• 8
  • 9
2023-11-26, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3Godisar
Inte speciellt, skulle jag säga. Väldigt normalt pris snarare.
Köpte en jacka från North face för 2-3000. Dom håller i många år.
Inte jättedyrt nej, men dyrare än billigt.
Citera
2023-11-27, 14:17
Medlem
BrorGertruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anal.Fabet
Exakt, oavsett om man köper en vinterjacka för 2 miljarder så är den som bär jackan fortfarande en looser.
Man kan lika gärna bära runt på en skylt där det står ”osäker looser”
Självsäkra människor kan vara klädda i tygsäckar och ändå vara coolast.

Nej man kan inte vara coolast med en tygsäck. Du kommer inte betraktas som särskilt självsäker och cool utan mer som en väldigt märklig person eller hemlös. Sen kan du säkert vara självsäker och cool men du kommer inte betraktas som det av gemene man.
Citera
2023-11-28, 23:06
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
vet att detta är bögforumet men ett tips i all välmening är att köpa en fodrad arbetsjacka som vinterjacka. oftast mer hållbar, vattenavvisande och prisvärd än vanliga vinterjackor
Har du något konkret exempel?
Citera
2023-11-30, 10:10
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Som man är klädd blir man hädd - är ett gammalt talesätt.
Men så beror det ju också på vem som betraktar dig - Är det en person med låg självkänsla (lågt egenvärde) - kan han/hon bli påverkad av ditt klädval. Är det en person som är nöjd med sig själv och trygg, påverkas han/hon inte av dina kläder.

Det finns alltså en osund osäkerhet som märkesvaror utnyttjar. Där finns faktiskt ännu ett talesätt: "Lånta fjädrar" - det finns fåglar som plockar upp en fjäder som de hittar och stoppar in den i sin egen dräkt. Försöker pynta upp sig - ständigt detta att försöka imponera på andra - är egentligen ett sätt att bli "bullied" och även själv bli en "bully" (använder det engelska bully istället för det svenska förtryckare)

Det brukar synas på folk när de är osäkra och försöker göra sig tuffa. Med andra ord syns det också när folk är trygga i sig själva och kan klä på sig kläder som passar dom - och fungerar. Med andra ord behöver du inte vara så "pissnödigt" osäker, för vad andra tänker.

Så var det ju - tack.
tycker det är en sanning med modifikation, nej man ska inte bry sig om vad andra tänker eller tycker och vara trygg i sig själv. Det innebär dock inte (för mig) att man kan/bör gå klädd och se ut som fan själv. Man respekterar både sig själv sina medmänniskor genom att klä sig ordentligt och propert. Det har inget att göra med att försöka imponera eller skryta för andra. Många verkar missuppfatta välklädda personer som så, de som gör så är dock enligt min uppfattning de mest osäkra. Att gå omkring i skrikande kläder från Gucci och LV är patetiskt det håller jag med om men att lägga dem i samma skål som välklädda personer med välsittande kläder i bra material är alltså enligt mig oförtjänt.

blir lite märkligt att man på något sätt anser att ju sunkigare man är klädd desto bättre dvs man lyfter in saker som självsäker, trygg i sig själv, skiter i vad andra tycker osv. i att vara risigt klädd. Mycket märkligt resonemang. Har vi kommit dit där man hellre ser ut som en uteliggare i ett försök att verka obrydd.
Citera
2023-12-01, 00:43
Medlem

Men så beror det ju också på vem som betraktar dig - Är det en person med låg självkänsla (lågt egenvärde) - kan han/hon bli påverkad av ditt klädval. Är det en person som är nöjd med sig själv och trygg, påverkas han/hon inte av dina kläder.

Det finns alltså en osund osäkerhet som märkesvaror utnyttjar. Där finns faktiskt ännu ett talesätt: "Lånta fjädrar" - det finns fåglar som plockar upp en fjäder som de hittar och stoppar in den i sin egen dräkt. Försöker pynta upp sig - ständigt detta att försöka imponera på andra - är egentligen ett sätt att bli "bullied" och även själv bli en "bully" (använder det engelska bully istället för det svenska förtryckare)

Det brukar synas på folk när de är osäkra och försöker göra sig tuffa. Med andra ord syns det också när folk är trygga i sig själva och kan klä på sig kläder som passar dom - och fungerar. Med andra ord behöver du inte vara så "pissnödigt" osäker, för vad andra tänker.
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
tycker det är en sanning med modifikation, nej man ska inte bry sig om vad andra tänker eller tycker och vara trygg i sig själv. Det innebär dock inte (för mig) att man kan/bör gå klädd och se ut som fan själv. Man respekterar både sig själv sina medmänniskor genom att klä sig ordentligt och propert. Det har inget att göra med att försöka imponera eller skryta för andra. Många verkar missuppfatta välklädda personer som så, de som gör så är dock enligt min uppfattning de mest osäkra. Att gå omkring i skrikande kläder från Gucci och LV är patetiskt det håller jag med om men att lägga dem i samma skål som välklädda personer med välsittande kläder i bra material är alltså enligt mig oförtjänt.

blir lite märkligt att man på något sätt anser att ju sunkigare man är klädd desto bättre dvs man lyfter in saker som självsäker, trygg i sig själv, skiter i vad andra tycker osv. i att vara risigt klädd. Mycket märkligt resonemang. Har vi kommit dit där man hellre ser ut som en uteliggare i ett försök att verka obrydd.

