Citat:
Ursprungligen postat av
Iifyousayso
Du har rätt och fel.
Riskbanken borde aldrig tryckt upp alla jävla bostadsobligationer som de gjorde.
Det eldade på infationen.
Och deras höga ränta eldar såklart på mer än att kyla i det fiinansklimat vi har.
Det enda du har rätt i är att vi även påverkas av omvärlden och att arbetslösheten förväntas öka.
Att arbetslösheten kan gå upp är intressant. Vi har stora brister i många yrken och på många orter.
Kanske dax för Tidölaget att börja satsa på omskolningsåtgärder och att ge pengar till folk som är beredda atf flytta på sig.
På vilket sätt eldar en hög ränta på inflationen?
Det går stick i stäv med de ekonomiska teorier jag har hört talas om.
Det är ju just därför man höjer räntan, för att folk inte skall ha lika mycket pengar att röra sig med. Man tar ifrån dem köpkraften och således kyler av marknaden.
Dessutom så skrev jag två saker, om arbetslösheten att den skulle öka och att inflationen drivs främst av saker som kommer utifrån. Du konstaterar att jag har rätt i dessa men sedan skriver du att jag har även har fel?
Det är inte ett dugg intressant att vi har brist i vissa yrkeskategorier. Det saknas personer med korrekt utbildning, det är inte svårare än så och att alla inte vill flytta till Skellefteå.
Detta är inget nytt. Det är svårt och tar tid att skola om en gammal byggjobbare till läkare. De tär inte görligt.