2023-11-24, 11:29
Medlem
Jag köpte en entrecote på CG och tänkte skiva den till fina stekar.
Jag tänkte göra dom ca 2.5cm tjocka och tillaga sous vide så jag inte översteker dom.
Är det lämpligt att frysa in dom i vakumpåsar färdiga med salt/peppar/timjan?
Tänkte då tar man bara upp en påse och tinar i sous vide kastrullen direkt eller kanske låter tina över natt i kylen.
Är det ett smart sätt att frysa ner eller blir det fel?
Citera
2023-11-24, 11:33
Medlem
Dexters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs
Jag tänkte göra dom ca 2.5cm tjocka och tillaga sous vide så jag inte översteker dom.
Tänkte då tar man bara upp en påse och tinar i sous vide kastrullen direkt eller kanske låter tina över natt i kylen.

Funkar utmärkt, jag gör så ofta och har aldrig misslyckats.
Citera
2023-11-24, 11:36
Medlem
mimmitigers avatar
Citat:

Fan va smart, tvekade på en utgående entrecote i bit på CG i veckan, det är ju detta jag skulle ha gjort!!

Jag hade slängt det i sous viden direkt från frysen isåfall.
Citera
2023-11-24, 11:39
Medlem
Citat:

Det funkar ju, och köttet blir saftigt, men när jag har gjort det så har jag saknat den härliga känslan av nygrillat, framför allt när det gäller bättre köttdetaljer
Citera
2023-11-24, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mimmitiger
Fan va smart, tvekade på en utgående entrecote i bit på CG i veckan, det är ju detta jag skulle ha gjort!!

Jag hade slängt det i sous viden direkt från frysen isåfall.

Ja visst verkar det smart
4-5 bitar fin biff färdigsaltad och kryddad.. bara ner i vattenbadet och sedan sprätta till på spisen.
Enklare kan det inte bli.
Jag gav 199/kg för entrecoten och köpte 1.3Kg så jag får ut 4 skivor a 325g. Det blir 65:- för en svensk närstyckade entrecote på 325g!
Lidl's pommes kostat inte mycket och den gör jag oftast i Airfryer.. så en fin middag för 75:-
En slemmig pizza där jag bor är fan 130:- nu för tiden..
Citera
2023-11-24, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det funkar ju, och köttet blir saftigt, men när jag har gjort det så har jag saknat den härliga känslan av nygrillat, framför allt när det gäller bättre köttdetaljer
Jo du har en poäng där, men om man vill ha en fin biff en onsdagskväll efter jobbet kan man ta lite genvägar.. men visst håller jag med dig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in