2023-11-26, 00:09
Medlem
Riksbanken verkar förvänta sig att sysselsättningsgraden sjunker med en procent på ett år (sida 17). Kan detta vara huvudanledningen till att räntan inte höjdes?

De verkar också beredd att slå till med 50 punkter ifall inflationen är över förväntan (sida 22).

https://www.riksbank.se/globalassets/media/rapporter/ppr/svenska/2023/231123/penningpolitisk-rapport-november-2023.pdf
Citera
2023-11-26, 00:17
Avslutad
När riksbanken höjer eller inte höjer räntan så tror många att besluten måste vara rationella och att ekonomiska förklaringar alltid går att finna. Riksbanken är dock människor med intressen.
Citera
2023-11-26, 00:24
Medlem
yj3E9qxs avatar
Arbetslösheten ökar alltid vid recenssioner (som vi varit inne i över året nu) så är väl ingen jätteöverraskning direkt. Sedan verkar man ha fått bukt med den värsta inflationen så åtgärder tas ej. 4-6% årlig inflation är det "nya" normala. You will own nothing and be happy, är det nya svenska mottot.
Citera
2023-11-26, 00:24
Medlem
Klagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b1ltema
Riksbanken verkar förvänta sig att sysselsättningsgraden sjunker med en procent på ett år (sida 17). Kan detta vara huvudanledningen till att räntan inte höjdes?

De verkar också beredd att slå till med 50 punkter ifall inflationen är över förväntan (sida 22).

https://www.riksbank.se/globalassets/media/rapporter/ppr/svenska/2023/231123/penningpolitisk-rapport-november-2023.pdf
Vi har manipulerade siffror rörande sysselsättningsgraden och har så haft under årtionden så det där låter som en dålig ursäkt.
Citera
2023-11-26, 00:54
Medlem
Inflationen drivs främst av faktorer som kommer utifrån, alltså inget som inhemsk penningpolitik kan råda över. Därför höjdes inte räntan.

Men ja, arbetslösheten förväntas öka.
Citera
2023-11-26, 05:09
Medlem
Iifyousaysos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Inflationen drivs främst av faktorer som kommer utifrån, alltså inget som inhemsk penningpolitik kan råda över. Därför höjdes inte räntan.

Du har rätt och fel.
Riskbanken borde aldrig tryckt upp alla jävla bostadsobligationer som de gjorde.
Det eldade på infationen.
Och deras höga ränta eldar såklart på mer än att kyla i det fiinansklimat vi har.

Det enda du har rätt i är att vi även påverkas av omvärlden och att arbetslösheten förväntas öka.

Att arbetslösheten kan gå upp är intressant. Vi har stora brister i många yrken och på många orter.

Kanske dax för Tidölaget att börja satsa på omskolningsåtgärder och att ge pengar till folk som är beredda atf flytta på sig.
Citera
2023-11-26, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iifyousayso
Du har rätt och fel.
Riskbanken borde aldrig tryckt upp alla jävla bostadsobligationer som de gjorde.
Det eldade på infationen.
Och deras höga ränta eldar såklart på mer än att kyla i det fiinansklimat vi har.

Det enda du har rätt i är att vi även påverkas av omvärlden och att arbetslösheten förväntas öka.

Att arbetslösheten kan gå upp är intressant. Vi har stora brister i många yrken och på många orter.

Kanske dax för Tidölaget att börja satsa på omskolningsåtgärder och att ge pengar till folk som är beredda atf flytta på sig.

På vilket sätt eldar en hög ränta på inflationen?
Det går stick i stäv med de ekonomiska teorier jag har hört talas om.
Det är ju just därför man höjer räntan, för att folk inte skall ha lika mycket pengar att röra sig med. Man tar ifrån dem köpkraften och således kyler av marknaden.

Dessutom så skrev jag två saker, om arbetslösheten att den skulle öka och att inflationen drivs främst av saker som kommer utifrån. Du konstaterar att jag har rätt i dessa men sedan skriver du att jag har även har fel?