Det var ju inte meningen du skulle ta det så. Och jag skrev också "passande kläder" - och med det menar jag kläder som passar in. Men också att man ska vara klädd som det passar en själv. Jag går inte jobbarklädd till en högtid.
Bara så det inte blir något missförstånd.
Citera
2023-12-01, 08:26
Medlem
mastejags avatar
Citat:

Det var ju inte meningen du skulle ta det så. Och jag skrev också "passande kläder" - och med det menar jag kläder som passar in. Men också att man ska vara klädd som det passar en själv. Jag går inte jobbarklädd till en högtid.
Bara så det inte blir något missförstånd.
Låter vettigt!
Citera
2023-12-06, 19:07
Medlem
Sonny00s avatar
Är Haglöfs en statusjacka? Det var värst! Jag trodde inte att jag ägde någonting som andas status!

Nu är min dunjacka säkert minst 10-12 år gammal, men den är varm och skön.
Citera
2023-12-06, 20:04
Medlem
mondayleftmebrokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av offermentalitet
Ni vet nu till vintern när snön faller man behöver skydda sig med en vinterjacka och går runt i den konstant utomhus det är bara byxor och skor som syns annars är det framförallt jackan som flashas. Är valet av jacka viktig för att få den statusen man förtjänar? Jämför går runt i någon billig noname jacka från Zalando vs en helt svart North Face, Helly Hansen, eller Haglöfs? Är valet av jacka viktigare än vad man tror när man är ute på streetsen inte bara pga hur varm den är utan också vilket märke och vad det förmedlar för massan?
Det enkla svaret är ja, men varierar beroende på vilken socialgrupp det gäller...

Det bara under-och medelklass, samt unga och osäkra människor som bryr sig och som håller så som TS beskriver, vilket de facto är en del av problemet till varför just tillhör de mindre bemedlade samhällsklasserna. Medelklassen, liksom underklassen tror att de framstår som överklass när de springer runt i trendiga jackor för 14 000kr. Sanningen är att de bara framstår som otroligt genanta försök till att hävda sig, och försöka framstå som något de inte är. Jämför när du senast såg en Wallenberg eller annan "riktig" överklass springa runt i en skrikig jacka från Moncler med när du senast såg ortengrabbar springa runt i samma jacka.

För övrigt så tycker jag att man ska bära det som passar en och vad man själv känner sig bekväm i, det är det absolut viktigaste tillika det som håller absolut bäst i längden!
Senast redigerad av mondayleftmebroken 2023-12-06 kl. 20:10.
Citera
2023-12-12, 22:23
Citat:
Ursprungligen postat av Grontarskont
Varken bäst i test och dessutom galet dyra! Gillar man att slänga pengar i sjön så varsågod köp bling, bling jackor!

Du vet inte vad du pratar om. Är de bästa jackorna som finns.
Citera
2025-01-17, 06:26
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mondayleftmebroken
Det enkla svaret är ja, men varierar beroende på vilken socialgrupp det gäller...

Det bara under-och medelklass, samt unga och osäkra människor som bryr sig och som håller så som TS beskriver, vilket de facto är en del av problemet till varför just tillhör de mindre bemedlade samhällsklasserna. Medelklassen, liksom underklassen tror att de framstår som överklass när de springer runt i trendiga jackor för 14 000kr. Sanningen är att de bara framstår som otroligt genanta försök till att hävda sig, och försöka framstå som något de inte är. Jämför när du senast såg en Wallenberg eller annan "riktig" överklass springa runt i en skrikig jacka från Moncler med när du senast såg ortengrabbar springa runt i samma jacka.

För övrigt så tycker jag att man ska bära det som passar en och vad man själv känner sig bekväm i, det är det absolut viktigaste tillika det som håller absolut bäst i längden!

Under och medelklass utför typ +95% av populationen och överklassen några procent. Detta fenomen är allt det mest normala beteendet. Alla är genanta osäkra losers och ett problem enligt Moondayleftmebroken, bara Wallenberg med 100 miljoner är vettig.
Citera
2025-01-17, 06:47
Jag har en Everest vinterparka som jag är helnöjd med, och vad ”massan” tycker om det struntar jag fullkomligt i. Varför skulle jag bry mig?

https://www.stadium.se/herr/herrklad...ic-parka.black

P.S. Utan fuskpäls på huvan givetvis.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här