2023-11-25, 09:08
Medlem
krisus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -ReLoad-
"Bilen ska genomgå en nödvändig kontrollbesiktning efter mer än två år. Om det inte görs i tid anses bilen vara avfall och ska därmed skrotas".

Ja?
"– Många bilar är tyvärr i dåligt skick och står någonstans. "
Tror du det handlar om veteranbilar i bra skick eller i utställningsskick?
Hur många "Ferrari Mondial från 1956 som är smälld eller rostig eller har brunnit och ser hemsk ut, och som ändå drar in ett par miljoner dollar på auktion" tror du det finns ute bland de svenska stugorna?

Jag är hyfsat säker på att de flesta veteranbilar som används klarar en besiktning och slipper skrotas.
Citera
2023-11-25, 09:09
Medlem
Tanken är god: Det skall inte stå en massa skrot i naturen som förfular och förfaller.

Låt oss utvidga tänket till vindkraftanläggningar: Inför ett register med ägaransvar för vindsnurror som står ute i naturen. När de inte får subventioner lämnas de kvar av ägarna och får stå i naturen och förfula o förfalla.
Citat:
Vindkraft räknas som miljöfarlig verksamhet enligt miljöbalken om vindkraftverket är högre än 50 meter eller om det är fler än ett vindkraftverk.
Vindindustriområden är miljöfarlig verksamhet och vid verksamhetens upphörande ska marken återställas. Ansvarig för återställandet av mark är verksamhetsutövaren. Om denne gått i konkurs övergår ansvaret till markägaren. Om även denne gått i konkurs så övergår ansvaret till kommunen. Innan ett vindindustriområde byggs betalas en ekonomisk säkerhet in för återställandet av mark.

https://www.affarsvarlden.se/artikel...s-av-konkurser
https://www.ltz.se/2023-02-28/vindkr...etag-i-konkurs
https://klimatsans.com/2023/11/10/ma...n-vkv-konkurs/
https://vildavastra.se/snurrigt/2020...gar-i-konkurs/
https://miljo-utveckling.se/vindkraftforetag-i-konkurs/
https://m.facebook.com/story.php/?id...83299115228496

Notera att dessa konkurser sker TROTS att vindkraften de senaste 10 åren fått miljarder i subventioner, stöd och hjälp i form av avdrag som andra energiproducenter inte får.
Citera
2023-11-25, 09:13
Medlem
krisus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Inte de som redan är i fint skick nej men alla tusen som inte är i bra skick och som står i ett garage någonstans.
De som ska räddas är endast de fina originalbilarna men många kanske inte håller sig till originalritningen och vad sker då? Någon kanske har bytt motor till en större och vad sker då?

Nu är det Aftonbladet så jag tar artikeln med en nypa salt.
Jag personligen tror att de vill komma åt alla gamla vrak som står runt om och skräpar.
Att de skulle tvinga dig att skrota en bil du håller på att renovera, det vägrar jag tro på.
Visst kan jag ha fel, det har hänt förr.
Men jag väntar med att gå upp i varv (pun intended) innan vi vet mera.

Och sedan den där herren som uttalar sig och dillar om Ferrari vrak som minsann kan vara värd miljoners.
Jag väljer som sagt att invänta bättre och mer info än AB.
Citera
2023-11-25, 09:15
Medlem
VoktorDodkas avatar
Vad händer om man vägrar skrota? Om man står som ägare på bilar som inte existerar och därmed varken kan skrotas eller besiktas?

Kommer "ladufynd" bli olagliga?

Jag har minst två vänner med egen gård som har +20 gamla bilar står, de allra flesta gamla 60, 70 och 80-talsbilar, reservdelsbilar, nostalgiska bilar dom ägde förr och har sparat, osv. Såna bilar går inte att besikta. Det finns massor med personer som har flera gamla bilar på gården, det är bara att titta in på gårdarna när man är ute och åker på landsbygden, dom kommer mer eller mindre bli rånade om dom ska tvångsskrotas.
Citera
2023-11-25, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krisu
Ja?
Jag är hyfsat säker på att de flesta veteranbilar som används klarar en besiktning och slipper skrotas.

Ja men du har visst missat poängen att de ska besiktigas vartannat år annars tvingas du skrota dem.
Citera
2023-11-25, 09:17
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Anal.Fabet
Tyvärr så så är nog dom som mekar med äldre bilar rätt få inom EU och inget EU tar hänsyn till.
Den här lagen har ett annat syfte.
Den nya lagen är inte till för att jävlas med veteranbilsägare, den är gjord för att kunna skrota ut all befintlig fossil bilpark i EU och tvinga in Elbilar i stället.
Det är inte en ny lag, det är ett förslag som aldrig kommer gå igenom eftersom veteranbilsintresset är stort i hela EU och för att de som lagt förslaget inte förstår sig på bilintresse. Hela parlamentet är inte så funtat, det finns många folkvalda där som har bättre koll och därför kommer de inte rösta för det.

