• 4
  • 5
2023-12-17, 18:04
Medlem
Nu har jag kört min första microneedling session och följer upp resultatet efter några dagar. Så här långt ser det otroligt bra ut redan efter första behandlingen med Dermapen4. Har ni problem med bristningar ska ni absolut köra microneedling för det ger effekt. Med djupa nålar som tränger ner i dermis där bristningarna formas. Min behandlare rekommenderar 4-6 behandlingar vilket kommer vara precis lagom tills det är dags för bukplastiken
Citera
2024-01-09, 22:26
Medlem
Hej igen, ett tag sedan jag skrev här men vill uppdatera lite

Jag har nu varit och konsulterat två stycken plastikkirurger på Akademikliniken och Art Clinic och bestämt mig för att gå vidare med Art Clinic. Efter att ha rådfrågat dessa har jag kommit fram till att det som krävs i mitt fall är en stor bukplastik + fettsugning. Det innebär att överflödig hud tas bort och naveln flyttas. Ett stort ingrepp, men jag anser att det är absolut är värt det för ett liv utan lös hud. Fettet kommer också att avlägsnas.

Notan för själva ingreppet landar på lite över 100 tusen kronor. Det är bara att betala helt enkelt.

Bristningarna och ärr kan förfinas i ett senare skede med ytterligare microneedling. Några kommer försvinna med den lösa huden dock men långt ifrån alla. Helt perfekt kommer det aldrig bli, men däremot kommer det bli helt platt och ej sladdrigt (vilket är precis vad jag vill). Det kommer vara möjligt att träna upp buken på ett helt annat sett. Kanske får man se de där berömda "magrutorna" för första gången i livet, vem vet Kärlekshandtagen kommer helt att tas bort. Operationen är inte helt riskfri, och det är jag fullt medveten om. Återhämtningen tar också sin tid med gördel de första veckorna. Träning efter 6-8 veckor, fullgott resultat efter ca 9 månader.

Det är alltså priset för att ha varit överviktig Men samtidigt helt rätt beslut för min del.
Citera
2024-01-11, 09:13
Medlem
Barbamonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poppelip0pp
Hej!

Har under de senaste två-tre åren gått ner ca 20 kg i vikt från strax över 100 kg till 80-81 som idag (som 181 cm lång man). Har varit supertaggad under hela resan. Blev klar med viktnedgången i mitten av 2022 och har sedan dess hållt vikten, tränat regelbundet både kondition och styrketräning.

Nu står jag inför ett stort dilemma, eller flera stycken. Därför frågar jag om det ens är värt att försöka kämpa vidare eller om det helt enkelt är så att min kropp är förevigt förstörd.

Ställer jag mig på vågen (har en kroppsanalysvåg) visar den bra siffror. Kläder passar helt ok också förutom att nedre delen av magen (antingen fett eller hud) hänger ut över byxkanten något skulle man kunna säga.

Värt att nämna är att jag har rejält med bristningar på båda sidorna på magen (speciellt synliga i soljus i spegeln, annars ganska svagt synliga och de har bleknat rätt mycket med tiden med). Hela magen känns väldigt lös och den sjunker nästan ihop när jag sätter mig ner.

Grejen är den att jag rent storleksmässigt på kläder och även i övrigt är ganska så smal numera, men trots detta helt degig i kroppen. Har styrketränat för att försöka fixa till det här med muskelbyggande, och jag antar att det är den enda vägen att kunna få det att se någorluna okej ut. Har lyckats få till lite muskelmassa på överkroppen och det har hjälpt, men magen är hopplöst likadan. Jag kommer fokusera på detta framåt nu och hoppas på att det åtminstone ger en liten förbättring.

Inte kul att leva såhär med en av Sveriges fulaste kroppar, speciellt inte som 25 år gammal. Det är mitt eget fel att jag gick upp i vikt, jag vet. Jag har varit överviktig sedan barnsben och helt enkelt haft otur med allt i det genetiska lotteriet.

Jag har redan nu insett att det mest realistiska målet för mig är att se okej ut i kläder i alla fall. Att någonsin visa sig på en strand i ett badhus är en omöjlighet för all framtid numera känns det som.

Jag har provat det mesta, även varit på en plastikklinik. Visserligen har jag inte gjort några ingrepp men jag har genomfört ett antal LPG-behandlingar samt exfolierar huden regelbundet med olika skrubbar, dermarollers och allt. Så jag är beredd att pröva precis allt.

Det jag är mest fundersam över är om magen är lös hud eller fett. Är det fett känns det som nästan helt omöjligt att bli av med. Men även om jag skulle fettsuga mig skulle säkert huden hänga med alla bristningar. Så jag vet inte om det är värt det riktigt.

Vad tycker ni är rätt väg att vandra härifrån? Vad hade ni gjort i den här extremt kniviga sitsen? Är kirurgi den enda lösningen?

Tycker det låter som du är "skinnyfat". 100 till 80kg för nån som är 1.80cm låter inte som ett lös hud problem. Du får helt enkelt ligga på kaloriunderskott längre för att få bort den men fokusera på styrketräning låter mycket vettigare till att börja med.

