var inte taskiga mot TS nu. Hen lider uppenbart av någon psykisk åkomma eller extrem blyghet eller nåt.
Citera
2023-11-27, 08:02
Medlem
Fast mellan det att man klickat på en stoppknapp som inte fungerar och att man verbalt ber busschauffören stanna så provar man väl typ två stoppknappar till? Känns otroligt att alla tre knappar man provar inte skulle fungera.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in