Citat:
Får miljömupparna från kommunen reda på att du har ett gäng fordon, märk väl, även reggade men avställda ger de sig på dig att du ska göra dig av med dem.
Nej det gör de inte, jag får äga hur många bilar jag vill så länge jag sköter det bra, om du bara visste vad som finns ute i landet skulle du inte ens föreställa dig det.
Citera
2023-11-25, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Vad händer om man vägrar skrota? Om man står som ägare på bilar som inte existerar och därmed varken kan skrotas eller besiktas?

Kommer "ladufynd" bli olagliga?

Jag har minst två vänner med egen gård som har +20 gamla bilar står, de allra flesta gamla 60, 70 och 80-talsbilar, reservdelsbilar, nostalgiska bilar dom ägde förr och har sparat, osv. Såna bilar går inte att besikta. Det finns massor med personer som har flera gamla bilar på gården, det är bara att titta in på gårdarna när man är ute och åker på landsbygden, dom kommer mer eller mindre bli rånade om dom ska tvångsskrotas.

Exakt.
Detta är verkligheten som idioter till politiker samt miljöslödder vägrar ta till sig.

Är övertygad om att "syftar till att främja en mer cirkulär fordonsindustri, skulle ge EU kontroll över fordonet från tillverkning till skrotning" är tyska biltillverkare som står bakom. De vill att folk ska köpa mer nya bilar helt enkelt.
Senast redigerad av -ReLoad- 2023-11-25 kl. 09:28.
Citera
2023-11-25, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase

Nej det gör de inte, jag får äga hur många bilar jag vill så länge jag sköter det bra, om du bara visste vad som finns ute i landet skulle du inte ens föreställa dig det.

Det är exakt det jag gör.

I kommunen där jag bor tvingar det jävla miljöslöddret folk att skrota dem, fast att de är fortfarande reggade men avställda, avställningsavgiften betalas varje år.
Senast redigerad av -ReLoad- 2023-11-25 kl. 09:27.
Citera
2023-11-25, 09:29
Medlem
krisus avatar
Citat:
Ja men du har visst missat poängen att de ska besiktigas vartannat år annars tvingas du skrota dem.

Låt oss invänta mera information än en AB artikel som dillar om Ferrari vrak värda miljoner dollars.
Du skall se att det kommer finnas undantag till denna regel.
Självklart kommer folk att få lov att mecka bilar.
Citera
2023-11-25, 09:33
Medlem
Det skulle kanske vara bättre att införa en skrotavgift för nya bilar, för att garantera att någon tar hand om dem. När de inte längre är i bruk, skulle ägarna kunna få en viss summa för att skrota dem.

Nu när Kina har övertagit ledningen i bilindustrin från Tyskland, kommer detta att påverka hela Europas industri. Om vi inte längre väljer att köpa europeiska bilar, kommer ekonomin att påverkas negativt, då pengar från Europa istället kommer att flöda till Kinas ekonomi.

Ett annat scenario som kan bli verklighet är att manuell körning blir olaglig, och att endast autonoma fordon får tillåtelse att köra på allmänna vägar. Personligen tror jag att detta kan ske relativt snart, möjligen redan innan år 2050. I detta fall skulle manuellt förda bilar endast få användas inom inhägnade områden.
Citera
Medlem
Finns både positiva och negativa effekter av detta. Det positiva är att det förhoppningsvis innebär mindre skrotfärdiga raggarbilar som åker omkring och och stör mitt i natten, dessutom är många av de som kör dessa fordon och åker med riktiga low life. Sen är det positivt om alla skrotbilar som står på tomter och förstör miljön måste tas bort. Det negativa är väl att det kommer att behövas en stor administrativ organisation för att sköta detta.
Citera
Medlem
krisus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Det är inte en ny lag, det är ett förslag som aldrig kommer gå igenom eftersom veteranbilsintresset är stort i hela EU och för att de som lagt förslaget inte förstår sig på bilintresse. Hela parlamentet är inte så funtat, det finns många folkvalda där som har bättre koll och därför kommer de inte rösta för det.

Nu är jag ute och rör mig en del.
Och kommer du utan för städerna så kryllar det med vrak på tomterna.
Jag brukar passera ett gäng fina hus med väldigt fina bilar på uppfarterna, bland dem ligger ett äldre "bondhus",
tomten är full av rostiga jänkare från 80talet, vissa har gräs på taken, sedan har han 2-3 lastbilar stående med.
Jag misstänker lite det är detta de vill komma åt, inte Gert-Inge som meckar 60tals bilar i garaget.

Men igen, vad vet jag? Jag inväntar mera info
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in