Lättast att avgöra om det är lös hud eller fet är att nypa sig själv. Finns det nåt emellan är det fett. Lös hud bör känns mer som om man nyper sig på ovansidan av handen där man inte har så mycket fett.
Senast redigerad av Barbamonk 2024-01-11 kl. 09:17.
Citera
2024-01-11, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbamonk
Tycker det låter som du är "skinnyfat". 100 till 80kg för nån som är 1.80cm låter inte som ett lös hud problem. Du får helt enkelt ligga på kaloriunderskott längre för att få bort den men fokusera på styrketräning låter mycket vettigare till att börja med.

Lättast att avgöra om det är lös hud eller fet är att nypa sig själv. Finns det nåt emellan är det fett. Lös hud bör känns mer som om man nyper sig på ovansidan av handen där man inte har så mycket fett.

+1

181 och diffa 20kg låter mer som att du inte nått "målet". Även om 80kg låter som ett bra mål och lite hud runt magen inte kommer ändra något.
Citera
2024-01-13, 13:43
Medlem
FaxBerlinHTTPs avatar
Sitter i samma båt och har länge gått i tankarna kring stor bukplastik. Är 180cm och gick ner från 125kg till 85kg. Gymtränat regelbundet i ca 7 år och har en ganska god fysik bortsett från jättemycket hudöverskott på magen. Har länge upplevt hur mitt stora hudöverskott hindrar känna mig bekväm i kläder och utan, har inga problem med mina bristningar dock, även om de är många och synliga. Har inte konsulterat med någon klinik än, men jag skulle nog inte heller ha problem att betala 100k+ för att få det gjort hos en professionell klinik. Visst är det mycket pengar och jag är inte förmögen, men jag har ett helt OK betalt jobb, och är dessutom mer intresserad av att investera i min mentala och fysiska hälsa, än att exempelvis köpa en finare bil. Vissa får ju operationen betald genom landstinget, har du kollat något kring det?

Skulle också vara roligt om du fortsätter dela din resa i tråden.
Citera
2024-01-14, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FaxBerlinHTTP
Sitter i samma båt och har länge gått i tankarna kring stor bukplastik. Är 180cm och gick ner från 125kg till 85kg. Gymtränat regelbundet i ca 7 år och har en ganska god fysik bortsett från jättemycket hudöverskott på magen. Har länge upplevt hur mitt stora hudöverskott hindrar känna mig bekväm i kläder och utan, har inga problem med mina bristningar dock, även om de är många och synliga. Har inte konsulterat med någon klinik än, men jag skulle nog inte heller ha problem att betala 100k+ för att få det gjort hos en professionell klinik. Visst är det mycket pengar och jag är inte förmögen, men jag har ett helt OK betalt jobb, och är dessutom mer intresserad av att investera i min mentala och fysiska hälsa, än att exempelvis köpa en finare bil. Vissa får ju operationen betald genom landstinget, har du kollat något kring det?

Skulle också vara roligt om du fortsätter dela din resa i tråden.

Eftersom detta endast är kosmetiskt betalas det inte av den offentliga sjukvården. Sen beror det såklart på hur stort hudöverskott du har. I mitt fall är det så lite att det inte går. Men ändå tillräckligt mycket för att jag vill göra operationen.

Sen har ju det här mötet med plastikkirurgerna också väckt intresset för och tankar om eventuella flera ingrepp, jag skulle vilja fettsuga bröstdelen (få bort de sista spåren av manboobs) samt eventuellt låren (där kan det även krävas lårplastik beroende på hudens kvalitet). Jag har även experimenterat med Botox i käken och jag vill gärna ta bort dubbelhakan (det lilla som är kvar) så är även intresserad av belkyra.

Jag har ganska gott om besparingar, så jag höjer ribban till 250 000 kr, det är vad jag känner att jag kan ge för en ny kropp.

Bukplastiken är det viktigaste första steget och innan dess (kan först göra den i sommar på grund av återhämtningstiden) göra microneedling för att ta bort så mycket av bristningarna som möjligt. Något som funkat fantastiskt bra så här långt, jag är otroligt imponerad.

Hela den här resan tar väl kanske 2-3 år totalt sett, men förhoppningsvis går det fortare, beror på resultatet av ingreppet och så vidare.
Citera
2024-01-15, 20:32
Medlem
Hej igen, idag gjorde jag min andra microneedling-behandling där vi både gick på magen och överarmarna. Det är rätt obehagligt och stickande, men det ger resultat så absolut värt att både lida igenom och även betala för. Lyckligtvis har jag ganska ljus hud, vilket gör att bristningarna döljs ännu bättre Det har nästan blivit som en extra hobby det här. Ett restaureringsprojekt för att se hur mycket jag kan reparera den kropp som skadats av min tidigare övervikt.

Det finns många intressanta behandlingar på marknaden, främst avsedda för kvinnor som varit gravida eller liknande. Funkar lika bra på oss killar.

Microneedling kan också användas på läkta operationsärr för att minska synligheten av dessa om det är något jag skulle känna för längre fram. För den som är intresserad av den metod jag använt kan ni läsa mer om Dermapen här: https://www.dermapenworld.com/dermap.../stretch-marks

Jag är rätt så ung (inte jätteung men ändå under 30), dessutom röker jag inte eller snusar vilket gör att läkningsprocessen i min hud är på min sida så att säga.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in