2023-11-25, 23:37
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av offermentalitet
Ni vet nu till vintern när snön faller man behöver skydda sig med en vinterjacka och går runt i den konstant utomhus det är bara byxor och skor som syns annars är det framförallt jackan som flashas. Är valet av jacka viktig för att få den statusen man förtjänar? Jämför går runt i någon billig noname jacka från Zalando vs en helt svart North Face, Helly Hansen, eller Haglöfs? Är valet av jacka viktigare än vad man tror när man är ute på streetsen inte bara pga hur varm den är utan också vilket märke och vad det förmedlar för massan?

North Face kan göra dit mera lättillgänglig för folk, dvs flera kommer fram och snackar med dig. Gentemot om du har dyraste märkeskläderna.
Citera
2023-11-25, 23:44
Medlem
Sqrbankens avatar
Minns att jag tyckte jackan var viktig (som i snygg, märke bekom mig aldrig) som fjortis. Kanske för att man drällde runt på stan sommar som vinter. Idag kunde jag förmodligen inte bry mig mindre mer än att den ska vara varm och inte rosa.
Citera
2023-11-25, 23:45
Medlem
mikaelss avatar
Jacka? Det kan man kanske ha en dag i skogen, men i stan bär en gentleman rock.
Man har ju dessutom självklart flera olika att välja bland, för att matcha resten av sin outfit, inte en och samma hela säsongen.
Citera
2023-11-25, 23:47
Medlem
Forsokskanins avatar
Man ska köpa den jackan som man är bekväm i .. oavsett pris
Citera
2023-11-26, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av offermentalitet
Är valet av jacka viktigare än vad man tror när man är ute på streetsen inte bara pga hur varm den är utan också vilket märke och vad det förmedlar för massan?
Skaffa dig en prisvärd diskret funktionell jacka från Jula:
https://www.jula.se/catalog/klader-o...ka-dam-025338/
Finns ingen anledning att vaska pengar på annat överprisat.
Citera
2023-11-26, 00:15
Medlem
Gosifs avatar
varm vinterjacka är en självklarhet.. Bekvämlighet över hur den ser ut
Citera
2023-11-26, 00:25
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3Godisar
North face är väl jackornas motsvarighet till Ikea? Varannan människa har en sån jacka?
/totalförvirrad

Dyra vinterjackor är inte gjord för idioter som hänger på gatan.
De är gjord för extrema expeditioner och där är North face ett bra märke där sett till de dyrare jackorna.
NF har också gjort en hel del lägre konsument-produkter som du förmodligen tänker på, men de ska inte förväxlas med expeditionsprodukterna.

De dyra jackorna är inte speciellt snygga eller tänkta att vara det heller. Den här tex:
https://www.outnorth.se/fjallraven/m...ueMountainBlue
inget man impar någon med, däremot klarar den extremväder och glaciärklättring utan att varken reva, läcka eller tappa värme. Jag använde en snarlik på min senaste 20 dagars vinter-expeditionen genom sarek och det behövdes.

Vad TS är ute efter är att visa att man har lyckats sno en dyr jacka.
Det är så hjärndöd ingång att det är under min värdighet att svara på.
Citera
2023-11-26, 00:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -=Damian=-
i många år köpte jag billiga vinterjackor. visst de var varma och okej, men började snabbt läcka in vatten via sömmar och höll aldrig tätt vid snöblandat regn.

Köpte en jacka för 6000:- för 4 år sedan och den håller värme och form och är tät ännu. så absolut är det lätt värt att köpa en lite dyrare jacka.
Du får fler än tio billiga jackor för det priset så det låter som en anmärkningsvärd uträkning

Själv har jag en heil hansen och förvisso fick jag den gratis och begagnad men lätt den varmaste jag haft

Satt fint som handsken senaste vintern bör jag tältade så gott som varje natt

hh-märket klistrade jag över med sån där självreflekterande tejp
Citera
2023-11-26, 00:41
Bannlyst
Bara den håller värmen och vatten ute och sitter bra och har bra fickor. Märket skiter jag i.
Citera
2023-11-26, 01:09
Medlem
Köper mestadels jackor av märket GANT. Bra pris, snygga och funktionella.
Citera
2023-11-26, 01:32
Medlem
azontos avatar
Om ens vinterjacka kostar under ca 3000-4000kr standardpris så har man autism/asperger.
Citera
2023-11-26, 01:48
Det beror väl på var man bor antar jag, landet eller storstad tex.
Var i storstaden man väljer att vistas, överklassområde eller förort.
Hur andra på jobbet går klädda, kanske har det en viss inoficiell klädkod.
Man dyker säkert inte upp i totalt fel stil på jobbet.
Om man jobbar mäklare har man nog gärna inte ett stort JULA märke på ryggen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in