Det är inte ett dugg intressant att vi har brist i vissa yrkeskategorier. Det saknas personer med korrekt utbildning, det är inte svårare än så och att alla inte vill flytta till Skellefteå.
Detta är inget nytt. Det är svårt och tar tid att skola om en gammal byggjobbare till läkare. De tär inte görligt.
Citera
2023-11-26, 15:04
Medlem
Iifyousaysos avatar
Citat:
Det är ju just därför man höjer räntan, för att folk inte skall ha lika mycket pengar att röra sig med. Man tar ifrån dem köpkraften och således kyler av marknaden.

Dessutom så skrev jag två saker, om arbetslösheten att den skulle öka och att inflationen drivs främst av saker som kommer utifrån. Du konstaterar att jag har rätt i dessa men sedan skriver du att jag har även har fel?

Det är inte ett dugg intressant att vi har brist i vissa yrkeskategorier. Det saknas personer med korrekt utbildning, det är inte svårare än så och att alla inte vill flytta till Skellefteå.
Detta är inget nytt. Det är svårt och tar tid att skola om en gammal byggjobbare till läkare. De tär inte görligt.

Riskbanken har gång på gång höjt räntorna.
Hur tycker du det har gått med inflationen?

Har du hört talas om ordet anomali?
https://svenska.se/tre/?sok=anomali&pz=1
Citera
2023-11-26, 15:42
Medlem
Citat:

Växelkursen borde neutralisera problemet om Sveriges ekonomi inte hade problem.

Citat:

Om hyra/räntekostnader är med i inflationen så blir det positivt korrelation.
Om Svensson betalade 100tkr i hyra och 100tkr i nöje 2021 men 200tkr i hyra och 0 nöje 2023 så har man 100% inflation.
Citera
2023-11-26, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iifyousayso
Riskbanken har gång på gång höjt räntorna.
Hur tycker du det har gått med inflationen?

Har du hört talas om ordet anomali?
https://svenska.se/tre/?sok=anomali&pz=1

Inflationen har gått ner.

Men det lönar sig inte att höja räntan ytterligare då inflationen nu påverkas till större delen av saker utanför rikets gränser. Alltså saker som inte kommer att påverkas av att vi höjer räntan här i Sverige.
Således har riksbanken kommit fram till att inte höja räntan.

Om du är av åsikten att inflationen stiger när du höjer räntan så är fortsatt diskussion inte nödvändig.
Senast redigerad av 45Lokar 2023-11-26 kl. 19:13.
Citera
2023-11-26, 19:17
Medlem
Iifyousaysos avatar
Citat:
Inflationen har gått ner.

Men det lönar sig inte att höja räntan ytterligare då inflationen nu påverkas till större delen av saker utanför rikets gränser. Alltså saker som inte kommer att påverkas av att vi höjer räntan här i Sverige.
Således har riksbanken kommit fram till att inte höja räntan.

Om du är av åsikten att inflationen stiger när du höjer räntan så är fortsatt diskussion inte nödvändig.

Att det som riskbanken ägnat sig åt genom stödköp av bostadsobligationer och räntehöjningar ska ge dom kudos, det för stå för dig.

Jag skrev ordet anomali, vilket du inte riktigt förstår.

Däremot så verkar du förstå att vi är ett land som påverkads av omvärlden.

Enligt mig är den påverkan betydligt större än vad finnen höll på med när han lekte Napoleon med Riskbanken. Eller större och större. Hans totala hjärnsläpp gjorde bara saker värre.

Nu vänder jag blad och arkiverar i kabinettet inomhus.
Citera
2023-11-27, 06:02
Medlem
Citat:
alla inte vill flytta till Skellefteå.
.

Det är inte en fråga om vad man vill. Det är en fråga om vad man måste. A-kassan ska givetvis omedelbart dras in om man inte är flyttvillig.

Vi kan inte ha en massa arbetslösa i småhålor som inte är benägna att röra på sig när arbetsmarknaden samtidigt är glödhet på andra orter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in