Ursprungligen postat av Urbizzo
Som man är klädd blir man hädd - är ett gammalt talesätt.
Men så beror det ju också på vem som betraktar dig - Är det en person med låg självkänsla (lågt egenvärde) - kan han/hon bli påverkad av ditt klädval. Är det en person som är nöjd med sig själv och trygg, påverkas han/hon inte av dina kläder.
Det finns alltså en osund osäkerhet som märkesvaror utnyttjar. Där finns faktiskt ännu ett talesätt: "Lånta fjädrar" - det finns fåglar som plockar upp en fjäder som de hittar och stoppar in den i sin egen dräkt. Försöker pynta upp sig - ständigt detta att försöka imponera på andra - är egentligen ett sätt att bli "bullied" och även själv bli en "bully" (använder det engelska bully istället för det svenska förtryckare)
Det brukar synas på folk när de är osäkra och försöker göra sig tuffa. Med andra ord syns det också när folk är trygga i sig själva och kan klä på sig kläder som passar dom - och fungerar. Med andra ord behöver du inte vara så "pissnödigt" osäker, för vad andra tänker.
Citat:
Ursprungligen postat av
mastejag
tycker det är en sanning med modifikation, nej man ska inte bry sig om vad andra tänker eller tycker och vara trygg i sig själv. Det innebär dock inte (för mig) att man kan/bör gå klädd och se ut som fan själv. Man respekterar både sig själv sina medmänniskor genom att klä sig ordentligt och propert. Det har inget att göra med att försöka imponera eller skryta för andra. Många verkar missuppfatta välklädda personer som så, de som gör så är dock enligt min uppfattning de mest osäkra. Att gå omkring i skrikande kläder från Gucci och LV är patetiskt det håller jag med om men att lägga dem i samma skål som välklädda personer med välsittande kläder i bra material är alltså enligt mig oförtjänt.
blir lite märkligt att man på något sätt anser att ju sunkigare man är klädd desto bättre dvs man lyfter in saker som självsäker, trygg i sig själv, skiter i vad andra tycker osv. i att vara risigt klädd. Mycket märkligt resonemang. Har vi kommit dit där man hellre ser ut som en uteliggare i ett försök att verka obrydd.
Det var ju inte meningen du skulle ta det så. Och jag skrev också "passande kläder" - och med det menar jag kläder som passar in. Men också att man ska vara klädd som det passar en själv. Jag går inte jobbarklädd till en högtid.
Bara så det inte blir något missförstånd.